همه چیز درباره پرورش و نگهداری از جوجه فنچ

اصول نگهداری جوجه فنچ: جفت گیری فنچ برای جوجه گذاری و لانه سازی فنچ ها برای به دنیا آمدن جوجه فنچ ها از مراحل مهم برای پرورش جوجه فنچ است.

همه چیز درباره پرورش و نگهداری از جوجه فنچ

جفت گیری فنچ برای جوجه گذاری

بعد از اینکه فنچ نر و ماده در قفس رها کردید و به شرطی که این دو پرنده در قفس در جای ثابتی از خانه قرار داده شده باشند، بین 2 تا 20 روز طول می کشد تا این دو فنچ با همدیگر جفت شوند. اولین نشانه برای آغاز جفت گیری این است که پرنده نر پرواز کرده و پشت کمر پرنده ی ماده قرار می‌گیرد. اما از کجا بفهمیم که فنچ‌هایمان جفت شده‌اند؟ بهترین نشانه، تمیز کردن فنچ ها توسط یکدیگر است به طوری که یکی از فنچ ها زیر نوک فنچ جفت را به آرامی با نوک خودش تمیز می‌کند و فنچ جفت حالت خواب آلودگی پیدا می‌کند؛ در این مرحله لانه سازی آغاز خواهد شد.

لانه سازی فنچ ها برای به دنیا آمدن جوجه فنچ ها

لانه فنچ را باید در بالاترین نقطه قفس قرار دهید، به طوری که پرنده نتواند روی آن بشیند. حتی اگر میله برای نصب لانه در بالای قفس نیست آن را با سیم فلزی ببندید. قرار دادن لوازم برای لانه سازی فنچ که شما باید این اقلام را در کف قفس و یا کف لانه قرار دهید. حتی اگر خودتان لوازم لانه سازی را در لانه قرار دهید فنچ نر تمام محتویات لانه را خالی می‌کند و طبق سلیقه خودش آن را می‌سازد.


ابتدا باید در قفس پنبه قرار دهید. پنبه‌های تشک که از لحاف دوزی‌ها قابل خرید است؛ برای این کار مناسب می‎باشد. البته از پنبه پزشکی که در داروخانه‌ها موجود است نیز می‌توانید استفاده کنید. سپس از دستمال کاغذی به تعداد 2 تا 3 برگ به صورت خرد شده استفاده نمایید. همچنین باید چوب سوزنی درخت کاج را نیز جزو لوازم لانه سازی قرار دهید. اما توجه داشته باشید که چوب‌ها باید کوتاه باشند و به هیچ عنوان نوک تیز نباشند. تعدادی تکه نخه معمولی کوتاه نیز قرار دهید.

اگر موارد بالا رعایت شده باشد فنچ نر به جنب و جوش می‌افتد و شروع به لانه سازی می‌کند و فنچ ماده نیز در کارها به جفت خود کمک می‌کند. لانه سازی به معنای این است که حتما فنچ‌های شما جفت شده‌اند. بعد از اتمام لانه سازی که بین 1 تا دو روز طول می‌کشد پرنده‌ها برای خواب به لانه می‌روند. توجه کنید که هر دو فنچ نر و ماده باید با هم در لانه بخوابند و اگر یکی بیرون بود نشانه خوبی نیست چون احتمال اینکه هنوز جفت نشده باشند هست. اما اگر هر دو شب‌ها در لانه‌ای که توسط فنچ نر ساخته شده باشد بخوابند این مرحله با موفقیت به پایان می‌رسد و باید منتظر جوجه‌ فنچ ها باشید.

تخم گذاری فنچ

بعد از لانه سازی نوبت به تخم گذاری می‌رسد که ممکن است بین 7 تا 40 روز بعد از لانه سازی انجام شود. در این مرحله‌ی حساس نیز کمک شما به فنچ‌هایتان بسیار حیاتی است. اما سوالی که وجود دارد این است که چه کار کنیم که فنچ‌هایمان تخم بگذارند:

بهترین پاسخ این است اگر از انجام مرحله‌های قبلی که گفتم مطمئن بودید، که البته اصلی ترین آن لانه سازی است فنچ‌ها به زودی تخم گذاری را شروع می‌کنند. توجه داشته باشید که باید به فنچ‌ها یتان تخم مرغ آب پز بدهید. تا انرژی لازم برای تخم گذاری را داشته باشند.

معمولا فنچ ماده در هر دوره بین یک تا 10 تخم می‌گذارد که تعداد تخم‌ها با تغذیه رابطه مستقیم دارند. اما بیشتر اوقات همه تخم‌ها تبدبل به جوجه نمی‌شوند. هرچه به فنچ‌هایتان بیشتر برسید تعداد بیشتری از تخم‌ها جوجه می‌شوند. بعد از تخم گذاری فنچ‌های نر و ماده به نوبت روی تخم‌ها می خوابند.

در این مدت از تغذیه فنچ غافل نشوید. ارزن آب مناسب است ولی هرگز کاسه‌ی آب را در طول دوره ی تخم گذاری برای شنای فنچ‌ها قرار ندهید. چون پرنده بعد از شنا از تخم‌ها غافل می‌شود و یا با خوابیدن با پرهای خیس روی تخم‌ها، آن‌ها را خراب می‌کند.

در طول دوره ی تخم گذاری حتما نکات زیر رعایت کنید:

هرگز قفس پرنده را تکان ندهید، حتی برای چند ثانیه.
هرگز به کودکان اجازه بازی با قفس پرنده را ندهید.
از تغذیه پرنده غافل نشوید (ارزن + آب).
هرگز برای شنای پرنده کاسه آب قرار ندهید.
اگر تخمی را در کف قفس مشاهده کردید هرگز به آن دست نزنید و سعی نکنید دوباره آن را سرجایش بگذارید؛ مطمئن باشید تخم خراب بوده که فنچ خودش آن را بیرون انداخته است.
در شب هرگز محل قفس را روشن نکنید و قفس را در محلی که با نور طبیعی روشن شود بگذارید.
به غیر از قرار دان آب و غذا که با احتیاط باید انجام شود، دیگر هرگز دست خود را در قفس نکنید.
اگر تمامی نکات و مراحل قبلی رعایت شده باشد بعد از 12 تا 21 روز جوجه‌ها از تخم خارج می‌شوند و شما وارد مرحله نگهداری جوجه‌ها می‌شوید.

نگهداری از جوجه فنچ

این مرحله آخرین مرحله در دوره تولید مثل فنچ است. زمانی که جوجه فنچ ها از تخم در آمدند بسیار کوچک هستند و نیازمند تغذیه از والدین خود می‌باشند. شما باید غذای کافی فنچ ها و جوجه‌هایشان را که همان ارزن است فراهم کنید.


برای رشد بهتر جوجه و تقویت والدین توصیه می‌شود که حتما از تخم مرغ آب پز استفاده کنید. فنچ ها اول خودشان می‌خورند و بعد به سراغ جوجه‌هایشان می‌روند و با خارج کردن غذا از چینه دان و معده شان دوباره آن را به دهن می‌آورند و به حلق جوجه‌هایشان می‌ریزند. هر گز سعی نکنید خودتان به جوجه ها غذا بدهید که کاری بیهوده است و موجب می‌شود که فنچ فرآیند جوجه کشی را رها کند. نکات مهم در دوران جوجه داری هم شباهت زیادی به دوران تخم گذاری دارد.

بعد از 20 تا 28 روز که متغیر می‌باشد، جوجه‌ها از لانه خارج می‌شوند. در این زمان پر تمام بدنشان را پوشانده اما فاقد پرهای زینتی و نوک رنگی هستند.

شاید فکر کنید دوران ضعیف بودن جوجه تمام شده است ولی سخت در اشتباهید. چون جوجه‌ها هنوز نمی‌توانند دانه بخورند به سختی می‌پرند و پرواز می‌کنند. با صداهای مخصوصی جوجه‌ها نزدیک والدین خود می‌نشینند و دهانشان را باز می‌نمایند و طلب غذا می‌کنند.

اما به مرور زمان یاد می‌گیرند هم پرواز کنند و هم دانه و آب بخورند اما این مدت ممکن است بین 2 تا 6 ماه طول بکشد. زمانی که پرنده شبیه پدر و مادر خود شد بالغ شده است که بین 3 تا 4 ماه بالغ شدن به طول می‌انجامد.

منبع: ستاره

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 112
  • Amir
    0

    سلام فنچ های من تا الان ۳ تا تخم گزاشتن ولی روش نمی خوابن می خواستم دلیلشو بدونم

    نظرات شما -
    • محمد
      5

      چون زیاد انگولک کردی وقتی فنچ تخم میزاره اصلا نباید هی بری سمتش و باید برای تقویتشون بهشون تخم مرغ آبپز از وسط نصف شده بدید

  • نازنین زهرا
    3

    فنچ های من دو هفته شده که تخم گذاشتن و هنوز هم بازنشدن چیکار کنم؟

  • حسین یوسفی
    2

    سلام من 45دقیقه فنچ دارم که داخل یک قفس بودند ولی مرتکب یک اشتباه شدم وخواستم هر جفت رو داخل یک قفس بذارم که متاسفانه به علت شباهت نتونستم جفت هارو تشخیص بدم وقتی سراغتان اونها رفتم دو تا جوجه داخل لونه دیدم ولی الان والدین به اونها عذا ن میدم کمکم کنید تا اونارو بزرگ کنم البته به نظرم سنشان حدو 15 تا 18 روز باشه

    نظرات شما -
    • حسین اکبری
      1

      باید بهشون سرلاک بدی، البته کار سختیه، جوجه دهنشا به سختی باز میکنه، سرلاک را تو سرنگ بریز و کم کم بریز تو دهنشون(اینکه کم کم بریزی خیلی مهمه)

  • محمد
    1

    سلام خواستم بدونم وقتی جوجه ها بزرگ شدن چیکار کنم؟ اونارو از قفس جدا کنم یا بزارم باشن چون میخوام جوجه کشی جفتم ادامه پیدا کنه لطفا راهنمایی کنید ممنون

    نظرات شما -
    • حسین اکبری
      1

      بعد اینکه تونستن تو قفس پرواز کنند و دیدی خودشون از تو ظرف ارزن دونه میخورن میتونی جداشون کنی، (حدود ۱۰ روز بعد اینکه از لونه اومدن بیرون)

  • ابولفضل
    0

    ساام‌فنج های من تخم پیزارند ولی ۲ساعت بعد می بینب خوردن چیکار کنم

    نظرات شما -
    • حسین اکبری
      2

      کلسیم بدنشون پایینه، پودر کلسیم بریز تو آبشون، هفته ای دوبار تخم مرغ آب پز با پوست هم براشون بزار، کف دریا هم از پرنده فروشیا بگیر بزار تو لونشون(سرشار از کلسیمه)

  • پرسپولیس
    0

    تخم مرغ ابپز باید با پوست باشه یانه

    نظرات شما -
    • حسین اکبری
      3

      آره، تخم مرغشونا رنده کن و یه مقدار از پوستشم بزار کنارش

  • آریا
    2

    من ۴ تا جوجه فنج دارم اما لونه رو زیاد کثیف کردن باید چی کار کنم

    نظرات شما -
    • حسین اکبری
      4

      نباید به لونه دست بزنی تا موقعی که بیان پایین، اگه دست زدی والدین دیگه به جوجه ها غذا نمیدن

  • سیما محمدی
    2

    من با پوست بزاریم پیشه اینجا باید زرده تخم‌مرغ بدیم یا کلش رو

    نظرات شما -
    • حسین اکبری
      1

      برای فنچ فقط سفیده تخم مرغ و یه مقدار از پوستش را بزار

  • عرفان مشمول
    1

    سلام،، فنچ های من 2تا جوجه داشتن،، تقریبا یک ماهه شدن و پر هم در آورده بودند، ولی والدین اونا رو از لونه بیرون کردن و بعدشم با نوک میزدنشون، روز بعد دیدم هر 2تا جوجه مردن، علت چیه؟

    نظرات شما -
    • حسین اکبری
      1

      شاید داخل قفس غذاشون کم بوده، موقع نگهداری جوجه نباید ظرف دونه خالی بشه، باید فنچ ها احساس امنیت غذایی بکنن

  • عبدا..عالیپور
    0

    سلام تخم مرغ هفته یه بار کافیه بدیم به فنچ که تازه جوجه هاش از تخم درامدن

    نظرات شما -
    • حسین اکبری
      2

      موقع جوجه داری باید حداقل هفته ای دوبار تخم مرغ آب پز رنده شده بدی

  • امیرطاها اسکندری
    3

    سلام من فنجام امروز دوتا تخم گزاشتن چند روز دیگه از تخم درمیان؟

    نظرات شما -
    • حسین اکبری
      2

      ۱۵ تا ۲۰ روز، به هوای گرم و سرد هم بستگی داره

    • الهام
      1

      سلام دلیل اینکه نوشتین لونه باید در بلندترین جای قفس نصب بشه که فنچ ها نتونن روش بشینن چیه؟؟ چرا نشینن؟؟

  • مهدیه
    3

    ۴تاجوجه فنچ دارم ۳تا اومدن بیرون یکی نمیاد لونشون خیلی کثیفه همش خودشون رو میخوارونن چیکار باید بکنم تنیز کنم لونه رو ؟

    نظرات شما -
    • حسین اکبری
      1

      اگه از حدود ۲۵ روز گذشته جوجه را بیار بیرون و لونه را تمیز کن(۲۵ روز از تولد خود جوجه ای که نمیاد پایین) در غیر این صورت اگه جوجه را بیاری پایین والدین بهش غذا نمیدن.

  • Aliasghar
    3

    با سلام فنچ های من ۵ تا تخم گذاشتن بعد ۱۸ روز یکی از تخم ها جوجه شد ولی هنوز تخم های دیگه اش جوجه نشده و فنچ هام مرتبا رو تخم ها می خوابن من برای تقویت خودشون و جوجه شون بهشون تخم مرغ آب پز دادم . بعد یک روز فنچ ماده ام دوباره یه تخم دیگه گذاشت الان با اون ۴ تایه قبلی ۵ تا تخم دارن با یک جوجه . الان هم هم رو تخم ها می خوابن و هم به جوجه شون غذا میدن به نظر شما چیکار کنم ؟ تخم های قبلی شو از لونه خارج کنم تخمی که تازه گذاشته چی ؟؟ ممنون میشم راهنمایی ام کنید ؟

    نظرات شما -
    • حسین اکبری
      2

      موقعی که فنچا تخم یا جوجه دارن اصلا نباید به لونه دست زد چه برسه به تخما و جوجه ها، فنچا کار خودشونا تو بزرگ‌کردن بچهاشون و رسیدگی به تخم هاشون بلدن شما فقط تا روزی که جوجه ها تو لونن هفته ای ۳ بار تخم مرغ آب پز بهشون بده

  • امیررضا قنبری
    1

    سلام ببخشیدمن دوتا فنچ دارم نمیدونم چرا تا حالا بیشتر از 10 تا تخم گذاشتن ولی هیچ کدومش در نیامده چرا؟

    نظرات شما -
    • مسعود
      1

      سلام حتما یا ماده مشکل داره ،یا نر.. یکی ازاینها نطفه ندارن ...یا ماده بگیر بانرت جفت بزن اگر جوجه داد مشکل از ماده اولیه ست...

  • محمد پارسا صالحی
    1

    سلام من یک جفت فنچ دارم باید چه غذایی بدم تا دوباره تخم کنن یک بار تخم کردن

  • محمد پارسا صالحی
    1

    سلام من به فنچام چی بدم تا تخم کند

    نظرات شما -
    • حسینی۹
      1

      باید تخم مرغ آبپز فقط سفیده شو بدی سیب کاهو پوست تخم مرغ که نیم ساعت باید جوش بخوره

  • مهدی
    1

    سلام، دلیل بیرون انداختن جوجه از آغل چی میتونه باشه، و جفت فنچ دارم که همین کار رو کردن ممنون از پاسخ گویی تون

    نظرات شما -
    • مهدی حسینی
      5

      بدلیل وجود استرس که از وجود انسانها انتقال میشود

  • محمد پارسا صالحی
    3

    سلام و خسته نباشید•••••من یک چفت فنچ دارم دو روز اول دوتا تخم گذاشتن و روز ۳و۴ از روی تخم بلند نشدند الان باید چه کار کنم تا ببینم چند تا تخم دارن کمکم کنید تازه واردم

  • زهرا
    2

    سلام من فنچ هام ده روزه دوتا جوجه داره که بزرگ شدن پرو بالشون در اومده تو این مابین یدونه جوجه یروز ازتخم در اومده چون تخم داشت دوروز اون جوجه ریزه بود امروز دیدم نیست دلیلش چیه ؟؟یعنی خوردتش؟!

  • محمد پارسا صالحی
    5

    سلام ... فنچهای من ۳ تخم گذاشتن بعد ۱۶روز یکی تخم ها درامد و یکی از تخم ها یه کوچولو قهوه ای شده و یکم ترک خورده یعنی میخاد در بیاد لطفا زود جواب بدید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      براش دعای زیاد بکن

    • ناشناس
      0

      هره

  • محمدامین
    1

    باسلام من یه جفت فنچ دارم و الان دو روز هستش دوتا تخم گزاشتن بیشتر پرنده نر رو تخم ها میخوابه نوبتی هم میخوابن ولی بیشتر پرنده نر میخوابه خواستم ببینم ایرادی نداره؟ یه سوالی هم دارم :من وقتی میخوام بهشون ارزن بدم یا آب بدم وقتی دستمو میبرم تو قفس فرار میکنن این ور اونور از ترس مشکلی داره؟

    نظرات شما -
    • محمد پارسا صالحی
      0

      سوال اول .ایرادی ندار‌ه‌ فرقی نمیکنه کدوم فنچ روی تخم بخابه .سوال دوم مشکلی نیست چون فنچ وقتی اب و غذا رو عوز کنی میان بیرون نگران نباش

  • یاسین
    3

    سلام چرا فنج فنج هایم نه جفت گیری میکنم نه چیزی سنشونم الان دو ماه و نیمه چرا تورو خدا جواببدید

    نظرات شما -
    • مسعود
      0

      سلام بایداولا ببینید دوتا شون ماده یانرنباشند؛می تونید از پرنده فروشی محل سوال کنید که اینهانرو ماده اند یانه؟؟ دوما توحیونات هم مثل ما آدمها بعضی وقتها پیش میاد نطفه شون نمی گیره،که ممکنه مشکل از نر یا مشکل از ماده باشه ،که باید با یه نر یا ماده دیگه اونها رو جفت بزنی

  • علیرضا
    2

    سلام من دوتا فنچ دارم ۳تا تخم گذاشتن ولی گربه حمله کرد از لونه بلند شدن دیگه تخم بچه نمیشه ولی میشینه روی تخم

  • محمد
    0

    بانام‌خداوسلام ببخشید فنچ های من تو لونه شون هستن، و من اصلاً دید ندارم فقط متوجه ام انگار حداقل دو تا از جوجه ها در اومدن ، نمیدونم چندتا دیگه تخم دارن ، یا چند تا جوجه در اومدن، همینجور بیخیال باشم ؟؟؟

  • سید مبین موسوی
    0

    من ۲ تا فنچ دارم ۶ تا تخم گذاشتن و ۲ تاشون جوجه شده و۴ تای دیگش هنوز تخم هست من اومدم لانش رانگاه کردم فقط یکیش رو دیدم بعد ۱ جوجه کف قفس دیدم نبضش میزن بعد با کاغذ گذاشتم تو لانه

  • علی قیاسی
    0

    خلاصه عالی بود دمت گرم

  • سید کارو کمالی
    2

    من یک جفت فنج دارم بیست روز تخم گذاشتن ولی از اون روز روی تخم ها نمی شنیدند. چیکار کنم؟

  • محمدظاهرحسین نژاد
    0

    سلام من دوتا فنج دارم پنج تخم کره پنچ روزه یک جوجه آمده بیرون اونای دیگه نیامدن بیرون

  • فرهاد اسماعیلی
    0

    خیلی خیلی خوب بود عالی بود ممنون از نظرات

  • SALMAN
    1

    سلام من یک جفت فنچ خریدم از اول که خریدمشون جفت بودن چهار پنج روز بعد خریدنشون نر ماده جفت گیری میکردن الان نر گاهی اوقات میره تو لونه پنبه دونه هایی که تو لونه هست میاره بیرون سیخ کاج هم ریختم براشون سیخارو میندازه تو ضرف غذا پنبه دونه هایی که داخل لونه هستن رو هم یا میندازه تو ضرف غذا یا ابخوریش

  • مژگان
    1

    سلام.فنچای من ۲بار تخم گذاشتن و هربار روش خوابیدن ولی بعداز ۲۵روز وقتی تخما رو برداشتم و شکستم توشون جوجه ناقص بوده یعنی جوجه رشد نکرده و مرده..دلیلش چیه؟ الانم باز تخم گذاشتن ۲۰روزه خوابیدن..

    نظرات شما -
    • حجت
      1

      سلام.احتمال زیاد کمبود ویتامین دارن.مولتی ویتامین مخصوص پرندگان زینتی از نوع اصلی تهیه کن بهشون بده.تخم مرغ آب پز بدون زرده و رنده شده همراه باتخم خرفه بهشون بده هفته ای دوبار.کف دریا هم حتما بزار.انشالله وقتی جوجه ها بدنیا اومدن و پدرو مادر شروع کردن به غذا دادن دیگه مولتی ویتامین نده بهشون.این پیج اینستا منه بازم سوالی داشت کسی در خدمتم
      HOJJAT_FALAKI

  • الناز
    0

    سلام خسته نباشید یک جفت فنچ دارم که سه تا بچه آوردن باید کف دریا رو بردارم یانه لطفأ اگه اطلاع دارین راهنمایی کنید

  • امیر علی صانعی
    2

    سلام فنچ من جوجه آورده ولی نر و ماده دعوا میکند
    غذا هم نمی دند چکار کنم لطفا جواب بدید

  • ناشناس
    2

    سلام ببخشید فنج های من ۵تا تخم گذاشتن الان ۲۱روزه در نیو مدن چیکار کنم

  • ابولفضل
    1

    سلام من دو تا فنچ دارم تخم میزارن ولی باز نمی شه تخم مرغ هم براشون گذاشتم ولی باز نشده باید چیکار کنم

  • محمد
    0

    سلام‌من‌فنچ‌م‌۱‌تخم‌گذاشته‌قفسش‌رو‌آوردم‌پاین‌دوباره‌گذاشتم‌سره‌جاش‌تخم‌رو‌میندازن؟

  • امیرعلی گراوند
    0

    سلام وقتتون بخیر من دو جفت فنچ دارم و از سه روز پیش که در نظر داشتمون هر روز روزی سه بار جفتگیری میکنن بعد خواستم بپرسم بعد چند روز که جفت گیری کنند تخم میگذارند

  • پرویز
    0

    سلام جوجه های فنچ از وقتی از تخم میان بیرون تا چند مدت طول میکشه ک قشنگ بالغ بشن لطفا اگه زحمتی نیست یه راهنمایی کنید متشکرم

  • عمران
    0

    سلام دو تا جوجه فنج دارم که بیست روزی میشه به دنیا اومدن. یکیشون خودش رو از داخل لونه انداخته بیرون. چه کنم. ممنون

  • ناشناس
    0

    فنچ من فقط ۱ تخم گذاشت مشکلی دارد یا نه

  • 0

    سلام فنچ من ۱ تخم گذاشت آیا مشکلی دارد یا نه چه کار باید کنم

  • ناشناس
    0

    سلام من دو تا فنچ دارم با ۵ تخم سه تاش در آمده تخم سومش ۱۳ زاید و ۲ تا تخم ما نده اون ها چهارمین تخم ۲۱ رو زشه سالمن دوتا دیگه من کلی فنچارو تکان دادم نه برای تخما اتفاق افتاده نه جوجه ها جو جه هاشم فک کنم ۳ رو زشونه من چراغ غوه چند بار گرفتم تولدته برا تخم ها جوجه زررداره؟؟؟ یعنی شش تا بودن یکیش خورده بود و نصف دیگش آپز وست قفص بود

  • محمد حسین
    2

    من با چرا غ غوه تو لونه جوجه هارو نگاه کردم خطر داره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      نه مشکلی نداره

  • ناشناس
    0

    الوووووووووو

  • اندیا
    0

    سلام من الان یک ساعت است که فنچ و مرغ عشق
    خریدم فنچ سه تا تخم گذاشته و مرغ عشق یکی دوروز
    یا امشب بچه به دنیا میارن و خیلی رازی هستم و خیلی دوسشون دارم اما نباید انگولک کنی

  • حمید
    0

    سلام فنچهای من دوتا تخم گذاشتن اما رو تخم ها نمیخوابن بعد چند وقت رو تخمها باید بخوابن.

  • ناشناس
    3

    سلام من دوتا فنچ دارم الان بیست روزه رو تخم خوابیده ولی جوجه نشده چکار کنم

  • ناشناس
    0

    سلام فنچ من ۱ تخم گذاشت بعد آن رو خورد چه قدر طول میکشد تخم کند

  • مصطفی
    0

    سلام و درود.برا تغذیه کمکی فنچ حتما باید تخم مرغ باشه یا اگه تخم بلدرچین هم آب پز کنیم و بدیم مشکلی نداره؟

  • امیر علی
    0

    سلام من فنچام دوتا جوجه ۱۵ روزه دارن الان جوجه ها شون افتادن بیرون ته قفس باید چکار کنم نرو مادن هی نیرن پیششون ولی بر میگردن لطفا لطفا لطفا تورو خدا جواب بدید

  • امیر
    0

    تخمشون جای سرد باشه خراب میشه

  • امیر
    1

    من 1جفت فنج دارم با 8تخم

  • ناشناس
    1

    سلام من فنجام ۳ تا تخم کذاشه ۲ هفته می شه ولی هنوز سر از تخم در نیاورده ممنون میشم را هنماییم کنید


  • علیرضا
    0

    من الان جوجه هاش تازه دار امدن هم کثیفه لانش و هم دانش کمه چکارکنم

  • رضا
    1

    سلام من دوتا فنچ دارم تازه تخم گذاشته باید چی کار کنم که جوجه هاش از تخم بیرون بیان و بزرگ شن ممنون از راهنمایی تون

  • ناشناس
    0

    سلام جوجی فنج چند روز به دنبا میاد

  • فرناز یعقوبی
    0

    سلام، جوجه فنچ من ۶ روزه هست، هنوز پدر و مادر روی اون میخوابن و تغذیه ش میکنن، ولی چند تیکه کاغذ کف و کمی پنبه کف قفس بود، نر دوباره اونارو برد داخل لونه و روی جوجه گذاشت، این شرایط طبیعیه؟

  • shayan
    1

    سلام تخم مرغ اب پز شده را چند روز در اختیار شون بزارم؟

  • نازنین
    1

    سلام
    من یه جفت فنچ دارم ک یکی از تخم هاشون جوجه شده و امروز دیدم ک ماده پاشو میزاره رو جوجه، و میخوابه رو جوجه و تخمی ک هنوز جوجه نشده
    این نکشتش اون جوجه رو
    خیلی ریزه میزه س، تازه ۱ روزشه دنیا اومده
    میترسم بمیره
    تا دیدم تخمش جوجه شده هم براش تخم مرغ آب پز گذاشتم،سفیده ش رو
    و اینکه ب نظرم خیلی تنبل شدم، زیا میخوابن

  • حسین
    1

    عالی بود ممنون

  • ehsan
    1

    باسلام خدمت دوستان من یه جفت فنچ دارم که هر دفعه تخم میزارن اصلاجوجه نمیشن فقط یه بارسه تاتخم گذاشتن بعدیکی جوجه شدولی فرداش مرد دفعه های بعدی ۵تاتخم میزاشتن ولی جوجه داخل تخم میمرد تاحالانتونستم جوجه بگیرم ازشون الان بایدچیکارکنم که تخماشون جوجه بشن

  • محمدطاها
    0

    سلام من فنچ هام برم تخم گذاشتن بد رفتم پمب گزاشتم تو قفس بردن گزاشتن تو یلون آلن ۱۸ روز میش ولی رنیمد تخم ها گی درمیاد

  • سام
    0

    فنچ های من تخمش دوتا هست کی درمیان و گاهی وقتا تخمارا قاییم میکنه مشکل چیه



  • حسین
    0

    من فنچ هایم ۴تا تخم گذاشتن اما خیلی وقت که
    در نیامده چیکار کنم

    نظرات شما -
    • جواد
      0

      سلام من یه جفت فنچ دارم یک هفته هست که تخم گذاشتند ولی متاسفانه فقط روز روی تخما میخابند وشب هاازلونه بیروننو

  • امیرکیا
    0

    سلام
    فنچ من چندین بار تخم گذاری کرده اما هرگز جوجه نشده حتی یک بار تمام تخم هایشون رو برداشتم شکوندم دیدم‌ توی تخم رگ هم هست اما جوجه نمیشه
    روی تخم هم میشینن ؟

  • ایمان
    0

    سلام من دوتا فنچ دارم الان چند روزه هم نر هم ماده لونشونو تمیز مرتب میکنند حتی براشون پنبه میرزم داخل قفس نر با دهن می‌زاره داخل لونه و مرتب می‌کنه یعنی میخوان تخم بزارن

  • حسن
    0

    سلام من فنچام یک عدد تخم رویه زمین گذاشتن چون لانه نداشتند وهمش میرن کف قفس میشینن حالا چه کار باید کنم میشه راهنمایی کنین.

  • محمد طاها
    1

    سلام من فنچ ماده ام تخم میزاره جوجه نمیشه به نظرشما من چه کاری انجام بدم

  • KiVAh
    0

    سلام من دو جفت فنچ دارم
    الان تخم مرغ میزارم بعد
    وقتی میرم صرف تخم مرغ را بردارم آنها
    می‌ترسند و دیگر هم بالای تخم نمیشینند
    حالا چکار کنم یا وقتی صرف دون آنها را پر میکنم
    آنها خودشان را به درو دیوار می‌زنند

  • داود
    1

    سلام ممنون و متشکر بابت اطلاعات مفیدتون ک باعث میشه ما براحتی و با کیفیت بالاتر ب پرنده رسیدگی کنیم متشکر

  • ناشناس
    4

    خاک توسرتون

  • ناشناس
    0

    سلام یک جفت فنچ داشتم بعد که ماده تخم گذاشت فنچ نر از قفس فرار کرد بعد نر جد ید گرفتم الان تخم های اول بردارم یانه بزارم ماده با نر جدید جفت شده

  • مبین
    0

    سلام
    بهشون زرده تخم مرغ هم بدم

  • ارشیا
    0

    سلام خسته نباشید من 2جفت فنج دارم کع یک جفت از اونا 2تخم گذاشته ولی دیگه تخم نذاشت
    بیشتر اوغات هم روی تخم هاشون میشینن
    چرا دیگه تخم نذاشت ؟

  • محمدرضا بابایی
    0

    سلام من ۲تا فنج دارم این دو روزه تخم گذاشتن ۲تاس بعد لانه را خیلی تکان دادم چکار کنم

  • Amir
    0

    سلام فنچ من ۱ تخم گذاشته ولی یک تخم ریز هست و الان ۱۶ روز از گذاشتن تخم میگذره

  • رسول حسینی
    0

    سلام فنچی که از تخم درآمده باشه باید از روز چندم از والدین جدا کرد وآن را بزرگ و دستی کرد و در کجا آنرا نگهداریم و روزی چند بار باورند به او سرلاک بدهیم میشه جواببدید ممنون

  • ناشناس
    1

    سلام من دوتا فنج دارم ازهجده فروردین هرروز یک تخم کرده هفتا شده کی جوجه درمیاد

  • امیررضا علیزایی
    0

    سلام
    من نمیدونم چرا فنچ هام اول یک تخم گذاشتن بعد ۳روز یکی دیگه و بعد ۱روز یکی دیگه گذاشتن و اون آخرین جوجه مرد و کف قفس افتاد

  • امین
    0

    فنچ من کلا چهار روزه فنچ خریدم یه جفت الان تخم گذاشته ماده کلا یدونه احتمال داره بازم بذاره؟

  • امین
    0

    سلام من چهار روزه به جفت فنچ خریدم الان یک دونه تخم گذاشته احتمالش هست بازم بزاره؟

  • ‌علی
    0

    سلام من یه فنج ماده با جوجش خریدم اما الان مادرش توی لانه نمیره غذا بهش بده لطفا راهنمایی کنید

  • ناشناس
    0

    سلام ببخشید من فنچ هام 4تا تخم گذاشتن یکیشون در امده اون سه تا چیکار کنم؟

  • رضا
    0

    سلام چند روز بعد از جوجه دوباره تخم می کنند
    ــ

  • پویا دنیادیده
    0

    من فنچ دارم ۲۴ روزه به دنیا نمیاد ۱ دونه گذاشته

  • ناشناس
    0

    من تخم فنچام ۲۴ روزه به دنیا نمیاد

  • Amirmohamadnorozi
    0

    سلام ممنون میشم جواب بدین خیلی خیلی به کمک نیاز دارم . من ۱۲تا تخم فنچ خام گذاشته که من خبر ندارم چند روزه خوابیده و اینکه میگم اگه جوجه ها به دنیاآمدن لانه را تمیز نکنیم یعنی اگه تمیز نکنیم عفونت نمیکنن جوجه ها به نظرت

  • زهرا
    0

    سلام
    جوجه فنچ های من حدود ۲٠روزه به دنیا اومدن و الان کم کم میان بیرون و رو شاخه ها پرواز میکنن و میپرن من میخام قفسشون رو عوض کنم ایا مشگلی ایجاد میکنه؟!

  • فریبا
    0

    سلام فنچ های من حدود ۱۸ تا تخم گذاشتن قلا هم گذاشته بودن و از لانه بیرون انداخت ولی هیچ کدوم جوجه نمیشه ممکنه بخاطر تفاوت نژاد باشه چون تغذیشون اوکیه و مشکلی نداره همیشه هم روشون میخوابه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها