رمز موفقیت امام صادق (ع) پیوند بین مردم و دین بود

یک کارشناس مهدویت با بیان اینکه رمز موفقیت امام صادق (ع) پیوند بین مردم و دین بود گفت:ما اگر می‌خواهیم در برابر جریانات انحرافی و مشکلاتی که در جامعه به وجود می‌آید ایستادگی کنیم

رمز موفقیت امام صادق (ع) پیوند بین مردم و دین بود

راهی نداریم به جز اینکه مردم جامعه ما به سمت گسترش فضایل اخلاقی حرکت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل، با بیان اینکه در سال ۱۴۸ قمری امام جعفر صادق(ع) به شهادت رسیدند و در آن زمان حکومت ۹۱ ساله اُمویان نابود و حکومت عباسیان پا به عرصه وجود گذاشته بود اظهار کرد: در سال ۵۱۲ عملا حکمای آن زمان درگیر اینگونه حوادث و جا به جایی‌ها بود و امام صادق (ع) از این فرصت بهره برد و به رشد علمی جامعه همت ویژه‌ای داشتند.

وی یادآور شد: دغدغه اول امام صادق (ع) تشکیل حکومت اسلامی بود نه فقط تدریس و برای این دغدغه دو گام مهم برداشتند. یکی اینکه در برنامه‌های خود درصدد تبیین واقعی اسلام بودند که ایدئولوژی اسلامی در جامعه تبیین شود و همین ایدئولوژی‌ها تمام آسیب‌ها و فرقه‌ها و اندیشه‌هایی که با آن روبه‌رو بود را از بین می‌برد و گام دوم تحلیل قدرت اجرایی و زمینه‌سازی حاکمیت بود و برای تبیین این موضوع ارتباطی تنگاتنگ با مردم داشتند.

این کارشناس مهدویت تاکید کرد: امام صادق (ع) فضای فکری جامعه را می‌دانستند و در اینکه جامعه ما با هر فاجعه‌ای روبه‌رو می‌شود چگونه باید برخورد کرد، مشرف بودند. گام بعدی امام صادق (ع) ارتباط با مردم بود و همواره عواطف مردم را در نظر داشتند. امام پایگاه مردمی را توسعه دادند و در زمان امام صادق (ع) بود که کانون وکلا به صورت زیرزمینی راه‌اندازی شد و درصدد توسعه فعالیت‌های مردمی در جامعه بودند. امام صادق(ع) به فعالیت‌های فرهنگی در جامعه توجه ویژه‌ای داشتند و تمام دغدغه ایشان حاکمیت دین بود. مهمترین دلیل ارتباط بین ازدیاد شاگردان امام صادق (ع) و ترویج دین در زمان این امام بزرگوار همین پیوند اجتماعی امام با مردم است.

وی یادآور شد: امام صادق (ع) فقط استاد نبودند بلکه کاملا با مردم ارتباط برقرار می‌کردند و همین ارتباط می‌توانست جامعه را نجات بدهد. هر چقدر که حاکمیت بتواند با مردم ارتباط بیشتری برقرلر کند و فاصله آنها کمتر شود در این صورت راحت‌تر می‌توانیم اسلام را در سطح جامعه پیاده کنیم. مردم ما باید به فضایل انسانی برگردند. یکی از شیوه‌های اهل بیت(ع) همین بود که مردم با فضایل دینی ارتباط برقرار کنند.

این کارشناس مهدویت تاکید کرد: مشکل جامعه امروز ما این است که جامعه ما از جایگاه انسانی و مقاماتی که دارد فاصله گرفته است. دغدغه اصلی حاکمان باید این باشد که انسان‌ها به فضایل و جایگاه انسانی خود برگردند و از این مساله فاصله نگیرند. پیوند افراد جامعه با فضایل انسانی بود که سبب شکل‌گیری انقلاب شد و دغدغه ما هم باید همین باشد و رمز بقای انقلاب این است که مردم با فضایل اخلاقی آشناتر شوند.

منبع: ایرنا

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها