کویر ابوزیدآباد کجاست/ فرصتی برای طبیعت گردی و سفر به تاریخ

کویر ابوزیدآباد یکی از بهترین کویرهای ایران برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است، که دیدنی‌های تاریخی اسرارآمیزی همچون شهر زیرزمینی اویی را در خود جای داده است.

کویر ابوزیدآباد کجاست/ فرصتی برای طبیعت گردی و سفر به تاریخ

به گزارش خبر فوری ،کویر ابوزیدآباد بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ در شمال ابوزید آبادو شمال شرقی کاشان است. ابوزید نیز مثل هر تکه‌ی دیگر از کویر، اوج زیبایی خود را در سکوت عمیق لابه‌لای تپه‌های شنی داغ روانش و چشم‌اندازهای وسیع و بی‌نظیرش پنهان کرده است. در سفر به کویر ابوزیدآباد می‌توانیدآرامش بودن در کویر و تجربه راه رفتن بر تپه‌های شنی را مزه کنید و علاوه بر آن از کاروانسرای صفوی (که به دلیل موقعیتش در گذشته اهمیت بسیاری داشته)، آب‌انبار و شهر زیرزمینی اویی بازدید کنید.
برای طبیعت‌گردی در کویر ابوزید فرصت یک روزه کفایت می‌کند،اما اگر فرصت کافی داشته باشید، می‌توانید از خانه‌های تاریخی منطقه بازدید کنید یا به روستای تاریخی ابیانه و جاذبه‌هایی دیگر مانند قلعه کرشاهی و کوه یخاب نیز سری بزنید.
کویر ابوزیدآباد در کنار دیگر جاذبه‌های کویری ایران، مانند کویر مرنجاب و کویر مصر از محبوب‌ترین مقصدهای کویری برای گردشگران علاقه‌مندان به این نوع جاذبه‌هاست. ابوزیدآباد پایتخت گویش‌های ایران است و گویش بیذوی و همچنین فرهنگ مردمان این منطقه، جز مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌شود. ازجاذبه‌های گردشگری در نزدیکی آن می‌توان به قلعه کرشاهی، آب‌ انبار صفوی، شهر زیرزمینی اویی و شهر تاریخی نوش‌آباد (که به روایتی پایتخت انوشیروان ساسانی بوده است) اشاره کرد. همچنین روستای ابیانه که از برترین جاذبه‌های گردشگری روستایی در ایران بوده و سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است، در حدود ۳۵ کیلومتری جنوب ابوزیدآباد قرار دارد.
جاذبه‌های دیدنی منطقه کویری ابوزیدآباد این منطقه بیشتر در شمال آن و در امتداد جاده خاکی به طول ۲۵ کیلومتر واقع شده‌اند. در فاصله‌ی حدود ۸ کیلومتری شهر تپه شن‌های روان هویدا می‌شوند، ولی برای رفتن به تپه‌های بزرگ‌تر و زیباتر باید مسیر کویر و کنارگذر دریاچه نمک چال عروس را طی کنید.
شهر زیرزمینی
اوئی با نحوه تهویه منحصر به‌فردش زیر سطح شهر نوش‌آباد قرار داشته و به روایتی قدیمی‌ترین شهر زیرزمینی دنیا محسوب می‌شود که تاریخ آن به قبل از اسلام و احتمالا اوایل دوران ساسانی می‌رسد. اویی که کاملا به صورت دست‌کن ساخته شده، به دلیل نقشی که در حفظ جان مردم و دفاع از شهر در مواقع خطر داشته است به وسعت چندین هزارمترمربع و زیر بافت قدیمی نوش‌آباد قرار گرفته و تا سطح امروزی آن نیز کشیده است.
برای اقامت شبانه در این کویر، می‌توانید در کاروانسرای صفوی کویرابوزیدآباد اقامت داشته باشید یا از مراکز اقامتی کاشان و آران‌وبیدگل و یا زائر سرای امامزاده آقا علی عباس (ع) استفاده کنید. به دلیل دسترسی سخت‌تر نسبت به منطقه مرنجاب این منطقه بکر باقی مانده است. از این رو حیات‌وحش این منطقه از امنیت نسبتا بهتری نسبت به منطقه مرنجاب برخوردار هستند. پوشش جانوری منطقه عبارت است از: شاهین، عقاب، خرگوش، روباه شنی، گربه شنی، شغال، گرگ، جرد، هوبره انواع آگاما و مار، لاسرتای مرنجابی، پامسواکی.
به خاطر داشته باشید نوسان دما در کویر در طول شبانه‌روز بسیار زیاد است. بهترین زمان برای طبیعت‌گردی در کویر ابتدای روز (هنگام صبح) و انتهای روز، پیش از غروب آفتاب است. سعی کنید در اواسط روز کویرپیمایی نکرده، زیر آفتاب نباشید و بیشتر به تماشا بنشینید؛ چرا که در این وقت از روز بدن به سرعت آب خود را از دست داده و احساس ضعف می‌کنید.
حتی اگر برنامه کویرگردی شما یک روزه است، برنامه سفر، نقشه مقصد و در صورت امکان مسیر کویرپیمایی خود را به دوستانتان اطلاع دهید، آن‌ها را از زمان برگشت خود آگاه کنید. بدون داشتن نقشه، قطب‌نما یا GPS اقدام به حرکت در مسیرهای ناشناخته نکنید. با توجه به اینکه در کویر مناظر بسیار شبیه به هم هستند ممکن است به راحتی گم شوید.
مسیر دسترسی به کویر ابوزیدآباد و شهر زیرزمینی اویی
کویر ابوزیدآباد از تهران حدود ۴ ساعت رانندگی پیش رودارید. مسیر دسترسی از اتوبان تهران-قم آغاز می‌شود. با عبور از قم و با ادامه راه در آزادراه امیرکبیر یا جاده قم-کاشان وارد شهر کاشان شوید. در کاشان وارد بلوارد قطب راوندی شده و با ادامه مسیر در بلوار ملاصدرا به یک دو راهی می‌رسید که در سمت چپ شما قرار دارد. وارد به سمت چپ بپیچید تا با ادامه مسیر به ابوزیدآباد برسید.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها