راهکار نظارت مهندسان بر عملکرد هیئت مدیره‌ها/ تحقق شفاف‌سازی در سازمان با تغییر شیوه انتخاب بازرسان

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس گفت: یکی از محورهای فعالیت هیئت مدیره های دوره جدید نظام مهندسی باید اقتدار و استقرار جایگاه سازمان های نظام مهندسی ساختمان باشد.

راهکار نظارت مهندسان بر عملکرد هیئت مدیره‌ها/ تحقق شفاف‌سازی در سازمان با تغییر شیوه انتخاب بازرسان

به گزارش خبر فوری ، غلامرضا نامورچی در گفت و گو با «صما» با بیان این مطلب تاکید کرد: در عین حال برای اینکه هیئت مدیره ها بتوانند اهداف سازمان نظام مهندسی ساختمان را اجرایی کنند، برقراری تعامل با دستگاه های مرتبط با صنعت ساخت و ساز برای این منظور بسیار تاثیرگذار است.

مهندسان به کدام کاندیداها رای می دهند؟

وی در پاسخ به اینکه با توجه به انتخابات گذشته، در دوره هشتم انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی، آیا مهندسان بیشتر تمایل دارند که به اشخاص یا ائتلافات رای دهند و یا برنامه هایی که کاندیداها دارند، گفت: مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی، با افراد عادی جامعه تفاوت دارند و بعضا براساس شناختی که خودشان نسبت به کاندیداها دارند، یا براساس توانمندی هایی که این افراد دارند و همچنین بر اساس عملکردهایی که از اعضا در هیئت مدیره های قبلی مشاهده کرده اند، کاندیداهای موردنظر خود را انتخاب می کنند.

نامورچی تاکید کرد: تاکنون این اتفاق نیفتاده که همه هیئت مدیره ها از یک لیست واحد رای بیاورند و معمولا ترکیبی از لیست های مختلف با دیدگاه های متفاوت، در انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی رای می آورند. در عین حال مهندسان عضو سازمان نیز بیشتر براساس شناختی که نسبت به افراد دارند، به آنها رای می دهند.

این مسئول در همین حال درخصوص راهکارهای شفاف سازی عملکرد سازمان نظام مهندسی و جلوگیری از تخلفات احتمالی هیئت مدیره ها در دوره هشتم بیان کرد: در این زمینه نقش بازرسان بسیار حائز اهمیت است.

بازرسان مستقیما از طرف اعضا انتخاب شوند

وی با تاکید بر اینکه باید در نحوه انتخاب بازرسان سازمان نظام مهندسی تغییراتی صورت بگیرد، ادامه داد: علاوه بر این، باید شفافیت در کار ایجاد شود و اطلاع رسانی صحیح و سالم به اعضا ارائه شود. به این صورت که همه عملکردها به صورت شفاف در معرض دید افراد قرار بگیرد و عملکردها به طور شفاف اطلاع رسانی شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در ادامه با تاکید بر ضرورت شرکت تعداد مهندسان بیشتری در مجامع عمومی گفت: در این مجامع باید عملکرد هیئت مدیره ها ارزیابی شود و مهندسان براساس برنامه مجامع و گزارش بودجه و تراز مالی و مباحث انجام شده در مجامع، درخصوص این موارد اظهار نظر کنند.

وی تاکید کرد: اگر مهندسان عضو سازمان در مجامع شرکت کرده و با مسئولیت بیشتری با این قضایا برخورد کنند و اعضای هیئت مدیره را درخصوص عملکردهایی که داشته اند بازخواست کنند، عملکرد هیئت مدیره ها نیز بسیار بهبود خواهد یافت.

این مسئول اضافه کرد: ضمن اینکه بازرسان هم به عنوان افرادی که بر عملکرد هیئت مدیره نظارت می کنند، نقش بسیار مهمی در این بخش برعهده دارند. در شرایط موجود هیئت مدیره ها دو برابر تعداد بازرسان مورد نیاز را معرفی می کنند؛ اما اگر بتوان در این بخش تغییراتی داد که بازرسان مستقیما از طرف اعضا معرفی و انتخاب شوند، شاید به نتیجه بهتری در این بخش برسیم.

نحوه نظارت مهندسان بر عملکرد هیئت مدیره ها

نامورچی همچنین در پاسخ به اینکه اعضای سازمان چگونه می توانند بر عملکرد هیئت مدیره ها نظارت داشته باشند، گفت: با توجه به اینکه تعداد اعضای سازمان بسیار زیاد است و در برخی از استان ها حتی به بیش از 40 هزار نفر می رسد، این توقع که خود اعضا بتوانند بر عملکرد هیئت مدیره ها نظارت کنند، شاید ممکن نباشد.

وی افزود: اما به هر حال بازرسان نماینده اعضا هستند که در سازمان حضور دارند و به عنوان بازوهای اعضای سازمان، می توانند عملکرد هیئت مدیره ها را کنترل کنند. در مجامع عمومی هم که تصویب بودجه صورت می گیرد و تراز عملکرد و بیلان عملکرد مالی سال های گذشته را ارائه می دهند و گزارش عملکرد مسائل غیرمالی هم در این مجامع عنوان می شود؛ اگر مهندسان حضور داشته باشند، در هر قسمتی که مورد نظرشان است، می توانند سوال بپرسند و پیگیری کنند و اسناد را مطالبه کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در پایان خاطرنشان کرد: به این ترتیب اعضا از این طریق می توانند بر عملکرد هیئت مدیره های خود اعمال نظارت کنند.

منبع: صما

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها