الهه کولایی در گفت‌وگو با خبرفوری:

مردان بعد از اینکه رای زنان را بدست می‌آورند وعده‌هایشان را فراموش می‌کنند/ برای جایگزینی مدیران بازنشسته، باز هم زنان را فراموش نکنید

یک فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید: وقتی می‌گوییم زنان باید در عرصه‌های سیاسی کشور حضور داشته باشند به این معنا نیست که ظرفیت حضور آن‌ها در کشور وجود دارد.

مردان بعد از اینکه رای زنان را بدست می‌آورند وعده‌هایشان را فراموش می‌کنند/ برای جایگزینی مدیران بازنشسته، باز هم زنان را فراموش نکنید

پیش از آنکه حسن روحانی برای دومین بار رییس جمهور ایران شود٬ وعده‌های زیادی درباره فراهم کردن فرصت و موقعیتی می‌داد که زنان هم مجالی برای حضور در عرصه‌های قدرت داشته باشند. وعده‌ای که هرچند اصلاح‌طلبان و فعالان حقوق زن بر آن تاکید جدی داشتند اما برای رییس جمهور خیلی هم پر اهمیت جلوه نکرد.

رییس جمهور نه سال گذشته هنگام معرفی وزرا و نه امسال در هنگام ترمیم کابینه هیچ کدام از گزینه‌های وزارت کابینه خودش را به زنان نداد. این درحالی بود که بسیاری از مقام‌های دولتی کشور هم با وجود تلاش تشکل‌ها برای حضور زنان همچنان از دست آن‌ها دور ماندند. اما اکنون و باتوجه به قانون تازه مجلس مبنی بر منع به کار گیری بازنشستگان انتظار می‌رود که دست کم تعدادی از جایگاه‌هایی که بعد از این خالی می‌مانند به مجالی برای عرض اندام سیاسی زنان مبدل شوند. حرفی که الهه کولایی٬ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی بر آن تاکید دارد.

کولایی در ابتدا درباره حضور زنان در عرصه‌های سیاسی کشور می‌گوید: بحث حضور زنان در پست‌های مدیریتی بحث دستیابی به منافع مادی نیست بلکه بحث ما این است که زنان نیز باید در بخشی از قدرت تصمیم گیری کشور سهیم باشند.

این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: اینکه ما نصیحت کنیم و بگوییم که زنان باید در عرصه‌های سیاسی کشور حضور داشته باشند به این معنا نیست که ظرفیت حضور زنان در این عرصه‌ها وجود دارد.

وی درباره تغییر نقش زنان در جامعه در طول این سال‌ها اعتقاد دارد: قرن‌ها بود که زنان ما خانگی بودند. جامعه مرد سالار و پدر سالار بود. اینکه ما تصور کنیم زنان به راحتی و به سرعت می‌توانند سهمی از قدرت داشته باشند ساده‌انگاری است.

کولایی در ادامه می‌گوید: تشکل‌ها و نهادهای سیاسی و اجتماعی تاحدی می‌توانند به زنان در احقاق حقشان کمک کنند.

این استاد دانشگاه اما معتقد است که زنان خودشان نباید کاری کنند که فراموش شوند. وی در اینباره توضیح می‌دهد: زنان نباید حق رای خود را به مردان واگذار کنند. به عبارت دیگر نباید ابنگونه شود که مردان پس از اینکه رای زنان را گرفتند دیگر وعده‌هایی که به زنان دادند را فراموش کنند و زنان مورد غفلت در جامعه واقع شوند.

این فعال سیاسی معتقد است: ما اعتقاد داریم که در عرصه‌های مدیریتی همیشه باید افراد توانمند و شایسته حضور داشته باشند اما در این بین حضور زنان همیشه فراموش شده است.

وی در پایان و با اشاره به اینکه زنان نباید از قلم بیفتند می‌گوید: به آسانی قدرت گرفتن مردان باید تضمینی برای زنان باشد و باعث شود که تصمیماتی در جامعه بگیرند که به نفع اکثریت جامعه از جمله زنان باشد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بيكار
    0

    يه سوال . با اين همه بيكاري براي مردان چه نيازي است زنان كه براي كار بزرگتري ساخته شدند بيان در بازار كاري كار كنند كه راندمان و بيلان كاري مردان بهتره ؟ ما ضربه اصلي را زماني خورديم كه تعريف زن و مرد عوض شد . بعضي مشاغل خوب هست زن باشد يا حداقل مساوي است مانند دبيري تا پرستاري ... زنان نبايد تحصيل كنند تا كار كنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها