پاسخ ایران به ادعای امارات درباره جزایر سه گانه و تذکر درباره خلیج فارس

هیأت جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کرد جزایر ایرانی ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ بخش جدایی ناپذیر خاک ایران بوده اند و هر گونه ادعای خلاف آن بطور قاطع رد می شود.

پاسخ ایران به ادعای امارات درباره جزایر سه گانه و تذکر درباره خلیج فارس

متن کامل پاسخ هیات جمهوری اسلامی ایران به اظهارات نماینده امارات در نشست عالی رتبه هفتاد و ششمین اجلاسیه مجمع عمومی سازمان ملل که توسط یکی از دیپلمات های ایران قرائت شد، بدین شرح است:

مایلم به ادعاهای بی اساس نماینده امارات متحده عربی علیه تمامیت ارضی کشورم در ارتباط با جزایر ایرانی ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ پاسخ دهم.

جمهوری اسلامی ایران موضع ثابت و اصولی خود را تکرار می کند که وجود چنین اختلافی بین ایران و امارات را به رسمیت نمی شناسد. این سه جزیره بخش جدایی ناپذیر خاک ایران بوده اند و هر گونه ادعای خلاف آن بطور قاطع رد می شود.

با این وجود، و برای نشان دادن نهایت احترام خویش به اصل حسن همجواری، ایران همواره آمادگی خود را برای گفتگوی دوجانبه با امارات با هدف از بین بردن هر گونه سوء تفاهمی که ممکن است از طرف امارات بر سر جزیره ابو موسی وجود داشته باشد، اعلام کرده است.

هیات جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ مجدد به اظهارات نماینده امارات در نشست مجمع عمومی و بکارگیری نام مجعول خلیج فارس مجددا بر ضرورت بکارگیری نام درست خلیج فارس تذکر داد.

هیات ایران پاسخ داد: همچنین بایستی به نماینده امارات متحده عربی یادآوری شود که عبارت صحیح"خلیج فارس" از ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برای اشاره به پهنه آبی واقع در بین شبه جزیره عربستان و فلات ایران بکار برده می شده و این نام آن تا ابد همین خواهد ماند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • ناشناس
    0

    آنقدر این آش سیاست تقابل و تنش چهار دهه و عزت و حکمت و مصلحت شور شده است که هر کشور و ناکشوری به خود اجازه می دهد هر هجمه و بی احترامی به ایران انجام دهد بدون آنکه ترسی از پیامدهای آن داشته باشد.

  • سارا
    0

    نماینده ایران درسازمان ملل بایستی جواب این گستاخیهای عربهای سوسمارخوررا به نحومقتضی بدهد

  • مردم
    1

    وقتی اسمش خلیج فارسه جزایرشم ماله ایرانه شعور لازم که شماه ندارید تاز بحرین باید پس بدید شاه بی عرضه بود دو دستی تقدیمش کرد ؟

    نظرات شما -
    • م..ک
      0

      راس الخیمه.یعنی سرخیمه ها.ترکی یعنی باش خیمه. شاه عباس صفوی وقتی رفته بود به جزایرخلیج فارس.باش خیمه رادرست کرده بودن براش.پس ازآن تاریخ اسمش شد.راس الخیمه.

    • فقیر
      0

      تو که عرضه داشتی نمیدادی چین و روسیه

  • سید
    0

    امارات خودش مال ایران است.

  • ناشناس
    1

    مسولین محترم کشور ایران خلیج فارس سند بنام ایران در سازمان ملل ودنیا درنقشه کشور ایران بوده تا ابد خواهد ماند آقایان عرب شما چرا هر دفعه خودتان را می خواهید بیان کنید اخه یکی از این عربها به پرسه تا ۴۲ دوسال پیش جزیره کوچک عربی چی داشت امارات یادت هست یک کلبه هم نداشتند بس کنید خجالت هم خوب چیزیه

  • ایرانی
    1

    امارات اگرهوس پاک شدن از روی نقشه را کرده است بسم الله

  • ای کاش
    0

    ای کاش بجای بازی کردن با این اسمها می توانستیم منابع گاز و نفت این منطقه را که دارند میمکند ما هم سهم خود را برمیداشتیم

  • نام آشنا
    0

    ازمسئولین محترم کشور،استدعا میشود درخصوص استان باکو واستان بحرین که مدت زمان واگذاری آن به اتمام رسیده ، نسبت به الحاق آنها به سرزمین مادری ایران اقدامات لازم رامبذول نمائید.

  • دن کیشوت
    0

    الان مثلاً دارند افتخار می کنند که با چنگ و دندان از سه تا جزیره محافظت می کنند؟این جزایر را همین الان به امارات بدهند پنج سال دیگر به مدرنترین جزایر دنیا تبدیل خواهند شد، این‌ها کل مملکت را طی قرارداد ننگین ۲۵ ساله به چین فروخته اند و حالا میخواهند چه چیزی را نگهدارند اگر عرضه دارند خوزستان و سیستان و بلوچستان را درست کنند، الان دبی در رده پنجم از بهترین شهرهای جهان قرار گرفته بعد تهران ما آلوده ترین شهر جهان است، شما اختلاف طبقاتی را از بین ببرید، بیکاری و تورم را به صفر برسانید، ارزش پول ملی و پاسپورت ایرانی را افزایش دهید انحصار تولید و رانت را بردارید، بقیه کارها پیشکش

    نظرات شما -
    • ساچو
      0

      دن: قسمتهای آخر کامنت شما( گرونی و تورم.......) واقعیتی است که به حقّ ابراز شد.و امّا جزایر جنوبی( سه گانه) اگر شبها مه نباشد راحت از تمب کوچک چراغ های دوبی وشارجه معلومه..........ارزشه این ۳ جزیره اصلا قابل مقایسه با هیچ جای ایران( به جزء خوزستان) نیست

  • براوو
    0

    چششششششم دولت امارات وبحرین دوستداشتنی ومحترم،فرمایش دیگه ای ندااااارید؟؟همین امروز عصر تشریف بیارید تا سندش رو باتمام مخلفات بزنیم به نامتون.....جمع کنیدبابا روکه رونیست سنگ پای قزوینه...........

  • ناشناس
    0

    امارات خودشو با روسیه اشتباه گرفته. نه داداش .اونیکه بی سرو صدا میگیره و میبره روسیه است وچین نه توی فزرتی .

  • محمدایمان
    0

    خلیج همیشه فاررررررس

  • عادل
    0

    هدفشون اینه یه جنگ بر علیه ایران بسازند دیدید رابط امارات با اسراییل خوب شد مسولین ایران به جز اینکه اعتماد مردم بدست نیاره هیچ کاری نمیتونه بکنه اگر مردم ایران اگر از حکومت راضی باشه هیچ کشوری نگاه چپ نمیتونه بکنه ولی اگر این وضع باشه فاتحه شون خوانده شده

  • حسین اسلامی
    0

    هر جا اسرائیل پا گذاشت دشمنی و جنگ درست شد باید کاری کرد ک میخ کوب بشن

  • احسان
    0

    ایران را که قبلا شما فروختید به چین.این یک تکه رو هم بدید به امارات. همان کاری را که محمدخاتمی ریس جمهور سابق ایران می خواست انجام بده. ( می خواست جزایر سه گانه را تقدیم امارات کنه) استدلالش هم این بود ایران این همه جزیره را برای چی داشته باشه.

  • بهروز ترکه
    0

    یعنی چی؟ گفتگو معنی نداره؟! مانند همسایه دیوار به دیوار من به مشکلی خوردیم اهالیِ کوچه حقّو دادند به من......حال رفتار من با اون همسایه از ۲ حال خارج نیست: اول: چوب کشی و.....که عاقلانه نبود .دوم: بی محلّی ودر عین حال ارتباطم با همسایه های دیگر گرمتر کنم........البته بنده خدا کرونا بردش.خدا بیامرزتش.......یعنی عبدا......بلد نیست رفتار کند.سگی که پارس میکنه گاز نمیگیره.

  • کاسپین نه خزر
    0

    مبدع کلمه خلیج اسلامی خلخالی بود.ماازنام پارسی کاسپین برای دریای خزراستفاده نمیکنیم،بلکه کلمه مجهول خزر،درحالی که 4همسایه ازکلمه پارسی کاسپین استفاده میکنند،این بی فکری ما کاررابه جایی انداخته که جدیداجمهوری آذربایجان هم نام خزررارسمی وروی کارخانه ها ومراکزش میگذارد.وفرداروسیه،ترکمنستان،قزاقستان هم حتما اسمش رامیگذارند برکه پوتین،استخرنورسلطان،ابگیربردی بایف،،،،خودکرده راتدبیرنیست.

    نظرات شما -
    • پشه کوره
      0

      جالبتر اینکه خود اعراب میگن بحر قزوین

  • حسین
    0

    ایران هم باید بحرین را باز پس بگیرد و کشور امارات 70ساله هم سرجایش بگذارد مواظب خریدهای اف 35 این کشور جعلی هم باشد

  • حسین
    0

    اقتدار اینکه ک حتی شیخ نشینان خلیج فارس هم جرات ادعای مالکیت قسمتی از سرزمین ایران را دارند فردا هم خدا داند

  • ایرانی
    0

    تازمانیکه حکومت نتواند اعتماد مردم ایران را جلب کنه و مسیولین بفکر چپاول و غارت این کشورهستندو ایران را مثل گوشت نذری بین خودشان تقسیم میکنند نتنها امارات بلکه بحرین هم ادعا کنه.شما بیایین برای رضای خدا پنج سال خوزستان و کل جنوب با جزایر را بدین دست امارات اونوقت زندگی مردمش را نگاه کنید.این حکومت مردم راگدامسلک بار اورده.روز به روز هم وضع بدتر میشه.کجای دنیا را دیده اید ی جفت کفش کهنه که ی انگلیسی 3سال پاش کرده و انداخته توی سطل زباله ارزوی جوان ایرانی باشه و با کارو بدبختی یکماهه اش نتونه انرا بخره.ملتی که خرد داشته باشه سرانجام بدی نداره....

  • روزبه
    0

    شخصیت و منش کشور را بی ارزش کردید که اینطور بر علیه ما ادعاهای واهی میکنن، مقصر مسئولین بی اصل و نسب ما هستند که به اونا جرات دادن این سخنان را بیان کنند

  • علی
    0

    امارات مال ایران است چطور جزایر سه گانه مال امارات است . مسولین گیج ایران جوابش را محکم بدهند.

  • سیدحسن حسینی
    0

    عزیزان دیپلمات ایران شما زیاد انکاد شده و ژست مهمان باادب به خود نگیرید در مقابل این سخنان سخیف اعرابی که هنوز عصرجاهلیت را رها نکرده اند وچون سوسمار هردم افتاب پرست رنگ وبه رنگ میشوند باید عینا مثل خودشان رفتار کنید دلیلی ندارد در صدد اغنای افکاری. باشید که هزاران فرسنگ با تمدن فاصله دارند ازاین رو پیشنهاد میکنم شما هم بر جزایر امارات اسم ایرانی گذاشته ودر سخنرانی هایتان ادعا کنید جزیره امارات متعلق به ایران است واسمش نهرباریکه هست بهترین روش که جواب میده امتحانش کنید

    نظرات شما -
    • م.ک
      0

      سیدحسن سلام.مسئولان ایران نمیتونن پاسخ حرفهای مزخرف اعراب.بخصوص شیخکهای امارات رابده.چون خونه زندگیش اونجاست.بیزنسش .شایدفرزندانش.وزن صیغه ایش ت اماراته .سیدجان.

  • م.ک
    0

    تادنیا دنیاست اگرحکام ایران باجهان دشمنی کنه بااروپا.باامریکا .و.و.سرستیز داشته باشه همین آشو....کاسه...بحرین. امارات.کویت.آذربایجان.افغان.فرداپاکستان به ایران زورمیگن.آخه چراآقا.یان بادنیا قهرن؟آقااین خودبزرگ بینی بدختمون کرده.نرمش طالبان ازشما بیشتره.فقط تو دنیایه گنده لات درکره شمالیه و...ایران.بخداسرکینه وعداوت شماباجهان دگه نمیتونیم گوشت مرغ.برنج.ماهی بخوریم.ومیوه ام که اینقدگرانه اونم ترک کردیم.

  • میلاد
    0

    چرا امارات که خودش به اندازه یکی از شهرهای ایران هست برامون قلدری میکنه، اجازه داده بشه با بچه های محل جمع و جورش کنیم

    نظرات شما -
    • فقرا
      0

      تو اگه عرضه داشتی ۹۸ یا ۹۶ یا ۸۸ میومدی بیرون

  • منطقی
    0

    کل جهان مال ایرانه و ایران مال حسن نصرالله، آخه ساده ها گیریم که تمام شیخ نشین ها به جمهوری اسلامی ملحق شد، خب چیش به ما میرسه؟ غیر اینه که همش میره تو جیب آخوندها و سردارها، پس این بحث بیخود رو همینجا تموم کنین

  • برجامی
    0

    ایران نیز در جواب اونها بایدقاطعانه ادعای الحاق مجدد بحرین به ایران رو مطرح کند و عربهای خودفروخته رو به جون هم بیندازد وگرنه کوتاه آمدن ومنطقی برخورد کردن دراین دنیای زور وتزویر ره به جایی نمی برد. بهترین روش ، سیاست مقابله به مثل است که علاج قطعی آدمای این زمانه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها