فراز وفرودهای سفر ایرانی‌ها به گرجستان/لغو روادید کار خودش را کرد

با و جود فراز و فرودهای بسیار پیش روی سفر ایرانی‌ها به گرجستان به دلیل لغو روادید برای سفر به این کشور هنوز ایرانیان بسیاری به این سفر توجه ویژه دارند.

فراز وفرودهای سفر ایرانی‌ها به گرجستان/لغو روادید کار خودش را کرد

روابط گردشگری دو کشور ایران و گرجستان در سالهای اخیر نزدیک تر از قبل شده است به خصوص از زمانی که موضوع لغو روادید بین دو کشور اجرا و قرار شد که گردشگری دو کشور رونق پیدا کند پیرو این موضوع گردشگران زیادی از ایران برای دیدن تفلیس علاقه نشان دادند.

در ۱۲ تیرماه سال ۹۲ دولت گرجستان اعلام کرد به صورت یکجانبه، اقدام به لغو قراردادی کرده که سه سال پیش برای سفر اتباع دو کشور بدون نیاز به ویزا، میان تهران و تفلیس به امضا رسیده بود.

آنها اعلام کردند به واسطه نگرانی از اینکه ممکن است تهران از روابط تجاری با این کشور جهت دور زدن تحریم های غرب علیه خود استفاده کند، اقدام به بازنگری در قرارداد سفر بدون نیاز به ویزا میان دو کشور کرده است. در آن زمان ایرانیان هنگام ورود در ازای ۳۵ دلار روادید دریافت می کردند.

نزدیک به سه سال بعد یعنی در بهمن ماه سال ۹۴ دوباره دولت گرجستان اعلام کرد برنامه لغو ویزا با ایران که از یک جولای ۲۰۱۳ به حالت تعلیق درآمده بود، از ۱۵ فوریه ۲۰۱۶ بار دیگر به صورت کامل اجرایی می شود.

با این اقدام شهروندان ایرانی می‌توانستند بدون دریافت ویزا تا ۴۵ روز در کشور گرجستان اقامت داشته باشند. در سال ۹۴ نرخ تورهای گردشگری برای سه شب تفلیس و سه شب باتومی و اقامت در هتلهای چهارستاره یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نرخ داشت.

باز هم در این مدت روابط دو کشور دستخوش تغییراتی به واسطه حضور ایرانی ها در گرجستان شد. دولت گرجستان چراغ سبزی را به ایرانی ها نشان داد و آنها نیز درصدد سرمایه گذاری و خرید خانه در گرجستان افتادند. میزان پروازها به این کشور نیز افزایش پیدا کرد و ایرانی های زیادی به دلیل سفرشان به این کشور، صنعت گردشگری آن را متحول کردند. بر اساس اخبار آژانس گردشگری گرجستان تعداد گردشگران ایرانی در سال ۹۵ نسبت به دو سال پیش ۴۳۵ درصد افزایش یافته است.

توهین به زنان ایرانی در فرودگاه

این رابطه تجاری ادامه داشت تا اینکه خبر رسید به تعدادی از شهروندان و زنان ایرانی در فرودگاه توهین شده است. این موضوع توسط وزارت خارجه و سفیر کشورمان در تفلیس مورد بررسی قرار گرفت و چند روز بعد فراموش شد. تا اینکه این اتفاق برای بار دوم تکرار شد و قوام شهیدی سفیر ایران در تفلیس درباره انتقادها در مورد بی‌احترامی به گردشگران زن ایرانی در فرودگاه‌های گرجستان گفت: تعمدی در کار نبوده است با توجه به رویه جاری در گرجستان و مبادی خروجی آکه وجود دارد آنها به رویه سابق عمل می‌کردند ولی چون در گذشته ورود گردشگران محجبه به این کشور کمتر بوده، قصد داشتند به همان شیوه سابق در مبادی ورودی عمل کنند.

فراز وفرودهای سفر ایرانی‌ها به گرجستان/لغو روادید کار خودش را کرد

او ادامه داد: به دلیل اینکه ما ارزش‌های خود را داریم و گرجی‌ها از آنها اطلاعی نداشته‌اند این اشتباه در مرزها اتفاق افتاده است که چندین مورد تذکر به وزارت امور خارجه گرجستان و مقامات ذیربط آنها داده شده و یادداشت رسمی داده شده است که به تدریج کم شده ولی از ببن نرفت تا نهایتا در ملاقات‌هایی که به همین منظور برگزار شد اتاقی را برای این منظور در نظر گرفتند.

پس از بی احترامی هایی که کشور گرجستان به گردشگران ایرانی در بدو ورود به این کشور داشت و جنجالی که پیرو آن به پا شد دولت گرجستان در اقدامی دیگر آذرماه امسال از ورود تعداد زیادی از گردشگران ایرانی به کشورش خوددرای و آنها را دیپورت کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به فراخوانده شدن سفیر گرجستان به وزارت امور خارجه از انتقال نگرانی‌های تهران نسبت به برخورد با اتباعش از طریق سفیر گرجستان به مسئولان این کشور خبرداد و تأکید کرد که علت دیپورت شدن اتباع کشورمان هر چه که بوده توجیهی بر انجام رفتارهای غیرمعمول و نامتعارف نیست و وزارت خارجه نسبت به برخورد نامناسب با اتباع کشورمان و دیپورت افراد از گرجستان با جدیت پیگیر بوده و امیدوار است که دولت گرجستان ظرف چند روز آینده دلایل چنین رفتارهایی را ارائه کند.

بازنگری در لغو روادید

چند روز بعد سخنگوی وزارت خارجه دوباره اعلام کرد : این موضوع دلایل مختلفی دارد و گویی برخی از این افراد از داشتن مدارک اولیه برای ورود به این کشور محروم بوده‌اند و تصور می‌کنم برخی از آژانس‌های مسافربری که صلاحیت لازم را ندارند با گرفتن مبالغی از این شهروندان برای عزیمت آنها به گرجستان اقدام کرده‌اند، ولی با توجه به این‌که مدارک لازم را نداشته‌اند این شهروندان دچار مشکل شده‌اند. ما به شهروندان ایرانی توصیه می‌کنیم که برای سفر به این کشور دقت لازم را داشته باشند و از تمام مدارک لازم برخوردار باشند و مراقب باشند که فریب برخی از آژانس‌هایی که صلاحیت لازم را ندارند، نخورند.

این برخوردها موجب شد تا برخی از افراد بگویند که باید در زمینه لغو روادید میان دو کشور بازنگری شود به همین منظور در جریان سفر هیات کنسولی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی علی اصغر محمدی مدیر کل کنسولی وزارت امور خارجه و ملاقات با الکساندر خوتیسیاشویلی معاون وزارت خارجه گرجستان، طرفین در مورد روابط کنسولی و تحولات اخیر بحث و تبادل نظر کردند و بر اهمیت مناسبات دوستانه و تداوم توافقنامه موجود در خصوص لغو روادید بین دو کشور تاکید کردند.

این موضوع هم فراموش شد تا اینکه نیمه دوم دی ماه امسال منابع رسمی گرجستان تأیید کردند که تاکنون ۱۴ نفر در این کشور بر اثر ابتلا به آنفلوانزای خوکی جان خود را از دست داده اند. وزارت آموزش و پرورش گرجستان از برخی دانشگاههای این کشور خواست تا ۲۱ ژاویه تعطیل شوند.

وزارت امورخارجه کشورمان هم در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به اخبار مربوط به شیوع آنفولانزای خوکی در کشور گرجستان، به هم‌وطنان عزیزی که قصد سفر به این کشور را دارند، توصیه می‌شود جز در موارد ضروری تا اطلاع ثانوی از سفر به گرجستان خودداری کنند.

آنفولانزای خوکی بحران جدید برای ایرانی های مسافر تفلیس

هر چند که برخی از افراد در وزارت بهداشت ایران اعلام کردند که آنفولانزای شایع شده در گرجستان خوکی نیست بلکه در حال حاضر در این فصل در گرجستان ویروسN1H1 شیوع بیشتری پیدا کرده و ممکن است در ماه‌های دیگر نوع ویروس در آنجا تغییر کند؛ با این وجود اما به گفته حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هنوز هیچ اعلام رسمی به دفاتر خدمات مسافرتی مبنی بر منع سفر به گرجستان نشده است.

در این باره، رفیعی به خبرنگار مهر گفت: آژانسها اکنون با هتلهای گرجستان و شرکتهای هواپیمایی قرارداد دارند و اگر بابت آنفولانزا نباید مسافر ببرند باید یک مرجع یا متولی به آنها اعلام رسمی کند. وقتی بحرانی در کشوری وجود دارد که از دید ما مهم شده است باید یکی از اعضای دولت این حالت بحرانی را اعلام کند. یا اینکه از سوی دولت گرجستان این موضوع اعلام فوق العاده شود. دولت ها نیز تعهد دارند که قراردادهای کاری بین دو طرف مانند قرارداد هتلها را کنسل کنند و ضرر احتمالی را جبران کنند. وزارت خارجه تنها اعلام کرده که در اماکن عمومی مردم حاضر نشوند. ما هم در انجمن صنفی دفاتر مسافرتی بخش نامه ای به دفاتر نوشته ایم که طبق آن به مسافران درباره شرایط سفر به گرجستان اطلاعات لازم داده شود.

فراز وفرودهای سفر ایرانی‌ها به گرجستان/لغو روادید کار خودش را کرد

وی گفت: چه کسی باید جلوی سفر ایرانی ها را در این شرایط که می گویند آنفولانزای خوکی در گرجستان وجود دارد، بگیرد؟ من به عنوان آژانس دارد و یا دولت؟ ما این درخواست را از دولت داریم اتفاقا استقبال هم می کنیم. کار درستی هست که بگویند تا اطلاع ثانوی برای جلوگیری از انتقال آنفولانزا به این کشور نروید. اما باید وزارت خارجه اعلام بحران کرده و به سازمان میراث فرهنگی ابلاغ کند و آنها هم به ما بخش نامه بزنند. تا ما به دفاتر مسافرتی بگوییم تا مدتی تور برای گرجستان برگزار نکنند.

با وجود همه این اتفاقات که در حوزه گردشگری میان دو کشور ایران و گرجستان رخ داده است، تنها ایرانی‌ها بودند که صنعت گردشگری گرجستان را با سفرهایشان و سرمایه گذاری هایی که انجام دادند رونق بخشیدند و در مقابل سفر چشم گیری از سوی گرجیها به ایران انجام نشد.

در حال حاضر هم ایرانی‌ها با وجود بی‌احترامی‌های متنوعی که از سوی دولت این کشور دیدند و باز هم به سفرهایشان به گرجستان ادامه می دهند حتی با وجود آنفولانزای خوکی شایع شده در این کشور.

در حال حاضر تورهای مسافرتی گرجستان اگرچه در فصل زمستان به دلیل سردی هوا کمتر شده است اما همچنان تورهای سه شب اقامت در هتلهای تفلیس با قیمت دو میلیون تومان که آژانسها تبلیغ می کنند، متقاضی دارد.

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها