مروری بر شرایط سینوسی رابطه نفتی ایران و کره جنوبی؛

بازگشت چشم‌بادامی‌ها به سمت نفت ایران/ آیا کره می‌تواند مجددا به یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران تبدیل شود؟

مقامات اقتصادی کره جنوبی اعلام کرده اند که در ماههای آتی سال جاری مجددا نفت خام ایران را خریداری خواهند کرد.

بازگشت چشم‌بادامی‌ها به سمت نفت ایران/ آیا کره می‌تواند مجددا به یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران تبدیل شود؟

به گزارش خبر فوری ، بر خلاف گزارشهای منابع اقتصادی داخلی و بین المللی مبنی بر توقف واردات نفت ایران به کره جنوبی اما مقامات اقتصادی کره جنوبی و از جمله مدیر بزرگترین پالایشگاههای این کشور اعلام کرده اند که در ماههای آتی سال جاری مجددا نفت خام ایران را خریداری خواهند کرد.
اویل پرایس به نقل از مدیر اجرایی شرکت نفت ملی کره جنوبی یعنی کیم جون گفت:"همانطور که می‌دانید کره جنوبی از معافیت تحریمها در رابطه با خرید نفت ایران برخوردار است بنابراین طبق مذاکرات انجام شده با طرف ایرانی به نظر می رسد (نفت ایران) بتواند در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه به کره وارد شود و رابطه تجاری ایران و کره در زمینه نفت مجددا برقرار گردد"‌.
طبق گزارش اویل پرایس، بعد از اعلام تحریم‌های 4 نوامبر آمریکا علیه ایران مبنی بر نخریدن نفت توسط جامعه جهانی، کره جنوبی که یکی از متحدین نزدیک آمریکا در منطقه خاور دور است، خرید نفت ایران را متوقف کرد.
این اتفاق ضربه سختی به اقتصاد نفتی ایران زد چرا که کره جنوبی، پنجمین وارد کننده نفت خام جهان است و همواره به عنوان یکی از مشتریان مهم نفت ایران در کنار چین و هند شناخته می‌شده است.
با این وجود، اتحاد منطقه ای آمریکا و کره به خصوص با وجود کره شمالی و حتی چین که همواره تهدیدی برای کره جنوبی محسوب می شده است آنقدر قوی بوده است که کره را مجاب کند پیش از پایان مهلت معافیت آمریکا جهت افزایش اتحاد اقتصادی، نظامی و استراتژیکش با ایالات متحده آمریکا، خرید نفت ایران را تقریبا به صفر برساند.
با وجود این استراتژی، کره جنوبی در میان هشت کشور واردکننده نفت ایران بود که در ماه نوامبر در کنار هند، چین، ژاپن و ایتالیا به او معافیت 6 ماهه اعطا شد.
حالا با وجود این شرایط به نظر می‌رسد که کره جنوبی از حالت ترس اولیه خود تا حدی دور شده و قصد دارد از معافیت ۶ ماهه خود استفاده کرده و رابطه خود با ایران و واردات نفت از او را ادامه دهد.
اویل پرایس گزارش می‌دهد که در همان ماه نوامبر 2018 و پس از اعلام تحریم‌های نفتی ایران و معافیت کره جنوبی برخی منابع ناشناس کره ای اعلام کردند که این کشور شرق آسیایی واردات نفت خام ایران را ادامه خواهد داد و با تدابیر اندیشیده شده حدود 4 میلیون بشکه نفت خام در ماه از ایران خواهد خرید.
طبق گزارش جدید رویترز، کره جنوبی می تواند تا 200 هزار بشکه نفت خام ایران را به کشورش وارد کند و کره جنوبی مانند گذشته این مقدار نفت را وارد خواهد کرد اما آنچه جایگاه کره جنوبی را در بین خریداران نفت ایران خاص تر می‌کند این است که بیشتر نفتهای وارد شده به کره از ایران به صورت میعانات سنگین و با چگالی بالا است.

رویترز تاکید دارد که کره پیش از تحریم‌های جدید نفتی امریکا بزرگترین وارد کننده نفت سنگین و میعانات نفتی ایران بوده است. مشخص است که با ازسرگیری رابطه نفتی ایران و کره فروش میعانات ایران سیر صعودی خواهد داشت و سود سرشاری نصیب ایران خواهد شد.
پایگاه خبری اویل پرایس البته معتقد است که با وجود همه‌ی این شرایط انتظار می‌رود که خرید مجدد نفت ایران توسط کره جنوبی کاملا محتاطانه پیش رود چرا که اگرچه آمریکا به کره و برخی کشورهای دیگر معافیت 6 ماهه داده است اما واشنگتن از متحدان نزدیکش(از جمله کره جنوبی) انتظار دارد قبل از پایان موعد 6 ماهه و بصورت داوطلبانه خرید نفت ایران را کاهش داده و واردات نفت خام از ایران را به صفر برسانند و به جای ایران به عنوان تامین کننده نفت خام اولیه از منابع دیگر از جمله ایالات متحده استفاده کنند.
با این حال نباید فراموش کرد در بین شش کشور موقتا معاف شده بعید است کشوری بتواند خواسته غیر منطقی ترامپ را اجابت کند. اویل پرایس معتقد است برخی از این کشورها عملا مسیری در مقابل خواست ترامپ پیش گرفته اند و شواهد نشان می‌دهد که نه تنها خرید نفت از ایران را کم نکرده بلکه روابط نفتی خود با ایران را تقویت هم نموده اند. هند یکی از این کشورها است.
دهلی نو اخیرا این دو کشور توانسته اند راهی برای ادامه معاملات در زمینه نفت خام را از طریق دورزدن تحریمهای بانکی آمریکا و استفاده از روپیه به جای دلار و همچنین راه اندازی سیستم بانکی مستقل از سیستم مالی آمریکا پیدا کرده اند.

با این وجود بعید نیست کره جنوبی هم مانند هند عمل کرده و سیاست تداوم خرید نفت ایران را در پیش بگیرد.

منبع: خبر فوری، اویل پرایس

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها