میوه‌هایی که بوی "گرانی" می‌دهد/ قیمت‌ میوه در بازار اصفهان باور کردنی نیست

میوه‌هایی که بوی "گرانی" می‌دهد/ قیمت‌ میوه در بازار اصفهان باور کردنی نیست

بازار میوه در شب‌ سال نو بسیار متفاوت‌تر از دیگر فصول سال بوده و شب عید امسال نیز متفاوت‌تر است. خرید میوه در آخرین روزهای سال 95 برای اصفهانی‌ها به دلیل افزایش نجومی قیمت‌ها بسیار سخت شده‌ و همچنین رکود در بازار داخل و مشکلات اقتصادی فراوان سبب پائین آمدن قدرت خرید مردم شود.

نزدیک شدن به سال نو و آغاز مهمانی‌‌های نوروزی قطعا همه خانواده‌ها را به فکر خرید میوه می‌اندازد و این در صورتی است که بازار میوه در اصفهان شرایط نامطلوبی را به شهروندان اصفهانی نشان می‌دهد. هنگامی که چند دقیقه‌ای نزدیک یکی از میوه‌ فروشی‌ها در شهر بایستیم به خوبی تعجب مردم را از قیمت‌ها متوجه می‌شویم.

قیمت میوه‌ها در شب عید امسال شاید به دلایل مختلفی باشد، سرمازدگی پرتقال‌های شمال ایران و بارندگی شدیدی که در جنوب کشور همچون شیراز صورت گرفت همچنین رکود اقتصادی حاکم بر کشور را می‌توان از علت‌های آن دانست.

افزایش قیمت میوه‌ها بی‌سابقه است

س. شیرازی یکی از میوه فروشان اصفهانی است که پیرامون بازار میوه در شب عید امسال، به خبرنگار تسنیم گفت: بازار شب عید امسال با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است. شرایط آب‌وهوایی زمستان امسال از لحاظ کیفی و همینطور قیمت بر بازار میوه بسیار تاثیر گذاشته است.

وی افزود: قیمت‌های امسال بی‌سابقه بوده و افزایش قیمت سبب کاهش خرید مردم شده است. اکنون قیمت پرتقال حدود 10 هزار تومان بوده که در 12 سال فعالیت من در این شغل چنین رقمی بی‌سابقه بوده است. میوه‌های دیگر مانند سیب سمیرم و موز نیز اکنون افزایش قیمت داشته که به قیمت آن‌ها نمی‌ارزد.

این میوه فروش اصفهانی با بیان اینکه مردم توانایی خرید میوه با چنین قیمت‌هایی را ندارند، گفت: بیشتر افرادی که برای خرید میوه به ما مراجعه می‌کنند با دیدن قیمت‌ها و کیفیت پائین میوه‌ها دست خالی از مغازه خارج می‌شوند. در گذشته فروش ما بسیار زیاد بود ولی اکنون مشتری مانند گذشته چند کیلو میوه نمی‌خرد و با خریدی اندک از مغازه‌ها خارج می‌شوند.

تفاوت نرخ با قیمت در بازار میوه و تره‌بار اصفهان

ح.ض میوه فروش اصفهانی پیرامون بازار میوه در اسفند سال 95، گفت: وضعیت بازار میوه در شب عید بسیار بد است زیرا مردم قدرت خرید کافی ندارند. خیابان‌ها با روز‌های تعطیل تفاوت ندارد و گذر شهروندان در شهر برای خرید مانند سال‌های گذشته به هیچ عنوان مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: متاسفانه قیمت‌ میوه نیز بسیار افزایش یافته و حتی با روز‌های گذشته نیز قابل مقایسه نیست. زمانی که 2 ماه پیش مشتری برای خرید میوه مراجعه می‌کرد قیمت‌ها تفاوت زیادی با روز‌های پیش از آن نداشت و ثبات نسبتا خوبی بر بازار حاکم بوه است. متاسفانه اکنون چنین ثبات قیمتی را در بازار مشاهده نمی‌کنیم. در گذشته تخمین قیمت میوه به خوبی انجام می‌شد ولی اکنون ما میوه‌ فروش‌ها نیز چنین اتفاقی را نمی‌توانیم انجام دهیم.

میوه فروش اصفهانی با بیان اینکه در بازار میوه و تره‌بار نیز ثبات قیمت وجود ندارد، تصریح کرد: اکنون قیمت‌ با نرخ در بازار میوه و تره‌بار تفاوت می‌کند. چند روز پیش در بازار مرکزی برای خرید لیمو با یکی از فروشنده‌ها صحبت می‌کردم با اینکه قیمت لیمو مشخص بود ولی او میوه‌های خود را نمی‌فروخت و می‌گفت هنوز "نرخ" مشخص نیست!

دولت از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند

محمد رضا تابش درباره قیمت میوه‌ها در شب‌ عید امسال، بیان کرد: متاسفانه امسال بازار میوه شرایط خوبی ندارد و مردم برای خرید میوه عید خود با مشکل روبرو می‌شوند. وضعیت بازار و رکودی که در کشور وجود دارد قدرت خرید را از مردم گرفته و عید امسال به نظر من قیمت میوه‌ها بسیار گران است.

وی افزود: وقتی حقوق‌های دریافتی بسیار کم‌ بوده و از نیمه‌های ماه منتظر واریز حقوق ماه آینده باشیم قطعا خرید میوه با چنین قیمتی بسیار برای ما سخت است. امیدوار هستیم که مسئولان به فکر وضعیت اقتصادی جامعه باشند زیرا اکنون که نزدیک سال نو است و مهمانی‌ها آغاز می‌شود نبود میوه و یا کمبود آن بر آبروی خانواده‌ها تاثیر می‌گذارد.

شهروند اصفهانی با بیان اینکه برخی از مردم برای خرید میوه شب عید با مشکل روبرو هستند، خاطرنشان کرد: چه خوب بود اکنون با اوضاع کنونی دولت و مسئولان از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌کردند که مردم بتوانند مهمانی‌های سال نو خود را به خوبی برگزار کنند. البته به نظر من باید آداب رسوم در مهمانی‌ها باتوجه به گرانی میوه نیز تغییر کند و چند نوع میوه در مهمانی‌های ما برای پذیرائی خریداری شود.

مهرداد احتمالی با اشاره به خرید میوه در شب عید امسال گفت: قیمت‌ها نسبت‌ به سال‌های گذشته به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. شرایط اقتصادی مردم خوب نیست و متاسفانه قیمت میوه که یکی از مهمترین اقلام برای خانواده‌های ایرانی در سال نو است افزایش یافته است.

وی افزود: اکنون به دلیل قیمت‌های گران میوه مجبور هستیم به اندازه نیازمان خرید نکنیم و اگر در گذشته 4 کیلوگرم پرتقال خرید می‌کردم اکنون با چنین قیمت‌هایی تنها 2 کیلوگرم پرتقال می‌خرم.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها