4 دلیل برای آنکه نباید حرف دلالان برای افزایش بیش از پیش نرخ دلار را باور کرد

قطعنامه 598 دیگری در راه است؟ / احتمال ورشکستگی آنها که همه نقدینگی خود را دلار خریدند

با نزدیک شدن به موعد دور تازه تحریم‌های آمریکا، پیش‌بینی می‌شود با برخی تحولات سیاسی، قیمت دلار نه فقط افزایش پیدا نکند که به‌شدت کاهش یابد.

قطعنامه 598 دیگری در راه است؟ / احتمال ورشکستگی آنها که همه نقدینگی خود را دلار خریدند

مصطفی انتظاری هروی- در ماه‌های اخیر رشد قیمت ارز چنان بالا بوده که اکنون کمتر کسی باور می‌کند ممکن است دلار و یورو از خر شیطان پیاده شده و راه صعود را وارونه طی کنند.

همین امر باعث شده بسیاری از شهروندان بدون نیاز به دلار، به‌دلیل حفظ ارزش پول خود، ریال را به دلار تبدیل کرده و داروندارشان را دست دلالان دلار بسپارند. دلالانی که این روزها به خریداران وعده می‌دهند دلار به‌زودی با اجرای فاز دوم تحریم‌های امریکا از 13 آبان، به 30هزار تومان خواهد رسید.

با این حال برخی گمانه‌زنی‌های جدید حاکیست که ممکن است با آغاز تحریم‌های جدید، نه فقط دلار گران‌تر نشود، که به‌شدت با افت قیمت نیز روبرو شود.

دست پنهان در افزایش قیمت دلار

برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ممکن است دلار 19هزار تومانی خوشایند دولت بوده تا به این ترتیب نقدینگی مردم را جمع کرده و پشتوانه ارزی کشور را افزایش دهد. دلار 19هزار تومانی و یورو 22هزار تومانی که البته درحال حاضر با کاهش قیمت ملموسی روبرو شده، به دولت این امکان را می‌دهد تا نفت را گران فروخته و از محل مابه‌التفاوت نرخ دلار و ریال، کاهش فروش خود را جبران کند.

بنابراین اگر بپذیریم که دست پنهانی در افزایش قیمت دلار وجود داشته، آن وقت روشن است که همین دست پنهان می‌تواند هرزمان که اراده کند، این دلار گران را ارزان کند. البته نه تا حد 3800تومان که پیش از خروج آمریکا از برجام بود، بلکه تا حدود قیمت 8000 تومان.

مصالحه سیاسی شدنی است؟

تجربه سیاسی همچنین نشان می‌دهد که تحولات اقتصادی در ایران بیش از آنکه اقتصادی باشد، سیاسی است. بنابراین هیچ بعید نیست که با یک نرمش دیپلماتیک، قیمت دلار به‌شدت کاهش پیدا کند.

درست همانطور که در سال 67 و با پذیرش قطعنامه 598 و پایان جنگ ایران و عراق رخ داد و باعث شد تا بسیاری از آنها که همه سرمایه‌شان را دلار کرده بودند، ورشکسته شده و حتی سکته کنند!

حتی اگر دلار آنطور که شواهد پیداست، پایین نیاید، نباید از این امر غافل بود که امروز روز خرید نیست. احتیاط اقتصادی ایجاب می‌کند که ارزها را بفروشیم تا مبادا قبل از 13 آبان ارز با سرعت سقوط آزاد را تجربه کرده و کاغذ دلار مشتری زیادی نداشته باشد

در حال حاضر هم برخی پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که ممکن است در پشت‌پرده برخی مذاکره‌ها درحال انجام باشد و یا راهکارهای اروپا برای جبران تحریم‌های ترامپ واقعا راهگشا واقع شود. اگر چنین شود و اگر سخن حسن روحانی درباره اینکه «من گفتگو را از همین‌جا آغاز می‌کنم»، در کنار خبری که از دیدار محرمانه او و 25 نخبه سیاست خارجی آمریکا در نیویورک منتشر شد را در نظر بگیریم، آن وقت به این گزاره خواهیم رسید که ممکن است مصالحه سیاسی واقعا دور از انتظار نباشد.

تحریم‌هایی که جدید نیست

نکته دیگر آنکه، دلالان دلار با این منطق که موج جدید تحریم‌های امریکا علیه ایران دلار را گران‌تر خواهد کرد، می‌کوشند تا دلارهایی که روی دست‌شان مانده را به خریداران مبتدی فروخته و با کمک برخی کانال‌های تلگرامی اعلام نرخ ارز، بازار را ملتهب نگه دارند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

این درحالیست که همان‌طور که حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت، هیچ تحریمی نیست که آمریکا اعمال نکرده باشد و تحریم‌های نفتی از همین حالا شروع شده و آمار فروش نفت کشورمان و گرانی طلای سیاه در سطح جهان به‌خوبی نشان می‌دهد تاریخ اجرای تحریم‌های نفتی 13 آبان نیست.

بنابراین دلار عملا با نزدیک شدن به رکورد 20هزار تومان، عملا رشد خود را کرده و از این به بعد احتمالا در سراشیبی قیمت قرار خواهد گرفت.

تجربه صندوق‌های ورشکسته در انتظار سرمایه‌گذاران بر روی دلار

از یاد نباید برد که براساس منطق اقتصادی، هر مجموعه‌ای که سودهای نامتعارف بدهد، به ورشکستگی نزدیک خواهد شد. همه آنها که به طمع سود بالا در صندوق‌های مالی ورشکسته سرمایه‌گذاری کرده و هنوز حتی به اص پول خود نرسیده‌اند، به‌خوبی می‌دانند که معنی این حرف چیست.

دلار هم این روزها دست‌کمی از آن صندوق‌ها ندارد. ارز آمریکایی به بالاترین میزان رسیده و از این به بعد کسانی که این کاغذ را گران بخریند به سرنوشت همان‌هایی دچار خواهند شد که سهام پدیده مشهد را گران خریدند و نتوانستند آن را بفروشند. آنها باید سرنوشت سپرده‌گذاران صندوق‌های مالی ورشکسته را به یاد آورند که چطور اسیر طمع بیشتر برای سود بالاتر شدند.

واقعیت این است که دلار بالاتر از این حد نخواهد رفت. این روزها صف فروش دلار طولانی‌تر از صف خرید شده و آنها که مانند صف آخر بازی‌های شبکه‌ای چون گلدکوئست، می‌خواهند دیر وارد این بازی دلاری شوند، باید مراقب باشند تا زیان بالا را تجربه نکنند.

حتی اگر دلار آنطور که شواهد پیداست، پایین نیاید، نباید از این امر غافل بود که امروز روز خرید نیست. احتیاط اقتصادی ایجاب می‌کند که ارزها را بفروشیم تا مبادا قبل از 13 آبان ارز با سرعت سقوط آزاد را تجربه کرده و کاغذ دلار مشتری زیادی نداشته باشد.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • علی
    0

    اون زمان که دلار 4500 هم شد تمام مسئولات حکومتی میگفتن خریداران دلار ضرر میکنن. ولی نه تنها ضرر نکردن بلکه میلیاردی سود کسب کردن تو 6 ماه. هیچی به اندازه خرید دلار و طلا تو این 40 سال سود نداشته

  • علی
    0

    اون زمان که دلار 4500 هم شد تمام مسئولات حکومتی میگفتن خریداران دلار ضرر میکنن. ولی نه تنها ضرر نکردن بلکه میلیاردی سود کسب کردن تو 6 ماه. هیچی به اندازه خرید دلار و طلا تو این 40 سال سود نداشته

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      تا زمانی که عربستان و امارات توسط عواملشان در ایران دلار میخرند و حتی گفته شده دلارها را اگر نتوانند خارج کنند آتش میزنند همین آش و کاسه هست و باید این مزدوران را شناسایی و اعدام کرد

    • کاربر ناشناس
      0

      نظر دادن ندارد از قدیم کفتند فواره هرچه بلند شود اخرش سرنکون شود

    • پاپی
      0

      اگر اتحاد و ایثار دهه شصت یکبار دیگر تکرار کنیم آمریکا و کل کشورها در برابر عظمت ملت ایران زانو خواهند زد به شرط جلوگیری از فساد مالی مسئولین

  • ایرانی
    0

    مردم بی صبرانه منتظر مصالحه و مذاکره هستند هرچند تندروها را خوش نیایند. رفراندوم کنید تا بفهمند جنگ سالار ها چقدر در کشور منزویند.

    نظرات شما -
    • حسن
      0

      احسن

  • حاج کناری
    0

    این چرندیات برا کسایی برو بنویس که چهل سال وعده سر خرمن بهش نداده باشن و تو پاچه اشرنکرده باشن.برو بشین تا پایین بیاد

  • کریمی
    0

    انگار درست متوجه نشدید که نوشته شده بود سیاست دولت بود که دلار گرون بشه که بتونه نقدینگی رو از دست مردم در بیار اگر واقعا" سیاست دولت بود کارر هوشمندانه ای کرد تونست تمام نقدینگی رو جمع بکنه خدا کنه هرچه هست به منفعت قشر ضعیف جامعه بشه که نه دلار دارند که بفروشند نه ریال دارند که دلار بخرند.

  • بهرامی
    0

    از شدت عصبانیت پر از غلط املایی شده این متن... همه جور استدلال و.... آورد... از نرمش مقابل آمریکا... قدرت دولت که همه چی دست خودشه... تجربیات قبلی دلار و... از تیر امسال از این متن ها و تیترها زیاد نوشتی خبری... این یکی هم منتظر میمونیم تا آبان و آذر و میبینیم... هههههه

  • ایرانی
    0

    ترا به خدا به مردم رحم کنید مردم درفشارند این حق مردم عزیز ایران نیست

  • amir
    0

    تا کی میخواین ادامه بدین؟؟؟ آخرش نابود خواهید شد...

  • احسان
    0

    تحلیل خبر فوری و نظرات مردم عزیز رو خوندم.من هم امیدوارم این پیش بینی درست باشه. واقعا کسانی مثل من که به حرام و حلال اعتقاد دارند روز به روز داریم فقیرتر میشیم. تجربه نشون داده دلار هر پنج شش سال رشد سه برابری داشته. اما امروز میبینیم که این رشد عادی نیست. واقعا پولی که یه عده رو فقیرتر کنه و یه عده ثروتمند رو پولدارتر این پول حرامه.به امید روزی که مردم عزیز ایران طعم خوشی رو بچشن.این حقمون نیست.

  • modgeram
    0

    ما راضی هستیم ضرر کنیم شما دلار خودتو بده من بهت ریال میدم ضرر نکنی خودت به چیزایی که نوشتی باور داری واقعا روت میشه اینارو بنویسی چهل ساله قراره مستضعفین وضعشون بهتره بشه که هیچ بدترم شده سر کیو شیره میمالین این دیکتاتوری مطلق هست نه جمهوری اسلام

  • لومپن
    0

    واه ساکت!این حرفا چیه خجالت بکش مذاکرات پشت پرده چیه؟!

  • امید
    0

    مردم مقاومت ما سیلی به ترامپ است تاکی باید امریکا برای ما قلدری کند باید ریشه فساد از داخل رابخشکانیم

  • واي
    0

    دلار حتمي 50هزار تومان در راه اين پيام افراطيون تندروست . كه 40درصد بودجه و ارز دستشونه

  • کاربر ناشناس
    0

    من شنیدم روحانی بااین سیاست میخواهدنقدینگی راازمیان مردم جمع کند تابدهی های دولت راصاف کند...یکی نیست بگه ان پول بلوکه شده که امریکا ازادکردچکارکردندیاپولی که بابت برجام به اینهادادندچکارکردند...

    نظرات شما -
    • رررر
      0

      یعنی نمی دانی آ پول کجا رفت؟

  • رضا
    0

    انشاالله

  • بی نام
    0

    خودتی

  • ایران پور
    0

    تا اولویتهایی با نام یمن و لبنان و عراق و فلسطین (لعن الله العجمعین)هست ایرانی روی آرامش نخواهد دید.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      واقیت همین است

    • 123
      0

      اشتباهی منفی دادم هزارتا لایک

  • پژمان
    0

    تبلیغات منفی میکنید تا دیروز که کسری بودجه درکارنبود حالاکه اوضاع از دست در رفته میگند اینجوری میخواهید اثر تحریم ها را کمرنگ کنید که دلار ها را ازمردم به قیمت 20تومان بخرید و به 50تومان بفروشید

  • رضا
    0

    خودتی

  • رررر
    0

    598؟!! به عبارتی ممکن است یک بار دیگر کشور را تا آستانه ورشکستگی ببرند و زمانی که احساس کردند موقعیتشان در خطر افتاده مصالحه کنند؟!!!! این خیانت به مردم و کشور است.

  • علی
    0

    خداکنه مردم دیگه خسته و نابود شدن.

  • ناآشنا
    0

    همه عالم و ادم میدونند که دولت دلار رو گرون کرده ( چون اقتصاد و ارز در درست دولته و اقتصادمون وابسته به فروش نفت و گاز . پتروشیمی . صنایع و معادنه که همشون زیر نظر دولت هستش ) با افزایش ارزدولت خواسته که بتونه کسری بوجه شو تامین بشه و بتونه بدهیشاشو پرداخت بکنه و هم اگه یک روزی فروش نفتش صفر بشه بتونه یکی و دو سالی جلوی دشمنانش مقاومت بکنه . این وسط مردم عادی هستن که دارن ضرر میکنن اندوخته یک عمرشون داره از دست میره مردم بدون اینکه کاری بکنن هر روز دارن فقیر تر میشن اونقدر هم پول ندارن که بتونن ریسک کنن ارز و سکه بخرن دمت گرم خبر فوری هیچ وقت کامتهای منو پخش نمی کنی

  • محمد
    0

    مذاکره نخواهیم کرد ......حضرت آقا فرمودند

  • بهروز
    0

    سلام.مقصراصلی افزایش نرخ دلار دولت است دولت ابتدای سال به بهانه تک نرخی کردن دلاررا 4200 تومان کرد سپس با موجی که ایجاد شدبازاردوم یعنی دلارهشت هزارتومانی را هم معرفی نمودبا توجه به حجم وسیع مبادلات ارز 8000تومانی نسبت به 4200تومانی که شامل بیشتر کالا های ضروری وارزاق عمومی می شودطبیعی است دلارآزاد تا حدود 2برابرافزایش وهمه چیز به تبعیت ازآن گران شودلال ها وکشورهای خارجی دراین آشفته بازاربی تاثیر نیستند اما ریشه این هرج ومرج اقتصادی دولت با صداقت!و دلسوز!خودمان است.

  • سرلشکر
    0

    مردم به این حرفا بی اعتمادن، خبرها از اوضاع وخیم اقتصادی در آینده خبر میده. مردم بی تقصیرن، مقصر مسئولین هستن. حناتون دیگه رنگی نداره. مذاکره ای در کار نیس، دولتی ها دارن به برجام مرده تنفس مصنوعی میدن. نمی خوان باور کنن برجام مرد. دشمن در تصمیمش مصممه تا تسلیم نشی دست بر نمی داره، اونا این همه هزینه نکردن که وضعیت ایران این بشه. تسلیم کردن و تغییر رفتار نظام حداقل خواسته ی اوناست تا بش نرسن دست برنمی دارن.

  • ایرانی
    0

    هیچ جای دنیا مردم با هجوم برای خرید دلار موجب کاهش ارزش پول ملی کشور خودشان نمی شوند و موجب تسریع در تاثیر گذاری تحریم خارجی نمی شوند . در واقع با اینکار اعتبار دلار را بالا بردیم و پول ملی خودمان را نابود کردیم ، تا وقتی که منافع فردی را بر منافع جمعی ترجیح دهیم ، هیچ معجزه ای در کار نخواهد بود . پس عرق ملی و وطن پرستی و تعصب و غرور ملی ... کجا رفته؟ پاینده باد ایران

  • کاربر ناشناس
    0

    مرک بر دوزد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها