روایت‌هاشم صباغیان از روزهای اول انقلاب؛

چرا خلخالی می‌خواست امام را سوار یک بنز کند؟/ اسلحه‌های لبنانی چطور به دست انقلابی‌های ایران رسید؟

نایب رئیس کمیته استقبال از امام خمینی در 12 بهمن 57 از اتفاقات آن روز و روزهای پس از آن روایت می‌کند.

چرا خلخالی می‌خواست امام را سوار یک بنز کند؟/ اسلحه‌های لبنانی چطور به دست انقلابی‌های ایران رسید؟

مریم محمدپور- نهضت آزادی‌ها در روزهای آغازین انقلاب اسلامی نقشی جدی داشتند. یکی از آنها‌هاشم صباغیان است که در روز ورود امام به ایران برنامه ریز اصلی بوده و در لحظه ورود امام به مهرآباد صحنه گردان اصلی بوده است.

درباره آن روزها با او گفتگو کردیم.‌هاشم صباغیان درباره اولین صحنه ای که امام را در ایران می‌بیند، می‌گوید: در طبقه بالای هواپیما دیدیم آقا با خیال راحت نشسته و آسمان را تماشا می‌کند گویی هیچ اتفاقی قرار نیست بیفتد. این امر برای من امیدوار کننده بود. گویی آقا آنقدر بر خود مسلط هستند که نگذارند مسائل جانبی بر ایشان تاثیری بگذارد.

او تعریف می‌کند: در فرودگاه مهر آباد برنامه‌ها کمی تغییر کرد. تنظیم کرده بودیم نمایندگان گروه‌های مختلف در صف بایستند. مثلا نماینده احزاب مختلف در یک جا، نماینده بازاری‌ها و نماینده اصناف در جاهای دیگر بایستند و آقا از آنها سان ببینند اما حوادثی اتفاق افتاد. اولین ماجرا مربوط به ماشین بود. ما یک ماشین بلیزر تعیین و آن را -مثلا- ضدگلوله کرده بودیم تا امام با آن حرکت کنند. از طرف دیگر با پلیس فرودگاه هماهنگ کرده بودم که گذرنامه‌ها را یک جا مهر کند و یکی نفر یک نفر برای امضا انجا نرود. این فرآیند حدود 20 دقیقه طول کشید و وقتی برگشتم دیدم یک ماشین بنز در آنجاست، آقای خلخالی راننده آن بود و آقا هم سوارش شده بودند. در حالی که ما در فرودگاه سپرده بودیم کسی نیاید اما آقای خلخالی با روش خود به حرف پلیس گوش نکرده و داخل شده بود.

صباغیان روایت را اینگونه ادامه می‌دهد: من در ماشین را باز کردم و گفتم این ماشین برای شما در نظر گرفته شده و آقا اینقدر هوشیاری داشتند که به من اعتماد کنند در حالی که تنها 20دقیقه پیش به ایشان معرفی شده بودند.

او درباره انگیزه خلخالی از این کار می‌گوید: چرا خلخالی به زور ماشین را وارد کرده بود؟ در آن روز خبرنگاران داخلی و خارجی پر بود و خلخالی می‌خواست شناخته شود. قرار بود آقایان مطهری و صباغیان نیز در ماشین امام بنشینند، اما امام تنها به حضور احمد آقا رضایت می‌دهند. عضو کمیته استقبال از امام تحلیلی دارد که چرا امام با همراهی ایشان مخالفت می‌کند.

برای حفاظت از امام برخی جوانان مسلح شده بودند اما این اسلحه‌ها چطور به دست جوانان انقلابی رسیده بود؟ صباغیان می‌گوید که آنها لبنانی بودند و برادران رفیق دوست با آن را بار پرتقال وارد ایران کرده بودند.

امام در روز 12 بهمن 12 ساعت گم می‌شود، صباغیان در این باره می‌گوید: امام و آقای ناطق نوری با هلیکوپتر از بهشت زهرا خارج شدند و قرار بود روی پشت بام مدرسه رفاه بنشیند. آنجا پر جمعیت بود. هر کار می‌کنند مردم عقب نمی‌نشینند تا هلیکوپتر بنشیند و خلبان به بیمارستان هزار تخت خوابی می‌رود. امام پیاده می‌شود و یکی از دکترها امام را می‌شناسد و امام به منزل او می‌رود و پنج ساعت بی خبری رخ می‌دهد. در این مدت ما مردیم و زنده شدیم.

اولین جشن‌های سالگرد پیروزی نیز با مدیریت‌هاشم صباغیان برگزار شد، خودش تعریف می‌کند: امجدیه را برای برگزاری جشن انتخاب کردیم و یک زمین مسطح در جنب پارک لاله فعلی. افراد مختلف را برای نطق انتخاب کردیم، مثلا از طرف جبهه ملی آقای شاه حسینی تعیین شده بودند. در آنجا مردم واقعا شادی کردند. مردم به صورت خانوادگی آمده بودند و آن روز را روز شادی می‌دانستند.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • سیاوش
    0

    با توجه به اینکه در قیمت مدل‌های مختلف پیکان از اول بهمن 1350 تا شهریور 52 که بیش از 19 ماه می‌شود تغییری داده نشده بود، ایران خودرو در اطلاعیه ای اعلام کرد، با بالارفتن قیمت مواد اولیه قیمت این خودرو تا حدودی گران می‌شود. قیمت‌های جدید در شهریور سال 52 به نمایندگان فروش پیکان ابلاغ شد و به اجرا درآمد. بر اساس قیمت‌های جدید مدل‌های مختلف پیکان از 15 هزار ریال تا 18 هزار ریال افزایش قیمت یافت. اینو بابته اون خزعولاتی کع راجع به درآمد مردم و پول خرید ماشین در زمان حال یا زمان شاه بهتر بود گذاشتم.آقایون،هزاروهشتصد تومن قیمت ماشین بود،نه هجدههزار.کارگر روزی هفتادتا تک تومنی درآمدش بود،نه ماهی هفتاد تومن.درآمد یه کارمند ساده هزارو دویست تومن بود،یعنی سر یکماهونیم میتونست یه ماشین بخره.مرد باشین چاپ کنین.این آمارم از جراید همون اواخر دوره شاه برداشتم.

  • مخاطب
    0

    تشکر می کنم از تهیه ی این مصاحبه . نیاز جامعه به شنیدن روایت های دست اول از وقایع تاریخ معاصر ، ضرورت گفتگو های اینچنینی را نشان می دهد . مصاحبه کننده ی محترم خوب و به موقع سوال می پرسد و خوب هم پرسشها را پیگیری میکند . فقط اگر برای صدابرداری از میکروفون یقه ای استفاده می شد ، کیفت صدا بهتر می بود و صدای محیط اذیت کننده نمی شد . ان شاءالله در مسیر خبر رسانی درست ، بیش از پیش موفق باشید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها