محمد علی ابطحی: تجدید دیدار دولت با تفکر اصلاح طلبیِ نو شده راه حل کشور است

یادداشت زیر از محمد علی ابطحی، فعال اصلاح طلب و رئیس دفتر رئیس جمهور اسبق ایران در رابطه با دیدار رییس جمهور، حسن روحانی با چند تن از افراد احزاب اصلاح طلب است.

محمد علی ابطحی: تجدید دیدار دولت با تفکر اصلاح طلبیِ نو شده راه حل کشور است

دیدار رییس جمهور با چند تن از افراد احزاب اصلاح طلب، به دلیل فاصله تعجب برانگیز روحانی با اصلاح طلبان در بعد از انتخابات وتوجه نکردن ونادیده گرفتن هشدارها و درخواست های اصلاح طلبان تبدیل به یک خبر مهم شد.
۱- اصلاحات مقوله متفاوتی با اصلاح طلبان است. در فراز و فرودهایی که پس از اقبال مردم در دوران ریاست جمهوری اقای خاتمی به مقوله اصلاح طلبی شد، در جهت سازماندهی این اندیشه جمعی از افرادی که به دلایل گوناگون وچه بسا متضاد در مجموعه اصلاح طلبان قرار داشتند و یا به تدریج قرار گرفتند دست به کار تاسیس احزابی شدند که آنها فارغ از تفکرشان ومیزان پایبندی شان به اندیشه اصلاحی عملا به دلیل همان پروانه های دریافت شده حزبی و یا قرار گرفتن در لیست انتخاباتی ، سخنگویان و یا نمایندگان رسمی اصلاح طلبان معرفی شدند
بعضی از آنان توانستند در مقاطعی سازماندهی های حزبی را به خوبی مدیریت کنند و تاثیرات زیادی در جامعه گذاشتند و مسئولان آنها و هوادارانشان هزینه های زیادی هم دادند و بعضی به صرف اینکه پروانه صادره از وزارت کشور را داشتند، بی آن که مخاطبی داشته باشند ویا تاثیری در روند کشور داشته باشند سخنگویان ونمایندگان اصلاحات ماندند و طرف گفتگو قرار گرفتند.
دیدار رییس جمهور هم بر اساس همین قواعد شکل گرفته بود. وشاید هم گریزی از این قاعده نبود.
در غیاب خبر رسانی رسمی تقریبابه تعداد افراد شرکت کننده هم روایت از این جلسه منتشر شد.
یکی از دلایل تعدد این روایات هم شاید دلخوری شدید بدنه جامعه بود که به روحانی با دلایل اصلاح طلبانه رای داده بودند و در عمل حوزه ریاست جمهوری و دولت با انتخاب های بد و بی عملی های فراوان منفعل شده بودند ویا رفتار هوادارن رقبای روحانی که یک سر حمایت اصلاحات از روحانی را در پس این عدم موفقیت ها بر سر رای دهندگان میکوبیدند، باعث شد تا نمایندگان احزاب اصلاح طلب که در این دیدار شرکت کرده بودند،برای رفع شبهه از خود و حزب متبوعشان مجبور شوند روایات گوناگونی را ذکر کنند شاید بتوانند برای مردم پاسخی پیدا کنند و به مخاطبان بقبولانند ما نظرات شما را منتقل کردیم. به همین دلیل یکی از دیگری آوانگارد تر مصاحبه کردند
۲ - اصلاح طلبی با اصلاح طلبان متفاوت است.اصلاح طلبی یک اندیشه است. یک تفکر است ویک نیاز تاریخی.
هیچ حکومتی بدون اصلاح کردن مداوم خود نمی تواند ارتباطش را با مردم حفظ کند.
احزاب اصلاح طلب نهاد هایی هستند که مثل احزاب اصولگرا دیگ خود را هم می زنند. اما اصلاح طلبی از زمان مشروطه که قانون در کشور مدون تر شد تا امروز و اینده منطقی ترین راه پیشرفت است. همان که آقای خاتمی بر آن اصرار می ورزید. اصلاحاتی که از درون آن جامعه مدنی شکل می گیرد.
اصرار مداوم به حاکمیت که خود را در معرض اصلاح مورد خواست مردم قرار دهد و توصیه به علاقمندان و رهبران وپرچم به دستان اصلاحات برای نو کردن وعملیاتی نمودن شیوه های اصلاح طلبی می تواند اصلاحات را زنده نگه دارد.
اگر حاکمیت تن به اصلاح خود بر اساس نیاز وخواست مردم ندهد و یا اگر رهبران اصلاحات نتوانند نیاز واقعی جامعه را تشخیص دهند و نسخه های کهنه وتکراری عرضه کنند، در آن صورت می تواند ماجرای آنان تمام باشد.
تفکر اصلاح طلبی نه می تواندبه براندازی وخشونت های ناشی از آن تشویق کند ونه می تواند در قالب های کهنه باقی بماند.
اصلاح طلبی نه حزب است. نه محل تقسیم شغل ونه به فراکسیون وپارلمان وبده بستان نیاز دارد و نه به تشریفات وپروتکل های مرسوم ونه میراث داری ونه میراث خواری .
ملاقات با نمایندگان احزاب اصلاح طلب کار خوبی بود. اما تجدید دیدار دولت و حکومت با تفکر اصلاح طلبیِ نو شده راه حل کشور است.

منبع: اعتماد

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها