تعطیل بود، بار نرسید، قیمت گوجه ۴ برابر شد!

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران تعطیلات را دلیل کمیاب‌شدن و افزایش ۴ برابری قیمت گوجه اعلام کرد.

تعطیل بود، بار نرسید، قیمت گوجه ۴ برابر شد!

قیمت گوجه فرنگی در هفته دوم مهرماه رو به افزایش گذاشت و هرکیلوگرم از این صیفی پرمصرف که تا یک‌ماه پیش ۵ تا ۶ هزار تومان قیمت داشت یکباره به ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان رسید، اما قیمت در این نقطه متوقف نشد و در کمتر از دو هفته گوجه فرنگی تا نزدیک ۲۰ هزار تومان هم بالا رفت. عضو اتحادیه بارفروشان میادین میوه و تره‌بار تهران کمیاب شدن و گرانی گوجه در میادین و میوه‌فروشی‌ها را ناشی از تغییر فصل اعلام کرد و آن را امری و معمول و طبیعی دانست. اما پیگیری‌ها و مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی است: تعطیلات یک‌هفته‌ای و مشکلات حمل‌و‌نقل محصولات کشاورزی و باغی به تهران در این میان عامل مؤثرتری بوده است، زیرا عمده گوجه مصرفی تهران درحال حاضر از استان فارس تامین می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفتگو با همشهری، نوسان قیمت گوجه را منحصر به تعطیلات هفته گذشته دانست و گفت: قیمت گوجه در تعطیلات هفته دوم مهرماه با توجه به نرسیدن بار و کمبود گوجه در میادین رو به افزایش گذاشت، ولی مشاهدات و رصد نرخ‌ها در میدان مرکزی نشان می‌دهد قیمت دوباره متعادل شده و به ثبات رسیده است. اسدالله کارگر اضافه کرد: هم‌اکنون سقف قیمت گوجه در میدان مرکزی ۷ هزار تومان است که با احتساب ۳۵ درصد سود خرده‌فروشی‌ها، میانگین قیمت در مغازه‌های سطح شهر بسته به قیمت خرید به ۹.۵ تا ۱۰ هزار تومان می‌رسد. به‌گفته او، مشکلی در زمینه تامین این محصول وجود ندارد و بعید است که قیمت گوجه بعد از این، نوسانی داشته باشد.

قیمت منطقی موز ۳۵ هزار تومان است.
اما گوجه تنها محصولی نبود که با روند رو به رشد قیمت مواجه شد. در هفته‌های اخیر موز هم آرام آرام گران شده و از محدوده ۲۴ تا ۲۸ هزار تومان به نزدیک ۴۰ هزار تومان رسیده است. کارگر، گران شدن موز را از یک سو ناشی از کاهش تنوع میوه و افزایش تقاضا برای این میوه و از سوی دیگر متاثر از مشکلات واردات و گرانی ارز دانست و گفت: تقاضا برای موز به‌طور معمول در تابستان خیلی زیاد نیست، اما با سرد شدن هوا و پایان فصل میوه‌های تابستانه، تنوع در بازار میوه کاهش پیدا می‌کند و تقاضا برای موز بالا می‌رود. او درباره قیمت این میوه در میادین و سطح شهر گفت: با افزایش قیمت موز، میانگین قیمت در میدان مرکزی به ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان رسید. به‌گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، واحد‌های صنفی موز را بدون سود یا با سود بسیار کمی عرضه می‌کنند. اکنون قیمت این میوه در بیشتر میوه‌فروشی‌های سطح شهر بین ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان است، اما با توجه به نرخ این میوه در میدان مرکزی، قیمت ۳۵ هزار تومانی در خرده‌فروشی‌ها برای موز منطقی است.

پرتقال ارزان می‌شود
سیب و پرتقال نیز جزو محصولاتی هستند که قیمتشان در میوه‌فروشی‌های سطح شهر در برخی موارد تا ۳۰ هزار تومان هم می‌رسد. این قیمت برای سیب با وجود فراوانی این محصول در بازار، قیمت بالایی محسوب می‌شود. کارگر درباره قیمت این دو محصول نیز توضیحاتی داد: در زمینه سیب امسال فراوانی خوبی داریم و شاهد این مدعا حضور فراوان وانت‌هایی است که در سطح شهر این محصول را حتی با قیمت ۵ هزار تومان به فروش می‌رسانند. البته این قیمت ملاک ما نیست. اما میانگین قیمت سیب درجه یکی که در مغازه‌های میوه‌فروشی عرضه می‌شود هم بسته به قیمت خرید از ۹ تا ۱۶ هزار تومان است و نباید با قیمتی بالاتر از این عرضه شود. اما قیمت پرتقال با توجه به اینکه هنوز به عرضه انبوه نرسیده و میوه‌ای نوبرانه محسوب می‌شود؛ هنوز بالاست. با عرضه بیشتر این میوه‌ها تا هفته آینده، قیمت آن هم مثل آنچه درباره نارنگی اتفاق افتاد، کاهش خواهد یافت. به‌گفته کارگر، نارنگی در میدان مرکزی به‌صورت عمده از ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان عرضه می‌شود که در خرده‌فروشی‌ها حدود قیمت آن ۱۷ تا ۱۹ هزار تومان خواهد بود. این مقام صنفی از کاهش نرخ هندوانه نیز خبر داد که در ۲ هفته اخیر افزایش قیمت ۱۲۰۰ تومانی را تجربه کرده است. به‌گفته کارگر، قیمت هندوانه با توجه به خنک شدن هوا و افت تقاضا کاهش خواهد داشت.

منبع: همشهری

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • اصغر
    0

    لطفا انقدر دروغ نگویید

  • رخان
    0

    یه گوجه توان خریدداشتیم آن هم شده نرخ گوشت حالا چه بخوریم اقایون مسئول دیگه باید گازی آن جیب نصب بکنیم

  • نیری
    0

    یه روز گوجه یه رو سیب زمینی وپیاز یه روز موز خیار .مرغ وتخم ومرغ شکر وگوشت .همینجوری ادامه داره وعلت همه این مسایل افزایش نرخ دلار ونیاز دولت به دلار ودر نتیجه صادرات این اقلامه صادر کننده تولید کننده فقط به منافعش فکر می‌کنه نه به ملت این مرد بیچاره هستن که دارن تاوان بی خودی مسئولینو میدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها