درمان پلنگ پارک ملی تندوره ادامه دارد؛ شرایط جسمی پلنگ پایدار است

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی آخرین وضعیت درمانی پلنگ پارک ملی تندوره را تشریح کرد.

درمان پلنگ پارک ملی تندوره ادامه دارد؛ شرایط جسمی پلنگ پایدار است

تورج همتی در مشهدمقدس اظهار داشت: با نظارت تیم درمانی و پس از طی مراحل درمان اولیه در کلینیک دامپزشکی شهرستان مشهد، این پلنگ 4 ساله براساس نظرات سه جانبه حفاظت محیط زیست استان، اداره کل دامپزشکی و دانشگاه فردوسی مشهد و تحت نظارت تیم درمانی به باغ وحش وکیل آباد مشهد انتقال داده شده است.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی در ادامه با اشاره به اینکه تیم درمانی تشکیل شده با تمامی تجهیزات موجود در بیمارستان، پلنگ بیمار را پذیرش و مورد معاینه قرار داده‌اند گفت: اقدامات درمانی همچون نمونه‌برداری، مانیتورینگ، نوار قلب، سرم تراپی و تست بیماری‌های واگیردار (از طریق کیت تشخیصی) بلافاصله پس از بیهوشی پلنگ صورت گرفته و پس از آن با انتقال این گونه به بخش رادیولوژی، تصویربرداری و دیگر اقدامات لازم درمانی انجام شده است.

همتی با اشاره به اینکه نتایج رادیولوژی پلنگ بیمار نرمال و طبیعی بوده اظهار داشت: با توجه به نتایج آزمایشات انجام شده، به دلیل اینکه پلنگ بیماری‌های عفونی و یا واگیر نداشت، جهت ادامه درمان به باغ‌وحش وکیل‌آباد انتقال داده شد که البته به دلیل قرار داشتن گونه در وضعیت زمین‌گیری جناغی و عدم هوشیاری با تحریکات فیزیکی از تله زنده‌گیری به قفسی در باغ‌وحش وکیل‌آباد جابجا شد. براساس نتایج آزمایشات اولیه، نوعی آلودگی انگلی و بنا بر علائم ظاهری حیوان، سوء تغذیه شدید درپلنگ یاد شده تشخیص داده شد و سرم‌تراپی و تزریق دارو برای آن انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه ادامه روند درمان مبتنی بر استفاده از دارو و تغذیه حیوان مورد تاکید قرار گرفته و اجرا شده است گفت: از ابتدای هفته جاری تاکنون معاینات اندام‌های حرکتی و حواس شامل بینایی، بویایی و شنوایی، تست تهدید و واکنش تهدید و بررسی نوع قدم برداشتن پلنگ بیمار مکررا انجام شده است.در حال حاضر پلنگ وضعیت مطلوبی دارد و حس بویایی و شنوایی آن طبیعی است اما حس بینایی‌اش همچون روزهای گذشته بدون واکنش یا بسیار کم به نظر می‌رسد.

همتی افزود: ادامه درمان براساس تشخیص اولیه کلینیک دامپزشکی و نسخه دامپزشک معالج کلینیک و یافته‌های آزمایشگاهی با تزریق عضلانی داروهای مرتبط با بیماری انجام می‌شود هرچند این پلنگ از نظر هوشیاری وضعیت نرمال دارد و با توجه به تغذیه دستی ادامه درمان به صورت خوراکی انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: از وضعیت کنونی این گونه چنین به نظر می‌رسد که روند درمانی روزهای گذشته مثمر ثمر واقع شده و وضعیت پلنگ نسبت به روزهای گذشته از وضعیت پایدارتری برخوردار شده است و البته طول درمان آن در باغ¬وحش وکیل¬آباد به مدت 14 روز ادامه خواهد داشت.

به گزارش تسنیم، چندی پیش یک قلاده پلنگ ماده و حدوداً 4 ساله در دره چهل‌میر پارک ملی تندوره با علائم بیماری مشاهده شد که بلافاصله با هماهنگی به عمل آمده محیط بانان پارک ملی پس از چند ساعت تلاش زنده‌گیری و به دلیل عدم امکان انجام اقدامات تشخیصی و درمانی درمحل به مشهد منتقل شد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها