نگاهی به تاریخچه جنگ فوتبالی یوزها با همسایه غربی

ایران-عراق؛ دفاع مقدس این‌بار در زمین فوتبال

شاگردان کارلوس کی‌روش چهارشنبه به مصاف عراق خواهند رفت، رقابتی که چیزی فراتر از آخرین مسابقه دور گروهی جام ملت ها حساب می شود.

ایران-عراق؛ دفاع مقدس این‌بار در زمین فوتبال

به گزارش خبر فوری ؛ سوم بهمن 1393، تیم ملی ایران در کانبرای استرالیا به مصاف عراق رفت و اگرچه به دنبال حماسه سازی کانبرا بود، در نهایت به تلخ ترین حالت ممکن از جام ملت ها کنار رفت. بازی از ابتدا به نفع تیم ملی ایران بود. این را می شد از حملات زهردار یوز ها فهمید و وقتی سردار آزمون در دقیقه 23 توپ را روی سانتر غفوری درون دروازه عراقی ها فرستاد، همه می دانستند ایران حالا نتیجه را حفظ می کند تا پیروز میدان شود.
نیمه نخست اما پیروزی ایران به اتمام رسید اما در دقیقه 55، معادلات از نو نوشته شد، جایی که احمد یاسین با شوتی نرم دروازه علیرضا حقیقی را باز کرد. بازی در نود دقیقه با مساوی 1-1 به پایان رسید اما عراقی ها 3 دقیقه لازم داشتند تا دوباره مقابل ایران به گل برسند. ده دقیقه بعد مرتضی پورعلی‌گنجی بازی را دوباره مساوی کرد اما در نیمه دوم وقت اضافه، عراق دوباره پیش افتاد. 2 دقیقه مانده به پایان بازی در120 دقیقه، ایران دوباره گل مساوی را به ثمر رساند تا برنده این جدال هیجان انگیز در ضربات پنالتی مشخص شود. جایی که ایران شکست خورد تا رویای دست نیافتنی قهرمانی اش در آسیا را وارد دهه چهارم کند.


جنگ ایران و عراق خیلی قبل تر از آن که در خوزستان شعله بگیرد، در امجدیه آغاز شده بود. یازده خرداد 1341 وقتی جمیل عباس در دقیقه 47 دروازه ایران را گشود، نتوانست از گل خود دفاع کند و پرویز کوزه‌کنانی در دقیقه نود گل مساوی را در تهران زد. اولین پیروزی عراقی ها مقابل ایران، دومین بازی دو کشور بود. دو روز پس از یازده خرداد و البته در یک بازی دوستانه. اما اولین پیروزی ایران مقابل عراق، در یک بازی رسمی، 22 آذر 1342 رقم خورد. هت‌تریک شیرزادگان در کنار تک گل مصطفی عرب، پیروزی چهار گله ایران مقابل عراق را در مقدماتی المپیک 1964 به عنوان یک طرفه ترین پیروزی میان جدال دو کشور در تاریخ فوتبال ثبت کرد و مقدمه ای بود بر سال ها برتری تیم ملی ایران بر همسایه اش. عراقی ها برای کسب یک پیروزی دیگر مقابل ایران، 31 سال صبر کردن؛ پیروزی در بازی های مقدماتی جام جهانی 1994 با دو گل راضی و کاظم که پاسخی بود به تک گل علی دایی.
ایران و عراق 28 بار به مصاف یکدیگر رفته اند. ایران با هر منطقی، تیم برتر جدال هایی بوده اکثرا با پیروزی پشت سر گذاشته است؛ 16 برد و 38 گل زده در مقابل 5 باخت و 20 گل خورده. عراق ی ها هیچ‌گاه رقیب مهمی مقابل ایران نبوده اند اما همین دسته کم گرفتن نامی دردسرساز، باعث شده تا ایران در جدال های حیاتی مقابل عراق به مشکل برخورد. ایران در دهه 90 شمسی سه بار به مصاف عراق رفته که دو بازی را باخته است. آخرین پیروزی ایران مقابل عراق به 14 دی 1393 باز می گردد. با اینکه اکثر بازی های دو کشور دوستانه بوده اما معدود رقابت هایی هم در جام ملت ها و فوتبال غرب آسیا میان دو کشور شکل گرفته است.
حالا جدال چهارشنبه شب، چیزی فراتر از یک بازی عادی است. تیم ملی اگر می خواهد به طلسم چهل ساله پایان دهد، ابتدا باید طلسم چند ساله‌اش مقابل عراق را بشکند. طلسمی که چهار سال پیش فوتبال ایران را به شوک فرو برد و هنوز هم تلخی آن شکست زیر دندان فوتبالی های ایران احساس می شود. طلسمی ناامیدکننده که در دسترس‌ترین جام برای تیم ملی را به مسیری پرتاب کرد که طی کردن آن چهار سال طول می کشید و حالا اگر قرار باشد باز هم دردرسرساز باشد، احتمالا به چیزی فراتر از یک طلسم تبدیل خواهد شد.
اما تیم کی‌روش دیگر اشتباه نخواهد کرد. او و شاگردانش می دانند که این آخرین فرصت و هموارترین مسیری است که آنان را دسته کم به مدال برنز خواهد رساند. مسیری که باید با 9 امتیاز طی شود و لازمه آن، پیروزی مقابل عراق بد بدن این روز های آسیا است.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها