خبرفوری قانون منع به کارگیری بازنشستگان را بررسی می‌کند؛

آن‌هایی که باید بروند اما نمی‌روند!/ ولایتی، حدادعادل یا واعظی کدام یک مشمول قانون تازه نمی‌شوند؟

چه کسانی مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شوند؟ کدام یک از مسئولان اما شامل استثنا هستند؟

آن‌هایی که باید بروند اما نمی‌روند!/ ولایتی، حدادعادل یا واعظی کدام یک مشمول قانون تازه نمی‌شوند؟

قانون منع به کار گیری بازنشستگان در مجلس تصویب شده است. رییس جمهور آن را به سایر نهادها ابلاغ کرده است و بسیاری از مدیران و سایر مسوولان دولتی باید از پست‌های خود خداحافظی کنند. بعد از گذشت یک ماه از تصویب این قانون اما هنوز شبهاتی وجود دارد که چه افرادی مشمول این قانون خواهند شد و کدام یک از مقام‌های دولتی از این قانون مستثنی هستند؟

قانون چه می‌گوید؟

پیش از بررسی استثناهای قانونی بهتر است که نیم نگاهی به قانون داشته باشیم. متن قانون اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان به شرح زیر است:

ماده واحده - تبصره (۱) ماده واحده قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مصوب ۹۵/۰۲/۲۰ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۱- بکارگیری بازنشستگان، در سمت های مذکور در بندهای (الف)، (ب) و(ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۹۶/۰۷/۰۸ و همچنین بکارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا مجاز است.

بکارگیری بازنشستگان وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد (۱٪) از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز است.

جانبازان بالای ۵۰ درصد (۵۰٪)، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند.

این قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ششم شهریور ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۱ شهریور به تأیید شورای نگهبان رسید.

پاسخ به یک شبهه در قانون

سخنگوی شورای نگهبان چندی پیش در جلسه شورا اعلام کرد که تنها افرادی مشمول این قانون هستند که بازنشسته هستند و فرآیندهای مربوط به بازنشستگی خود را انجام دادند و مجددا خواهان فعالیت در رده‌های دولتی هستند و افرادی که بازنشسته شدند و حتی از سن بازنشستگی‌شان هم گذشته است اما هنوز خودشان را به صندوق ملی بازنشستگان معرفی نکردند مشمول این قانون نخواهند بود.

استثناهای قانون منع به کارگیری بازنشستگان

غیر از استثناهایی که در قانون مطرح شده است٬ روسای ۳ قوه٬ معاون اول رییس جمهوری٬ نایب رییس‌های مجلس و معاون اول رییس جمهوری و اعضای شورای نگهبان هم از این قاعده مستثنی هستند.

وزیران و نمایندگان مجلس با وجود سابقه کاری بالا هم شامل این قانون نخواهند بود.

چه کسانی می‌روند؟

مسولان موسسات غیر دولتی هم طبق گفته سخنگوی وزارت کشور شامل این قانون خواهند بود. بدین ترتیب: شهرداری‌ها٬ کارکنان سازمان هلال احمر و سازمان تامین اجتماعی٬ بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی هم شامل این قانون هستند.

از طرف دیگر٬ اعضای سازمان تبلیغات اسلامی و کمیته ملی المپیک هم شامل این قانون خواهند بود.

غیر از موسسات عمومی که از آن‌ها نام بردیم٬ اعضای جهاد دانشگاهی٬ فدراسیون ورزش‌های آماتوری جمهوری اسلامی٬ سازمان حوزه علمیه خارج از کشور٬ بنیاد امور بیماری‌های خاص و اعضای سازمان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم مشمول قانون خواهند بود.

قضات دادگستری باید بروند یا بماند؟

یکی از گروه‌هایی که در شمول و یا عدم شمول آن‌ها در این قانون شبهات زیادی وجود داشت٬ قضات دادگستری هستند. حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اما روز گذشته در مصاحبه‌ای که با خبر فوری داشت اعلام کرد که قضات دادگستری هم مشمول قانون می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در توضیح این مساله گفت: باتوجه به اظهارات بیان شده از سوی برخی از مقامات دستگاه قضایی مبنی براینکه امکان حضور قضات بازنشسته برای ادامه کار با اذن رهبری وجود دارد قطعا دستگاه قضایی تنها در صورتی مجاز به این امر خواهد بود که مقام معظم رهبری موافقت خود را با این موضوع اعلام کنند و بدون شک اگر اجازه رهبری برای حضور نیروهای بازنشسته و به خصوص قضات در قوه‎قضائیه صادر نشود طبق قانون مصوب مجلس بازنشستگان دستگاه قضایی نیز باید از سمت خود کناره‎گیری کنند.

در همین راستا بد نیست اشاره کنیم که طبق قانون مصوب سال ۱۳۷۳ اجرای قانون در مورد موسسات و نهادهای عمومی که تحت نظر مقام ولایت فقیه هستند با اذن معظم له خواهند بود.

مرد پشت پرده سیاست خارجه هم ماندنی است

علی اکبر ولایتی مرد پشت پرده سیاست خارجه در سن ۷۲ سالگی با داشتن حدود ۴۰ عنوان در نظام جمهوری اسلامی ایران، اکنون رییس هیات امنای دانشگاه آزاد است. او که از جانب مقام معظم رهبری به این مقام منصوب شده است مشمول قانون منع به کار گیری بازنشتگان نمی‌شود.

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتنی هستند؟

غلامرضا مصباحی مقدم٬ یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده است: عضویت در مجمع تشخیص شغل نیست که اعضای فعلی آن شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان شوند.

وی اظهار کرد: جدا از اینکه اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام انتصاب می‌شوند؛ باید گفت ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه می‌گذاریم و شاغل نیستیم.

مشهورترین‌ بازنشسته‌ها

در این بخش از گزارش اما می‌خواهیم به اسامی اشاره کنیم که طبق باید از مقام‌های خود خداحافظی کنند اما مشخص نیست که قانون برای آن‌ها تغییر می‌کند یا نه؟ محمود واعظی٬ رییس دفتر رییس جمهور که ۶۶ ساله است به بازنشستگی رسیده است. غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز ۷۳ ساله است و طبق قانون باید بازنشسته شود. علی جنتی٬ سرپرست نهاد ریاست جمهوری نیز ۶۹ ساله است و بازنشسته. اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ۶۱ ساله است و او هم طبق قانون باید برود. در این میان از اسم مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال که او هم فردی بازنشسته است نباید غافل شد.

ابهام در وضعیت محسن رضایی

بحث هایی با موضوع اعمال این قانون درباره دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده، هر چند حامیان محسن رضایی، آن را نمی پذیرند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • مجتبی
    0

    در جریان استفساریه ایی که چند روز پیش اتفاق افتاد نشون داد که نماینده ها به خاطر منافع حزبی خودشون حاضرند چکار بکنند ...درمان درد الان مملکت ما کنار رفتن همین آقایونه ... اصولگرا و اصلاحطلب هم نداره ...اگه کمی به جوون ها اجازه اداره مملکت رو بدند میبینبم که چقدر کشور پیشرفت می کنه...به نظرم این استثنائاتی هم که توی قانون زدند بی معنی هست ..اول اومدند نماینده ها رو استثنا کردند بعد باز نایب ریسان و رییس مجلس رو هم دوباره استثنا کردند این یعنی چی؟ یا وزیر و رییس جمهور رو استثنا کردند ...اخه مشکل اساسی همین ها هستند...مدیر های رد پایین که مشکلی رو با تغییرشون نمیشه حل کرد ..

  • علی
    0

    هر وضعیتی که انسان در آن باشد و بابت بودن در آن وضعیت پول بگیرد ، شغل محسوب می شود. مجمع تشخیص بابت عضویت و حضور در جلسات به اعضای خود پول نمی دهد؟ نگویید نمی دهد که هیچکس باور نمی کند. این تبصره و ماده گذاشتن و این تفسیر به رای کردن مشکل همیشگی مملکت ما بوده و هست. و همین تفکر باعث عقب ماندگی میشود. عضو فلان فدراسیون با عضو فلان مجمع چه فرقی دارند؟ یا هر دو شغل هست یا نیست. یک بام و دو هوا که نمی شود. وقتی یک بخشی را اجازه میدهند فلان درصد از بازنشستگان را نگه دارد، هرکس که بالادستی ها بخواهند نگه میدارند و هر کس را نخواهند، خیر. مشکل در قانونگذاران ما هست. حداقل به دو دلیل این قانون تصویب شده 1- برای نیروی کار جوان شغل ایجاد شود2- افراد از یک سن خاصی کارایی کمتری نسبت به جوانها دارند. حالا این وسط، مثلا چرا جانبازان فلان درصد را استثنا می کنند؟ کارایی آنها از دیگر جانبازان و افراد عادی بیشتر است که نیست. خدمات به آنها بیشتر نداده اند که داده اند.

  • ذوالقرنین
    0

    فقط چند تا دستاورد افرادی نظیر حداد عادل ولایتی و خیلی های دیگر را نام ببریداصلا نفع شورای مصلحت خبرگان نگهبان وافرادی که از بس پیر شدن شدن جوک وتمسخر مردم وبقیه کشور ها شدن برای کشور چی بوده ؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • اسموندال
      0

      من وقتی اظهار نظرهای ولایتی در مورد مسائل مربوط به عراق، سوریه و خاور میانه را می بینم و می شنوم واقعا افسوس می خورم که چرا چنین فردی با این دید بسیار سطحی و غیر سازنده مدتها وزیر امور خارجه کشور بزرگی بنام ایران بوده!

  • ب
    0

    بود یا نبود واعظی چه فرقی داره ؟؟؟؟

  • ذوالقرنین
    0

    شورای نگهبان خبرگان مصلحت همه شده خانه سالمندان

  • بدون نام
    0

    پیامی ندارم

  • محمد
    0

    چرا قانون بصورت بایدونبایداجرامیشوداین همه راه فرار بازنشستگی برای چی اگردرنظام اسلامی مسئولیت با سنگین است برداشتن باریک محبت است پس زیربارماندن باهرترفندبرای چی بخدامردم شهوردارند

  • محمد
    0

    قانون برای همه یکسان است .این مصوبه منع بکارگیری بازنشستگان سلیقه ای است وقانون نیست مردم فریبی است مگر افرادی که برایشان استثنا قائل شده اند از سران سه قوه تا شورای نگهبان وسایرین از کجا آمده اند وتا حالا چه گلی بر سر این ملت زده اند.

  • کهوری نژاد
    0

    تا آنجایی که می دانیم در سازمان عریض و طویل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور هیچ اتفاقی نیافتاده است و مدیران بازنشسته (بحصوص در استان ها) با قدرت به میز خود چسبیده و مشغول ادامه فعالیت همیشگی هستند.

  • ناشناس
    0

    به آقای حداد عادل بفرمایید معادل بازنشسته حقوق بگیر چه میشودالبته به فارسی .

  • یک کارمند
    0

    غلامرضا مصباحی مقدم٬ یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده است: عضویت در مجمع تشخیص شغل نیست که اعضای فعلی آن شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان شوند. پس چرا آقای سیدمصطفی میرسلیم فیش حقوقی مجمع را موقع انتخابات سال 96 منتشرکرد!!

  • مسعود
    0

    از این مملکت برای خودشون خانه سالمندان ساختنند و یگذارید که فاتحه مملکت را بخوانند چون پشت تلویزیون قادر به صحبت کردن درست نیستنند چه برسد سر کار که اگر بدیدنشان ساعت 11 صبح بروید در حال چرت زدن هستنند و تا اخرین لحظه حیات میز و پول و قدرت را فراموش نخواهند کرد .حتما در مجلس قانونی خواهد کذشت که ارواح این اقایون چون بفکر نظام و مملکت هستنند مستمری دریافت کنند.

  • حیدر
    0

    هیچ کس نمی رود.چون مجلس 100 تا تبصره برای بقای این افراد وامثالهم ردیف می کند.دقیقا افرادی که مشکل اصلی هستند ومانند چسب سنگ به قدرت چسبیده اند

  • یک باستان شناس
    0

    آقایان شماها که نمی توانید خدمت کنید بروید تا کمتر به این مردم خیانت کنید

  • سربدارانو
    0

    تا ريشه مملكت را نخوريد دست بردار نيستند حتما يك نَفَر به اينها گفته شما پايه هاي نضام هستيد. بخدا شوخي كرده شما هيچ كاره نظام هستيد بريد ديگه

  • علیرضا
    0

    ببینم تفاوت ما با حکومت های طاغوتی چیست ما که قانونمان هنوز هزار تفسیر به رای وتبصره دارد این اقایان بود نبودشان در نظام فرقی ندارد فقط شیفتگان قدرتند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها