نخل‌گردانی هیئات هفتگانه در نایین+تصاویر

هفت هیأت عزاداری سنتی و قدیمی شهر نایین، در قالب یک هیأت واحد در غروب روز یازدهم محرم به عنوان روز «زینبیه» آیین نخل گردانی را برگزار کردند.

نخل‌گردانی هیئات هفتگانه در نایین+تصاویر

هفت هیأت عزاداری سنتی و قدیمی شهر نایین، در قالب یک هیأت واحد در غروب روز یازدهم محرم به عنوان روز «زینبیه» آیین نخل‌گردانی را برگزار کردند.

این مراسم هرساله از مسجد جامع نایین شروع و جمعیت عزادار در قالب دسته‌های مختلف پس از عبور از حسینیه های باب المسجد، کلوان، سرای نو، کوی سنگ، نو آباد، پنجاهه و چهل دختران، با نوحه‌خوانی و ذکر مصیبت به سمت آستان مقدس امامزاده سلطان سید علی (ع) حرکت می‌کنند و در این مکان مقدس مراسم را به پایان می‌رسانند.

احمد جبلی، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نایین درباره آیین نخل‌گردانی اظهار داشت: نایین دارای هفت حسینیه قدیمی و سنتی است که در هفت محله قدیمی این شهر واقع شده و هر حسینیه، دو نخل، یک نخل بزرگ و یک نخل کوچک دارد و اهالی هر محله، آیین نخل‌گردانی را در روز عاشورا برای نخل‌های حسینیه خود به صورت جداگانه و خاص اجرا می‌کنند؛ یکپارچگی و هماهنگی، یکی از ویژگی‌های دسته‌های عزاداری در نایین در طول برگزاری این مراسم است.

وی ادامه داد: در غروب روز یازده محرم و با عنوان روز «زینبیه» این هفت هیأت قدیمی، در قالب یک هیأت واحد و باشکوه و شور و حرارت خاصی، آیین «نخل‌گردانی» را به سمت آستان مقدس امامزاده سلطان سیدعلی(ع) نایین اجرا کرده و در آن مکان به اقامه عزا و سینه زنی می‌پردازند.

در این باره محمود مدنیان، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین در گفت‌وگویی اظهار داشت: نخل به اعتقاد برخی کارشناسان، نماد تشییع پیکر پاک شهیدان سرافراز کربلا است و پیشینه نخل گردانی در میان شیعیان به طور رسمی به دوره صفوی بر می گردد.

مدنیان افزود: اصلی‌ترین مراکز برگزاری این مراسم باشکوه دینی در شهرها و آبادی‌های اطراف کویر مرکز ایران و به ویژه استان اصفهان است و این آیین در شهرهای کاشان، بادرود، ابیانه، خوروبیابانک، بیاضه، زواره، اردستان و نایین به چشم می خورد که البته در برخی از شهرستان‌ها این آیین به شیوه خاصی در ایام محرم برگزار می‌شود.

منبع: فارس

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها