رویترز بررسی کرده است؛

ایران به جنگ نفتی عربستان می‌رود /آغاز فاز جدید رقابت تهران - ریاض از ماه ژانویه /دردسرهای تخفیف‌های نفتی ایران برای سعودی‌ها

کاهش قیمت نفت و تخفیف توسط ایران منجر به آسیب دیدن صنعت نفتی عربستان و فروش آن توسط سعودی‌ها شده است.

ایران به جنگ نفتی عربستان می‌رود /آغاز فاز جدید رقابت تهران - ریاض از ماه ژانویه /دردسرهای تخفیف‌های نفتی ایران برای سعودی‌ها

به گزارش خبر فوری ، اجلاس اوپک روز جمعه در وین به پایان رسید و اعضا در مورد کاهش تولید نفت برای متعادل کردن بازار به توافق رسیدند. طبق این توافق، جمهوری اسلامی ایران از این کاهش تولید معاف شد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این کاهش تولید به شدت به نفع ایران و به ضرر کشورهایی مثل عربستان و امارات متحده عربی تمام می‌شود.

به گزارش رویترز، جمهوری اسلامی ایران نفت سبک خود را در ماه ژانویه سال پیش رو یعنی یک ماه آینده حدود سی سنت بیشتر از قیمت میانگین نفت عمان-دبی و تقریبا یک دلار کمتر از نرخ ماه دسامبر به فروش خواهد رساند.

ایران همچنین سه نوع نفت خام دیگر خود را با قیمتی کمتر از ماه جاری و ماه های قبل، به مشتریان آسیایی خود می‌فروشد. رویترز همزمانی این کاهش قیمت نفت توسط ایران با تنظیمات اخیر عربستان سعودی را امری مشکل ساز برای عربستان سعودی می‌داند. چرا که همانطور که گفته شد، عربستان سعودی به عنوان یک عضو اصلی در نشست اوپک متعهد شده است که تولید نفت خود را کاهش دهد در حالیکه ایران از این قانون مستثنی شده است. این امر به علاوه‌ کاهش قیمت نفت و تخفیف توسط ایران که در دهه اخیر کم سابقه بوده و در سه ماه اخیر(یعنی از نوامبر 2017 و پس از تحریمهای نفتی ایران) اوج گرفته است، منجر به آسیب دیدن صنعت نفتی عربستان و فروش آن توسط سعودی‌ها شده است.

اکنون قیمت هر بشکه نفت سبک ایران حدودا 30 سنت کمتر از قیمت هر بشکه نفت سبک عربستان سعودی است. همزمان هر بشکه نفت سنگین ایران با قیمتی حدودا 1.25 دلار ارزان تر از همین نوع نفت در عربستان سعودی فروخته می‌شود.

همچنین هر بشکه نفت فروزان ایران حدود 1.10 دلار ارزان تر از نفت کشورهای عربی خلیج فارس فروخته می‌شود. به علاوه، واردات نفت از ایران توسط چین قرار است در ماه دسامبر دوباره افزایش یابد. طبق اطلاعات دو منبع صنعتی، 2 پالایشگاه دولتی بزرگترین وارد کننده نفت دنیا، شروع کرده اند به استفاده از معافیت ها از تحریم ها و خرید نفت از ایران.

سینوپک واردات نفت از ایران را بلافاصله پس از دریافت معافیت‌ از آمریکا، در نوامبر از سر گرفت، اما شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) برداشت از تولید نفت ایران را در ماه دسامبر آغاز می‌کند .

همچنین، کره جنوبی و ژاپن تعهد داده اند که از ماه ژانویه خرید مجدد نفت ایران را از سر بگیرند. شرکت نفت ملی هندوستان هم از ماه ژانویه سال 2019 پس از شش ماه توقف مجددا قرار است وارد معامله با ایران شده و نفت ایران را با قیمت مصوب از ایران وارد کند.

شرکت ملی نفت هند به همراه چند شرکت دیگر هندی(از جمله شرکت نفتی گجرات و شرکت نفتی منگالوره) در مجموع قرار است در ماه ژانویه سال 2019 حدود 9 میلیون نفت از ایران بخرند.

البته در این میان، برخی از شرکتهای نفتی هم هستند که هنوز مجاب به ادامه تعامل با ایران نشده اند. تحریمهای نفتی و بانکی آمریکا علیه ایران مهم ترین علت این اتفاق است. شرکت نفت تایوان اخیرا اعلام کرد که حاضر به معامله با ایران و خرید نفت نیست. این شرکت علت این امر را به هم ریختن مکانیزم مالی و بانکی ایران می‌داند.

با این حال، همین تعاملات و ارتباطات نفتی با شرکتهای بزرگ و همچنین تخفیفی که ایران به کشورهای خریدار می‌دهد، می‌تواند برای عربستان دردسر ساز شود و به کاهش سود نفتی عربستان منجر شود.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • حميده
    0

    بخاطر حفظ خودتان ونظامتان ايران را حراج كرديد تما ميت ارضي ايران را به خطر انداختيد دريان خزر چابهار طلا ها خاك وحالا هم نفت را خدا لعنتتان كند

  • ابوالقاسم
    0

    بادرود وسلام .نسل من درسال 57با روشنگری واگاهی رسانی انقلابیون وتغییرحاکمیت پهلوی.به دلیل رقابت در بالا بردن تولید وفروش روزانه 6میلیون بشکه وفروش بشکه ای حدود 40دلار که سرمایه ملی کشور را به غارت میدادویکی از دلائل اصلی انقلاب جلوگیری از میزان فروش وافزایش قیمت بود اما طی این سالها ما نفت را به قیمت 10ّّدلار هم رساندیم وسالها نفت کل منطقه را با حدود قیمتی پایین تر از هزینه استخراج تقدیم غرب نمودیم وسالهاست در حسرت تولید روزانه 6میلیون بشکه که تصوری افسانه ای است رقابت به هر قیمتی برای استخراج وفروش 2/5میلیون بشکه در روز وبه قیمت کمتر از قیمت جهانی ودریافت وجه فروش هر طور که میل وخواسته خریدار باشد درقبال کالاهای بی ارزش که باعث تخریب توان وتولید داخلی کشور است ومضحک تر از همه افتخار وغرور ی است که مسئولان مملکت خودرا طلبکار مردم میدانند متاسفیم برای خودمان ومدیون شهیدانمان وخجالت زده جانبازانمان وناتوان در پاسخ به فرزندانمان.راستی ما به دنبال چه بودیم ،کجای راه اشتباه رفتیم این سوالی است که ماباید با راهنمایی ومساعدت شما رسانه های متعهد پاسخ ودلیل انرا جستجو کنیم این حداقل وظیفه ای است که ما نسبت به ایندگان داریم( پاسخ به سوال )

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها