تاثیر استفاده از هوش مصنوعی برای خنک‌سازی سرورهای گوگل

مرکز داده‌ای گوگل میزبان هزاران سرور است که امر تامین انرژی برای موتور جستجوی این سایت تا خدماتی همانند جی‌میل و یوتیوب را بر عهده‌دارند.

تاثیر استفاده از هوش مصنوعی برای خنک‌سازی سرورهای گوگل

این مرکز داده‌ای نیاز به خنک‌سازی دارند و مدتی پیش گوگل شروع به استفاده از هوش مصنوعی در دستگاه‌های خنک‌کننده در مرکز داده‌ای خود کرد. دیتاسنترهای گوگل همیشه مشغول پردازش اطلاعات هستند و لحظه‌ای متوقف نمی‌گردند. ازآنجاکه دستگاه‌های رایانه‌ای در جریان پردازش اطلاعات گرم می‌شوند، نیاز به ‌تجهیزاتی برای خنک‌ کردن خود دارند. دیتاسنترها هم که از این قاعده مستثنا نیستند به استفاده چنین راهکارهایی الزام دارند. اما چه سامانه‌ای می‌تواند دیتاسنترهای عظیم گوگل را خنک کند؟ یکی از این روش‌ها استفاده از لوله‌های خنک‌کننده و روش جدیدتر استفاده از هوش مصنوعی است.

این لوله‌‌ها برای خنک کردن دیتاسنترهای گوگل واقع در شهر دالاس طراحی‌شده‌اند. لوله‌های آبی‌رنگ محتوی آب‌خنک ولوله‌های قرمز محتوی آب داغ هستند که برای سرد کردن مجددشان به برج‌های ویژه‌ای هدایت می‌شوند.

شرکت در استفاده از هوش مصنوعی برای این سیستم‌ها نیز چنین توضیح داده است که تفکر ساده ای پشت این حرکت بوده است. حتی پیشرفت‌های جزئی در این روند سبب صرفه‌جویی زیادی در مصرف انرژی و کاهش گازهای CO2 می‌شود تا به مبارزه با تغییرات آب و‌هوایی کمک کند.

پس از اجرای این سیستم هوش مصنوعی، اپراتور‌های مرکز داده‌ای این شرکت گزارشی از بهبود و تاثیر این روش بر خنک‌سازی سرورها داده‌اند. اما بررسی و دستیابی به این سیستم‌ها نیازمند زمان و تلاش بود، زمانی که گوگل شروع به کشف سیستم خودکار خود و فرا رسیدن زمان خنک‌سازی می‌کند.

هرچند که اپراتورهای انسانی همیشه در صحنه حضور دارند تا در صورت نیاز نظارت کنند، اما سیستم هوش مصنوعی گوگل در حال رفتن به سمتی است که بر این موارد غلبه کند. هر ۵ دقیقه، سیستم تصویری فوری از سیستم خنک‌کننده می‌گیرد و این اطلاعات را به شبکه‌های عصبی DeepMind اعمال می‌کند. سپس هوش مصنوعی ارزیابی می‌کند که چه اقداماتی باید انجام گیرد تا دمای مطلوب حفظ شده و مصرف انرژی را به حداقل برساند و پس از آن اقدامات از طریق تعدادی از بررسی‌های امنیتی اجرا می‌شوند.

گوگل اعلام کرده است که صرفه‌جویی در مصرف انرژی در این حالت حدود ۳۰ درصد بوده است. این شرکت همچنان به دنبال یافتن تکنیک‌های جدید برای رسیدن به اهداف صرفه‌جویی در انرژی است. شرکت بیان کرده است که: «مراکز داده‌ای ممکن است تنها مکان‌هایی باشند که بتوانند از چنین سیستمی بهره‌مند شوند. در درازمدت این تکنولوژی را در دیگر محیط‌های صنعتی به کار می‌گیریم و به مقابله با تغییرات اقلیمی کمک می‌کنیم».

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها