بهشتی‌پور: اروپایی‌ها نمی‌خواهند در برجام با آمریکا همسو باشند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که آمریکا «اتحادیه اروپای متحد را نمی‌خواهد» گفت: اروپایی‌ها نمی‌خواهند در مورد برجام با آمریکا همسو باشند.

بهشتی‌پور: اروپایی‌ها نمی‌خواهند در برجام با آمریکا همسو باشند

حسن بهشتی‌پور در ارزیابی خود از برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در لهستان اظهار کرد:‌ روس‌گریزی، نزدیکی به اسرائیل و نفوذ عمیق آمریکا در این کشور از لهستان پدیده‌ای ساخته که آمریکایی‌ها می‌کوشند از آن درجهت ایجاد انشقاق در اتحادیه اروپایی بهره بگیرند. زیرا آمریکا، اتحاد کشورهای اروپایی را در نهایت در راستای منافع خود نمی‌بیند، به همین دلیل واشنگتن در سال‌های اخیر از اروپای جدید یعنی کشورهای شرق اروپا در برابر اروپای قدیم یعنی کشورهای غرب اروپا حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، آمریکا امیدوار است با سپردن نقش محوری به لهستان با توجه به وسعت و جمعیت بیشتری که در مقایسه با کشورهای شرق اروپا دارد، سدی محکم از اتحاد کشورهای اوکراین، مجارستان، چک، رومانی و بلغارستان در برابر توسعه نفوذ روسیه در این منطقه حساس ایجاد کند.

هماهنگی آمریکای ترامپ با لهستان نسبت به سایر کشورهای اروپای شرقی بیش‌تر است

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد:‌ بنابراین پس از به قدرت رسیدن ترامپ در کاخ سفید به موازات روی کار آمدن یک دولت راست‌گرا در ورشو، هماهنگی آمریکای ترامپ با لهستان برای ایجاد نقش محوری در اجرای سیاست‌های آمریکا در شرق اروپا بیشتر شد، به نظرمی‌رسد در مقایسه با سایر کشورهای شرق اروپا هیچ کشوری مانند لهستان ویژگی‌های لازم برای ایفاء نقش محوری مورد نظر آمریکا را ندارد. اگرچه اوکراین اهمیت ژئواستراتژیک بیشتری دارد اما مانند لهستان عضو ناتو و اتحادیه اروپا نیست.

لهستان گزینه‌ای است که می‌تواند در اتحادیه اروپا ساز مخالف برجام را کوک کند

بهشتی‌پور افزود:‌ با درنظر گرفتن موارد مطرح شده، مشخص می‌شود که برای اجرای فشار به کشورهای هوادار اجرای برجام در غرب اروپا و نیز برای ایجاد جبهه مشترکی از کشورهای مخالف ایران، از نگاه آمریکا و اسرائیل، لهستان گزینه مناسبی برای ایفاء چنین نقشی بوده است، زیرا هم از مرزهای ایران دور است و هم می‌تواند در اتحادیه اروپا ساز مخالف با برجام را کوک کند، نکته مهم دیگر این‌که دولت ورشو به ترامپ بیش از سایر دولت‌های اروپایی نزدیک است.

بعید است روسیه و چین در زمین بازی آمریکایی‌ها وارد شوند

وی ادامه داد:‌ اما پرسشی دیگری نیز مطرح است، این‌که کدام کشورها حاضر به شرکت در کنفرانس خواهند شد و به‌طور مشخص آیا مقام‌های دو کشور روسیه و چین نیز راهی ورشو خواهند شد؟ در پاسخ باید گفت با ارزیابی ابعاد مختلف این ماجرا، بعید به نظر می‌رسد که روسیه و چین در زمین بازی که آمریکایی‌ها طراحی کردند، وارد شوند، به ‌ویژه روسیه که می‌داند دولت فعلی لهستان تا چه میزان گرایش‌های ضد روسی دارد. البته در مورد حضور سایر کشورها نمی‌توان با قطعیت نظر داد اما به احتمال زیاد، برخی ورشکستگان سیاسی مانند اسرائیل، عربستان، امارات، بحرین، مصرو اردن در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد:‌ آمریکایی‌ها، اتحادیه اروپای متحد را نمی‌خواهند و به دنبال این هستند که بین اتحادیه اروپا شکاف ایجاد کنند، زیرا کار کردن با 27 کشور مشکل‌تر است و آن‌ها ترجیح می‌دهند با اروپای نامتحد رو به رو باشند، به خصوص سیاست‌های ترامپ که نسبت به سایر روسای جمهور سابق ‌آمریکا در این مورد علنی‌تر است.

کنفرانس ورشو سیاست ضد ایرانی در برجام است

بهشتی‌پور همچنین اظهار کرد: آن دسته از کشورهای اروپایی هم که در این کنفرانس شرکت نمی‌کنند، به این دلیل است که می‌دانند که کنفرانس ورشو سیاست ضد ایرانی در برجام است و آن‌ها حداقل برجام را قبول دارند و نمی‌خواهند در راستای اهداف ترامپ حرکت کنند به همین دلیل شرکت نمی‌کنند و اگر هم حضور داشته باشند در سطح پائین خواهد بود.

وی با اشاره به دلایل برخی کشورهای اروپایی که در کنفرانس ورشو شرکت نمی‌کنند، گفت: اروپایی‌ها نمی‌خواهند در مورد برجام با آمریکا همسو باشند، آن‌ها برجام را قبول دارند زیرا ارتباط با ایران به نفع اقتصاد اروپا است و امنیت نیز از دیگر موضوعاتی است که از نظر اروپایی‌ها مهم است، آن‌ها به دنبال این هستند که هر طور شده برجام را نگه دارند.

آمریکا دنبال فضاسازی رسانه‌ای و بهره‌ برداری‌های تبلیغاتی علیه ایران است

این کارشناس مسائل سیاسی درباره اهداف و انگیزه‌های احتمالی ایالات متحده آمریکا از برگزاری چنین کنفرانسی اظهار کرد:‌ آمریکا دنبال فضاسازی رسانه‌ای و بهره‌ برداری‌های تبلیغاتی علیه ایران است. خود آمریکا هم به‌خوبی می‌داند از چنین کنفرانسی نتیجه قابل‌توجهی علیه ایران به‌دست نمی‌آید. زمان برگزاری نشست، دو روز پس از مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، خود بیانگر تبلیغاتی بودن اهداف این نشست است. آمریکا در حال حاضر با مشکلات ترامپ درداخل آمریکا درباره بودجه و ماجرای استیضاح در نتیجه زد و بند با روسیه رو به رو است و نتانیاهو نیز در اسرائیل متهم به رشوه‌خواری شده و درگیر اختلافات داخلی است که به انحلال پارلمان انجامیده است. از طرفی عربستان هم که در ماجرای خاشقجی بی‌حیثیت شده است. هر سه به شدت نیاز به سوژه‌سازی علیه دشمن مشترکی که به زعم آن‌ها ایران باشد، دارند.

بهشتی‌پور با بیان این‌که باید به این پرسش پاسخ دهیم که منافع و آسیب‌های احتمالی که برگزاری چنین کنفرانسی متوجه روسیه، چین، اسراییل و ایران خواهد کرد، چیست؟ گفت: چنان‌چه پیداست، روسیه و چین به احتمال زیاد مخالف برگزاری چنین نشستی هستند اما منافع آنها مستقیما به ‌واسطه تشکیل این نشست تهدید نمی‌شود. اسرائیل مشوق اصلی لهستان برای برگزاری چنین نشستی است و احتمالا انتظار دارد بیشترین بهره‌برداری تبلیغاتی را علیه ایران داشته باشد، در این میان اما برای ایران این نشست، مانند ده‌ها نشست ضد ایرانی دیگر است و نتایج آن نیز تفاوتی با بقیه نخواهد داشت؛ دشمنان ایران سرکار هستند و در واقع آب در هاون می‌کوبند.

وی یادآور شد: با درنظرگرفتن مشکلات لهستان در بحث تامین انرژی از جانب روسیه و مباحثی که درخصوص مساله خرید نفت خام از آمریکا و دیگر تامین‌کنندگان نفتی مطرح شده، این پرسش را مطرح می‌کند که برگزاری این کنفرانس چه منافعی برای لهستانی‌ها به‌همراه خواهد داشت. در این مورد باید گفت لهستان همیشه روسیه را یک تهدید امنیتی علیه خود می‌دانسته است. این مساله به ویژه بعد از فروپاشی دیوار برلین و شوروی بیشتر شد. اما نباید موضوع اختلاف لهستان با روسیه را به موضوع ایران گره زد؛ این تحلیل دقیقی نیست که چون لهستان، ایران را متحد روسیه می‌داند، پس انگیزه دارد علیه ایران اقدام به برگزاری کنفرانس کند، در حالی که لهستان به ‌دلیل روابط ویژه ترامپ و پمپئو با دولت این کشور و نیز به‌خاطر روابط ویژه خود با نتانیاهو راضی به برگزاری چنین نشستی شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که واکنش ما به برگزاری این نشست نباید احساسی باشد،‌ گفت: در سطح رسانه‌ای لازم است کار عمیق و گسترده‌ای انجام شود اما در سطح دیپلماتیک همین‌قدر هم که حساسیت نشان داده شده، کفایت می‌کند. در عرصه دیجیتالی شدن اطلاع‌رسانی، سکوت درباره چنین نشست‌هایی آب ریختن به آسیاب دشمنان است. یک کمیته قوی در بخش دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه می‌تواند هدایت رسانه‌ای این جریان را برعهده بگیرد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها