اویل پرایس گزارش داده است؛

رابطه نفتی ایران و کشورهای آسیایی زیر سایه تحریم های آمریکا /نوسانات در میزان خرید نفتی چین از ایران/تحریم ها رابطه نفتی هند با ایران را فلج نکرد

از ابتدای سال میلادی جاری آسیایی ها بزرگترین خریداران و مشتریان نفت ایران بوده اند که در این میان، چین مقام نخست را دارد. چین از ژانویه تا اکتبر 2018 حدود 613,200 بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

رابطه نفتی ایران و کشورهای آسیایی زیر سایه تحریم های آمریکا /نوسانات در میزان خرید نفتی چین از ایران/تحریم ها رابطه نفتی هند با ایران را فلج نکرد

به گزارش خبر فوری ، در ماه اخیر منابع خبری رسمی اوپک صادرات نفت ایران در ماه اکتبر را بررسی کرده اند. پس از بازگشت تحریمهای نفتی آمریکا علیه ایران در ماه اکتبر و نوسان قیمت نفت بسیاری از تحلیلگران حدس می‌زدند که صادرات نفت ایران به سایر نقاط به سرعت کاهش بیابد.

با این حال، ترامپ برخی کشورها را از طرح تحریم نفتی ایران معاف کرد تا ایران همچنان به فروش نفت به کشورهای دیگر ادامه دهد. با وجود این، تحریمهای نفتی بر واردات نفت از ایران توسط کشورهای مختلف تاثیر گذاشته است. اصلی ترین خریداران نفت ایران را کشورهای شرق و جنوب آسیا تشکیل می‌دهند. با توجه به تحریمهای نفتی آمریکا علیه ایران، تغییراتی در فروش نفت ایران به کشورهای آسیایی به خصوص چین، ژاپن، کره جنوبی و هند رخ داده است.

سایت oilprice در گزارش خود به نقل از رویترز اعلام می‌کند که میزان صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی در ماه اکتبر به 762,000 بشکه در روز کاهش یافته است. این میزان فروش نفت، کم ترین مقدار صادرات به کشورهای آسیایی در پنج سال اخیر است.

در ماه گذشته کره جنوبی واردات نفت ایران را به صفر رسانده است. کره جنوبی پیش از این یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران بوده است و ایران سود بسیاری از طریق تجارت با کره جنوبی به دست می‌آورده است.

ژاپن کشور آسیایی دیگری است که همواره نفت ایران را می‌خریده است. ژاپن بر عکس کره جنوبی واردات نفت از ایران را در ماه اکتبر ادامه داد اما میزان آن را به حد قابل توجهی کاهش داده است. واردات روزانه نفت ایران به ژاپن به 48,033 بشکه کاهش یافته که این میزان کمترین میزان واردات نفتی در 6 ماه اخیر است.

کشور پهناور چین هم که از بزرگترین مشتریان نفت ایران بوده است، در ماه قبل (اکتبر) حدود 247,160 بشکه نفت از ایران وارد کرده است که در مقایسه با ماههای قبل به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

در این میان، وضعیت کشور هند کمی متفاوت است. هندوستان هم یکی دیگر از جدی ترین و اصلی ترین مشتریان نفت ایران بوده است اما تحریمهای آمریکا تاثیر کمتری بر روابط نفتی اش با ایران گذاشته و این کشور نسبت به سایر کشورهای آسیایی وضعیت ثابت تری داشته است. واردات نفت ایران به هند نسبت به ماه سپتامبر کاهش نیافته است. واردات نفت ایران به هندوستان در ماه اکتبر به 466,400 بشکه رسیده است. این میزان واردات تنها حدود 0.2 درصد نسبت به ماه قبلش کاهش یافته است.

به طور کلی، از ابتدای سال میلادی جاری (یعنی سال 2018) آسیایی ها بزرگترین خریداران و مشتریان نفت ایران بوده اند که در این میان، چین مقام نخست را دارد. چین از ژانویه تا اکتبر 2018 حدود 613,200 بشکه نفت از ایران وارد کرده است. این میزان نسبت به سال قبلش کم تر است ولی نه آن مقدار که خیلی قابل توجه باشد. واردات نفت ایران توسط چین در سال قبل 634,749 بشکه بوده است. در سال جاری کشور چین حدودا 20 هزار بشکه کمتر نفت خریده است که این عدد با توجه به تحریمهای نفتی شدید آمریکا عدد قابل توجهی نیست.

منبع: oil price

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها