تیمی در وسعت قهرمانی آسیا

برانکو ایوانکوویچ؛ معمار پرسپولیس نوین /حرکت در مسیر ساخت زیباترین پرسپولیس تاریخ

برانکو ایوانکوویچ را می توان معمار پرسپولیس نوین نامید. کسی که با حضورش در این تیم موفق شد سرخپوشان را به فینال لیگ قهرمانان آسیا برساند.

برانکو ایوانکوویچ؛ معمار پرسپولیس نوین /حرکت در مسیر ساخت زیباترین پرسپولیس تاریخ

به گزارش خبر فوری ؛ اواسط مهر 1394 مسیر تاریخ باشگاه پرسپولیس تغییر پیدا کرد. پس از روز های فوق العاده با افشین قطبی که البته حاصل صبری شش ساله بود پرسپولیس دوباره در مسیر شکست قرار گرفته بود. پرسپولیسی ها در یک دوره هفت ساله، از یازده سرمربی متفاوت استفاده کرده بودند اما این یازده پزشک، اگر بیماری پرسپولیس را درمان نمی کردند حال باشگاه را وخیم تر می کردند. از بازیکنان سابق پرسپولیس که احساس مالکیت معنوی خاصی به باشگاه داشتند تا سرمربی های خارجی پر ادعا، همه با هدف روشن کردن روز های تاریک پرسپولیس به باشگاه قدم می گذاشتند اما به جز ناامیدی، دستاوردی برای پر هواداران تیم ایران نداشتند.

از افشین پیروانی تا حمید استیلی و از علی دایی تا یحیی گل محمدی برای اصلاح پرسپولیس تلاش کردند اما شرایط آن روز های پرسپولیس، بیشتر شبیه تقلا کردن برای غرق نشدن در باتلاق فوتبال ایران بود. پرسپولیسی ها هر چه تقلا می کردند، بیشتر غرق می شدند. دوران حمید درخشان به عنوان بدترین دوران پس از خروج قطبی، مدیران پرسپولیس را به فکر انتخاب جانشینی شایسته انداخت. آن ها به مردی نیاز داشتند که فوتبال ایران را بشناسد؛ برانکو ایوانکوویچ.

برانکو سال ها به عنوان دستیار در فوتبال ایران حضور داشت و با تیم ملی کرواسی به سومی جهان هم رسیده بود. او با تیم امید قهرمان بازی های آسیایی 2002 شده بود و تیم ملی ایران را به جام جهانی 2006 آلمان رسانده بود. نباید فراموش کرد که او در سال 2004 با تیم ملی ایران به قهرمانی غرب آسیا رسیده بود. علم ارزشمند برانکو، باعث همکاری نژاد فلاح و هدایتی، مسئولان آن روز های پرسپولیس برای بازگرداندن او شد. او به دلیل بدهی مالیاتی نمی توانست به ایران بازگردد اما هدایتی مسئولیت بدهی های او را بر عهده گرفت تا هواداران پرسپولیس بیشتر از همیشه منتظر بازی های باشگاه محبوبشان باشند.

فصل نخست حضور برانکو روی نیمکت پرسپولیس، اعجاب انگیز بود. ترکیب به بن بست رسیده پرسپولیس از نو آغاز کرده بود و رقبا را یکی پس از دیگری شکست می داد. پرسپولیسی که نیمه بالای جدول را فراموش کرده بود، حالا برای قهرمانی می جنگید. پرسپولیسی ها با وجود خط دفاعی شکننده، تفکری پیروزمندانه داشتند. برانکو به تیمی که با میزبانی مقابل تیم های ضعیف لیگ هم به پیروزی نمی رسید، تا آخرین ثانیه ها می جنگید. در فصلی که رقیب دیرینه پرسپولیس به همراه تراکتور سازی و نفت تهران برای قهرمانی رقابت می کردند، استقلال خوزستان شگفتی آفرید و قهرمانی را در آخرین روز ها از پرسپولیس برانکو ربود. قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ، به کمک تفاضل گل بهتر از پرسپولیس به دست آمد. شاگردان برانکو علی رغم شایستگی مثال زدنی، به قهرمانی دست پیدا نکردند تا برانکو هم چنان در تلاش باشد.

برانکو با اندیشه ساخت زیباترین پرسپولیس تاریخ به مسیرش ادامه می داد که با محرومیتی دوساله از پنجره نقل و انتقالاتی مواجه شد. این سنگ بزرگ مسیر برانکو را تغییر داد اما تغییری در انگیزه او برای بازسازی باشگاهش نداشت. با وجود همه اعتراض ها، پرسپولیس محروم شد و برانکو برای دو سال بدون ورودی و خروجی به مسیرش ادامه داد.

شاگردان برانکو که نمی خواستند معلم با انگیزه‌شان از آن ها دلسرد شود، با جدیت جنگیدند. چرا که آن ها از میراثی تاریخی شنیده بودند. برانکو می خواست میراثی را در پرسپولیس داشته باشد که پیشتر هیچکس به آن نرسیده بود. او به سراغ لیگ قهرمانان آسیا رفت. تنها جامی که پرسپولیس در آن افتخار آفرینی نکرده بود و جایگاهش در این رقابت ها همیشه پایین تر از شان باشگاه بود. او در نخستین فصل بازگشت پرسپولیس به لیگ قهرمانان آسیا، به نیمه نهایی صعود کرد اما مقابل الهلال تحقیر شد.

برانکو خستگی ناپذیر بود و برای پرسپولیس می جنگید. او تفکر خستگی ناپذیری را به شاگردانش آموخت تا علاوه بر اینکه به دو قهرمانی در لیگ دست پیدا کنند، به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم راه یابند. دستاوردی شیرین برای یکی از دوست داشتنی ترین سرمربی های خارجی فوتبال ایران که همیشه علاقه و عشقش را به فرهنگ و مردم ایران را نشان داده است. وقتی به پرسپولیس این روز ها نگاه می کنیم، تیمی سرشار از انگیزه را عاشقانه دنبال می کنیم. تیمی یکدست که با وجود همه مشکلات می جنگد و برای رسیدن به اهدافش خستگی ناپذیر است. آن چه امروز به عنوان پرسپولیس می شناسیم، شبیهش را در تاریخ فوتبال ایران ندیده ایم. باشگاهی که بازیکنانش منافع جمعی را به منافع فردی ترجیح می دهند و برای پیروزی تا آخرین ثانیه ها مبارزه می کنند. میراث به یاد ماندنی برانکو در پرسپولیس دسته کم تا دو سال آینده برقرار است. کار برانکو با پرسپولیس تمام نشده بود و از رفتار سرمربی کروات مشخص بود که در جستجوی یک سه گانه تاریخی است. او می خواهد در یک شب به یاد ماندنی، سه جام ارزشمند را به تالار افتخارات تیمش اضافه کند؛ لیگ قهرمانان آسیا، لیگ برتر و جام حذفی. تیم برانکو آن قدر منظم و منسجم هست که بدون حضور در سوپر جام ایران، جام را از آن خود کند و به روز های فوق العاده ی پیش رویش فکر بیاندیشد.

برانکو اگر در دو سال آینده هیچ افتخاری برای پرسپولیس به ارمغان نیاورد، باز هم محبوب ترین نیمکت نشین چند سال اخیر پرسپولیس خواهد بود. محبوبیتی برخواسته از تدبیر و اخلاقی بی مثال که در فوتبال ایران نظیرش وجود ندارد. برانکو ایوانکوویچ، پرسپولیس را پس از آتشی ویران کننده بازسازی کرد تا امپراتوری اش را دوباره آغاز کند.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها