عماد افروغ در گفتگو با خبر فوری مطرح کرد:

فقدان آمایش سرزمین؛ عامل اصلی شکاف های اجتماعی/ فقر در ایران کارکرد انتخاباتی دارد، برای همین ریشه‌کن نمی‌شود! / مدیران در ایران به نیازهای واقعی مردم توجهی ندارند / فیلترینگ بی‌فایده است

یک جامعه شناس، فقدان آمایش سرزمین را عامل اصلی شکاف های اجتماعی عنوان کرد.

فقدان آمایش سرزمین؛ عامل اصلی شکاف های اجتماعی/ فقر در ایران کارکرد انتخاباتی دارد، برای همین ریشه‌کن نمی‌شود! / مدیران در ایران به نیازهای واقعی مردم توجهی ندارند / فیلترینگ بی‌فایده است

عماد افروغ در گفتگو با خبر فوری با اشاره به شکاف های بالقوه و بالفعل جامعه اظهار داشت: ایران به دلیل بافت قومی و نابرابری های منطقه ای و فقدان مقوله ای به نام آمایش سرزمین یا توسعه متوازن همه جانبه کشور، دچار قطبی شدگی تصنعی شده است که البته تلاش می شود به اقتصاد و فرهنگ و اجتماع نیز تسری یابد.

وی افزود: هرگاه پرده هژمونیک و استیلایی قدرت کنار زده می شود، قدرت اغوایی از دست می دهد و واقعیت آشکار می شود. اینکه شکاف ها از حالت بالقوه به فعلیت می رسد. واقعیت تلخی در جامعه است که صاحبان اصلی قدرت با توجه به رابطه قدرت - ثروت متاسفانه بیش از آنکه به نیازهای واقعی مردم توجه کنند به نیازهای متصور خود دامن می زنند و خیالشان امن است که بنا به دلایل ایدئولوژیک و تمایلات دینی مردم می توانند کار خود را پیش ببرند.

این جامعه شناس یادآور شد: بخشی از شکاف ها به شکاف های طبقاتی بر می گردد که ریشه آن در فقدان آمایش سرزمین است.

افروغ تصریح کرد: در شرایط عادی و طبیعی هیچ توجهی به محرومیت زدایی، آمایش سرزمین و قابلیت ها و فعلیت های فضای جغرافیایی در عمل نمی شود. اما در ظاهر و در حرف محرومیت زدایی و محرومیت ستیزی سکه رایج است.

*مادامی که فقر کارکرد مثبت دارد نمی‌توان آن را ریشه کن کرد

وی در ارتباط با کارکردهای سیاسی فقر، به مقاله ای از هربرت گنس در مورد کارکردهای فقر اشاره کرد و گفت: وی معتقد است تا زمانی که فقر برای عده ای کار کرد مثبت دارد نمی توان آن را ریشه کن کرد. در تاملی که بر صحبت های نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران داشتم متوجه شدم که فقر علاوه بر 13کارکرد هربرت گنس یک کارکرد دیگر هم در ایران دارد و آن کارکرد انتخاباتی است و هر کس شعار پرملات تری با آب و تاب و رنگ و روغن بیشتری درباره فقر ستیزی می دهد به آن اهمیت بیشتری داده می شود و البته فقط در انتخابات.

این جامعه شناس برجسته تصریح کرد: آنچه که اتفاق می افتد و آنچه شعار داده می شود، هیچ سنخیت و تناسبی با محرومیت زدایی در عمل ندارد. سال 61 در عملیات بیت المقدس حضور داشتم و سال 90 برای مناسبتی وارد خوزستان شدم مشاهده کردم متاسفانه و تقریبا هیچ فرقی نکرده است. برایم این سوال طرح شد که چرا به عمران این منطقه توجه نشده است؟

*مسئولان زیر چه چتر امنیتی می توانند گوش شنوا نداشته باشند

این‌نماینده پیشین مجلس افزود: الگوی توسعه اقتصادی ما بعد از جنگ، کماکان قدرت مانور داشته است. اما به نقدها توجه نشده است. سوال دیگر و مهم تر این است که چرا به این نقدها توجه نمی شود و زیر چه چتری از امنیت و خیال آسوده عمل می کنند که خیلی راحت می توانند گوش شنوا نداشته باشند.

وی یادآور شد: از زمان الگوی توسعه دوره پهلوی که منتج به انقلاب شد ما باید شاهد شورش های مختلف می بودیم که در نهایت با انقلاب و شورشی عظیم به نام انقلاب روبرو شدیم. هرگاه الگوی نوسازی در ایران به کار گرفته شده ما شاهد شورش های شهری بوده ایم. بعد از جنگ چه الگویی اتخاذ شد و ما شاهد چه واکنش هایی بوده‌ایم؟ این الگو یک مدل توسعه از بالا است که به قابلیت ها، توانمندی ها و آمایش سرزمین توجهی ندارد.

این جامعه شناس با بیان اینکه «مدل توسعه ایران یک مدل مرکز پیرامونی متکی بر اقتصاد نفتی با بی توجهی به قابلیت‌های استان ها و سکونت گاه های مختلف در کشور است»، گفت: همان تمرکز گرایی در مدیریت اقتصادی در نگاه و عمل فرهنگی هم وجود دارد. چند سال پیش آمار مشارکت استانی تمام انتخاباتی که در کشور انجام شده بود را مورد بررسی قرار دادم. یکی از شاخص های به اصطلاح بحران مشروعیت همین نرخ مشارکت انتخاباتی است. در برخی انتخابات، میزان مشارکت استان های سنی نشین از تهران بالاتر بود. پس چرا گفته می شود این استان ها مساله خیز تر به لحاظ شاخص بحران مشروعیت هستند؟

*شیوه مدیریت در ایران به گونه ای است که برخی از اقشار اجتماعی احساس طرد شدگی دارند

افروغ با اشاره به مقوله طرد اجتماعی اظهار داشت: شیوه برنامه ریزی و مدیریت در ایران به گونه ای است که احتمال احساس طرد شدگی برای برخی از اقشار وجود دارد. برای مثال به لحاظ قانونی هیچ منع قانونی برای به کار نگرفتن قومیت یا اهل تسنن وجود ندارد. ما فقط یک قید داریم که رئیس جمهور باید شیعه باشد. یعنی وزرا می توانند مسلمان غیر شیعه نیز باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به احساس طرد شدگی و نه واقعیت طرد شدگی، در برخی استان ها این پرسش را مطرح کرد که برای مثال چرا نباید اعراب ایرانی خوزستان مدیریت هایی در سطح استانداری و فرمانداری و شهرداری داشته باشند؟ در حالی که هیچ منع قانونی نیز وجود ندارد. اگر این قشر از جامعه در اعطای مسئولیت ها هرچه بیشتر به مشارکت گرفته شوند، اعتراض کمتری از خود نشان می دهند. این فقدان مشارکت مدیریتی، هیچ نسبتی با انقلاب و قانون اساسی ندارد.

این جامعه شناس با بیان اینکه «منافع عده ای در سیاست زدگی و امنیت زدگی است» گفت: این فضا نه تنها در نحوه اداره سیاسی کشور بلکه در حوزه مدیریت فرهنگی کشور نیز مشهود است. مدیریت سیاست زده با سیاست زدایی برنامه ریزی شده همراه می شود که حتی خود را در محصولات فرهنگی نیز نشان می دهد تا مردم از مسائل و نیازهای واقعی دور شوند و حساسیت سیاسی نداشته باشند. اما تا زمانی می توان سیاست زدایی را دنبال کرد که توده ها واکنش نشان ندهند و واقعیت نمایان نشود. در واقع خواسته های واقعی در قالب شورش و آشوب خود را نشان می دهد و ...

*وقتی بالا نداند پایین چه خبر است مدام دیکته می کند

افروغ خاطرنشان کرد: سیاست گذاری در ایران به گونه ای نیست که دیالکتیکی بین باید و نباید های نظری و واقعیت های اجتماعی وجود داشته باشد. برای وجود داشتن آن باید مشارکت باشد تا بالایی ها بفهمند که در بستر زمانی و مکانی واقعیت های اجتماعی چه می گذرد. وقتی بالایی ها متوجه نباشند که در پایین چه خبر است مدام به دنبال دیکته کردن آرا و ایده های خود هستند و تاثیر گذار هم نیست.
همه این مباحث گفته شده اما گوشی بدهکار نبوده است. دو سوال مطرح است. اینکه چرا گوششان بدهکار نیست و اینکه چرا می تواند بدهکار نباشد؟ سوال دوم بسیار استراتژیک و اساسی تر است. لذا اگر به سوال دوم پاسخ داده نشود جامعه کماکان گرفتار سیاست زدگی، امنیت زدگی، نفاق، تظاهر و مصلحت اندیشی کاذب خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر توجه به این ظرایف استراتژیک می داشتیم حال و روزمان بهتر نبود؟ چرا به محرومیت ها و نابرابری ها و سیاست زدگی ها توجه نمی شود و خیلی راحت می تواند توجه نشود؟ چرا کشور می تواند طوری اداره شود که یک شخص می تواند به راحتی با حرف و زبان و نه عمل اهداف خود را پیش ببرد؟ در این بین چه کسانی منافع خود را پیش برده اند؟ آیا کسی ساختارا می تواند با حربه غیردینی منافع خود را پیش ببرد یا با حربه سابقه حضور در انقلاب و جنگ؟ و آیا پاداش این حضور باید صرفا مادی باشد؟ باید رقابت های سالم و سازنده و شایستگی ها مد نظر قرار بگیرد.

*بالاخره باید فرصتی برای شایسته ها وجود داشته باشد

این جامعه شناس تاکید کرد: بالاخره باید فرصتی برای شایسته ها وجود داشته باشد. نه اینکه تازه فرصت در اختیار کسانی قرار بگیرد که می خواهند برای خود شایستگی دست و پا کنند. نظام سهمیه ای جاری ناقض عدالت و ایجاد فرصت های نابرابر است. اتخاذ این سیاست ها قابل قبول نیست.

افروغ با اشاره به اتفاقات خوزستان در سال 96 و 98 یادآور شد: در آن زمان عده ای پیش بینی کرده بودند که این سیاست ها به معنای باز کردن این شکاف هاست و امیدواریم شاهد تغییر سیاستگذاری و نوع رفتار با مردم باشیم. تا موقعی که نگاه بالا به پایین حاکم است همین آش و همین کاسه است.

وی بیان داشت: سند نویسان در بهترین حالت یک سند نظری بدون توجه به زمان و مکان و بر اساس منافع شخصی خود تنظیم می کنند. در حالی که باید سند ها در تعامل با مردم تدوین شوند.

افروغ به عنوان مثالی درباره سیاست زدگی سیاست زدایانه یادآور شد: زمانی که در شورای پروانه نمایش بودم اکثر فیلم های لوده به راحتی مجوز دریافت می کردند اما فیلم های سیاسی و جدی با سانسور مواجه می شد. این، یعنی مردم رشد نکنند.

فیلترینگ مطلق اینترنت بی فایده است

وی راهکار فیلترینگ مطلق اینترنت را بی فایده توصیف کرد و گفت: چنین راهکاری در مورد ابعاد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مناسب نیست. باید کاری کنند که مردم استقبال کمتری از شبکه های ماهواره ای و اینترنتی داشته باشند. اما به دلیل اینکه رسانه ملی به درستی واقعیات جامعه را بازتاب نمی دهد، معلوم است که به سمت شبکه های اجتماعی سوق می یابند.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: اگر واقعیتی بازتاب داده نشود رسانه های دیگر و ناسازگار با منافع و مصالح ملی ما به صورت اغراق آمیز بازتاب می دهند. بهتر است ما جرات کنیم و خودمان عهده دار شویم. زمانی رسانه ملی، واقعیت سوریه را پوشش نمی داد. بعدها تازه فهمیدیم چه اتفاقاتی در سوریه رخ داده است.

افروغ بیان داشت: ما می خواهیم مردم نسبت به مسائل اصلی و خواسته های واقعی خود حساس باشند. زیرا اگر از این حساسیت ها دور شوند جامعه رشد یافته ای نخواهیم داشت.

منبع: خبر فوری

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • سیاوش سلطان
    0

    آقای افروغ شما متولد شیرازی دوره ششم مجلس مستقل عمل کردی و هیچ نشدی دوره هفتم پوزیشن اصول گرایی زدی به جاده و شدی نماینده مردم تهران !!، هر چه تلاش کردم در آن چهار سال از شما عمل مفیدی ببینم ، ندیدم !!!! مشگل را امثال شما ساختید و طالبان قدرت ، گروه ها سهم خواه شدند وقتی به تاریخ ۶۰ تا ۷۰ نگاه می کنی دو مقوله سهم خواهی مطلق گروه ها و جنگ را می بینی ... یعنی عده ای مشغول جنگ اند و عده ای برای قدرت دست به هر جنایتی می زنند ، از نطر ساختار شناسی اجتماعی ، امنیتی شدن جامعه نتیجه سهم خواهی مسلحانه بود و همین امر باعث جان گرفتن قدرتی شد که نیاز بود اما همین قدرت شد بلای جامعه ، چون نه تشکبلات قوی بود نه سازماندهایی چون CİA حالا شما از 13کارکرد هربرت بعلاوه فقدان آمایش سرزمین صحبت می کنید ؟!!! جل الخالق ، اگر بگوییم شما یک اصلاح طلب نفوذی در طیف اصول گرا بودید ، گزاف نگفته ام ، چون بعد از دوره هفتم مجلس یکی از متتقدین اصول گرایی شدید. حالا من می گویبم سه شاخص اصلی مشگل ایران چیست &؟ اول مبارزه جهانی با انقلاب های کشورهای جهان سوم و شدیدترین مبارزه از نطر ابعاد نظامی و فرهنگی و اقتصادی ایران سرآمد همه هست ... دوم ... نوکیسه های پول و خوشگل ندیده که جیب شلوارشان سوراخ شد و به هر خیانتی تن دادند ... امنیتی شدن جو جامعه به دلیل خیانت های نیروهای سهم خواه بدون توجه به تحمل و صبر انقلابی ... همین وضع در افغانستان دارد اتفاق می افتد ، اگر احمد مسعود و امرالله صالح و دوستم و عطا دست به اسلحه ببرند ، دوباره طالب باید برگردد به ببست سال پیش یا با مذاکره و قبول مشارکت همه اقوام با مرکزیت حکومتی واحد افغانستان از این پیچ تاریخی خواهد گذشت وگرنه دول استعمارگر و دولت دست نشانده غیر چپاول و غارت و کشنار سودی برای انقلابیون نداشته و نخواهد داشت ... کل حرف من یک کلام است تا منفعت ملی به متفعت فردی ترجیح داده نشود ، آش همین آش و کاسه همین کاسه و بدتر اگر حکومت مرکزی تضعیف شود ، فرار اشرف عنی تکرار خواهد شد ، از تاریخدبیاموزیم .... حرکت جوهری ملاصدرا نیست که تدریجی و اتصالی و از قوه به فعل باشد این حرکت اجتماعی مبتنی بر منفعت و عدالت است و خنگ ترین فرد جامعه توان تشخیص این شکاف را دارد و تاریخ ثابت کرده عاقبت خوبی ندارد

    نظرات شما -
    • محمد پارسا
      0

      مشکل اصلی مملکت ما قانون اساسی وسیاست خارجی است و این مباحث مشکلی حل نخواهد شد باید قدرت در داخل کشور از دست یک نفر خارج شود و همه گروه ها و سلیقه ها فرصت حضور در مناصب حاکمیتی و حکومتی داشته باشند نهادهای اضافی و موازی کار باید حذف شوند قانون اصلاح شود و رادیو و تلویزیون خصوصی بتوان ایجاد کرد انتخابات ازاد برگزار بشود نظامیان به پادگان وروحانیون به حوزه و مساجد برگردند باید با تمام کشور های دنیا رابطه برقرار کنییم صادرا ت و واردات انجام شود تا این ساختار ها اصلاح نشود امیدی به حل مشکلات نیست

  • سید حسین
    0

    بسیار خوب مردم فقیر برای نظام ارزشی ندارند.

    نظرات شما -
    • سیاوش سلطان
      0

      جون میدن برای شهید و جانباز شدن ، بی انصافی نکن ، بالاترین ارزش

  • سید
    0

    بزرگوار ویلای لواسان در چه حال است؟

  • صائقی
    0

    سلام چرا ایران مشکل فقر دارد و مستضعغان رشد 30میلیون نفر قریب جمعیت اول انقلاب دارد امام ره انقلاب مشتضعفان نامید یعنی زمان شاه مستضعفین بودن والان میلیون ها برابر شده و طبقه متوسط جامعه هم مستضعف شدن چه کنیم تنها راه درآمد دلاری است یعنی تولید ناخالصی ایران پس اگر ما بتوانیم صادرات نفت ببریم بالای 6 میلیون بشکه در روز کم کم جمعیت کنترل بشن و جلوی کارهای الکی و بدون برنامه گرفته بشود دلار حرام نشود به روز رسانی کنیم از کارخانه تا خانه اون وقت می توانیم طبقه متووسط را به 60درصد برسانیم ولی با حرف دلار نمیاد چ کنیم ما باید بهانه تراشی نکنیم مذاکره کنیم حتی موشکی و سپس در مذاکرات اعتماد سازی کنیم کم کم رفع تحریم خرید موشک ادوات نظامی بعد ساخت آن ولی ما باید مذاکره کنیم ما هنوز نرفتیم مذاکره می گیم برنام موشکی مذاکره نمی شود مانند این می ماند ما بلیط یک کشتی چون تایتانیک خریدیم رفتیم صندلی بقلی سوراخ می کنیم کشتی غرق بشه این همان اتم است که تحریم شدیم ولی برنامه موشکی یعنی ما پول بلیط صندلی خودمان دادیم می خواهیم زیر پای خودمان سوراخ کنیم این یعنی بازم بازخورد اتمی به طرف می گن خرگوش حرام است سمت راست و چپ می کند روزگار تحریم ما عین خرگوش حرام گوشت است که ن اتم سمت چپ حلال است نه برنامه موشکی قاره پیمای ما یعنی سمت راست مسئولین نظام گوشت گاو و گوسفند و ماهی و مرغ هست نیاز به گوشت خرگوش برای ما نیست یعنی شما مسئولین نظام سپاه پاسداران گرامی ایران زمانی قوی و قدرتمند و ابر قدرت کوچکی می شود که ثروتمند باشد ثروت قدرت میاره امریکا ابرقدرت است چون 45درصد ثروت دنیا دست 400میلیون امریکایی است 65 درصد ثروت دنیا دست 7 الی 8 میلیارد جمعیت عزیزان مسئول با این حساب عربستان و امارات عربی یعنی ابرقدرت منطقه ن ایران هر کشوری ثروتمند باشد خزانه اش پر پول یعنی قدرتمند یعنی فقیر کمتر یغنی رفاه بیشتر یعنی اعتماد مردم به نظام ملت ایران فقط 15درصد به نظام اعتماد دارن 85درصد بی اعتماد کامل یه نظر سنجی می تواند بفهماند دیگر مردم نظام را قبول و راستگو و خادم ملت ایران نمی دانند چون فقر را با گوشت و پوست لمس می کنند و عامل فقر و تحریم را دولت روحانی و رئیسی نمی دانند بلکه مسئولین نظام می دانند

    نظرات شما -
    • امیر1
      0

      یعنی شما می فرمایید که دولتیها اندازه من وشما نمی فهمند که راه حل می دهید دولت اگر بخواهد هیچ پرنده ای در اسمان وهیچ جنبنده ای در زمین حرکت نخواهد کرد.این سیاست قدیمی انگلیس است که گرسنه نگه دار و حکومت کن لطفلا بفهمید.مثل در زمان شاه مردم....

  • احمد اندروژ
    0

    آقای افروغ اینکه معلومه هیچگاه دولتی با مردمی اینچنین بی تفاوت و بی خیال و سر پاسخگو نخواهد بود باز هم باید خدا را شکر کرد که با این که ما مردم با پراید سیصد میلیونی هم کنار میایم هنوز پراید صد وپنجاه میلیونه !!!!!!!!!

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    صحبت های این استاد و جامعه شناس با سواد و دلسوز و مردمی که سالهاست توسط نظام طرد شده و سالها ممنوع التصویر بود واقعا درست و بجاست... منتها گوش شنوا نیست !!!!!

  • حسن
    0

    همه ی صحبت ایشان اصولی و درست اما دونکته اساسی تر است اول بی خبری مسولان تراز اول حکومت و تکیه بر آمارها و گزارشهای ساختگی و غیر واقعی به بانگ دهل خواجه بیدار گشت چه داند شب پاسبان چون گذشت. دوم اینکه فقر کار کرد انتخاباتی دارد و نهادهایی مثل کمیته امداد و بهزیستی و.... به موقع وارد عمل شده ولشکر تحت پوشش خود را به حمایت از نامزد مورد نظر حاکمیت ترغیب می نمایند به خصوص در این دوره.

  • ناشناس
    0

    این آقا هر وقت آب را گل آلود ببیند ماهی گیر قهاری است دوباره سرو کله اش پیدا شده

  • محمدمهدی
    0

    معلوم میشود اقای افروغ هیچ شناختی نسبت به رییسی ندارد زیرا حداقل خاصیت دکتررییسی این است که ازجنس مردم است وروحیه فقرستیزی وفسادستیزی دارد حتی اگرنتواند کاری انجام دهد مدیری مردمی است وفقرستیزی اوبه هیچ وجه کارکردانتخاباتی ندارد

    نظرات شما -
    • قلی
      0

      فقر و فلاکت ارزش نیست دوست عزیز

    • محمودعباسی
      0

      دوست عزیز از حرف تا عمل خیلی فاصله است زمان همه چیز رو روشن می‌کنه ریسی هم پوند وقت دیگه معلوم میشه چیکارست

  • افشار
    0

    آقای افروغ چهل ساله نظر میدی ادعای روشن فکری میکنی هیچ وقت نتونستید تغییری تو جامعه بدید حرفاتون خریدار نداشت بسه دیگه هی مسئولین گند میزنن امثال شماها انتقاد میکنید خوب هم زندگی میکنید بیچاره مردم

  • 1
    0

    حرفی که عملی نشه فایده نداره

  • ناشناس
    0

    دو قطبی مستعضف و ثروتمند، خالی شدن روستاها، حاشیه نشینی در کلان شهرها، افزایش جرم و بزهکاری، رانت و فساد ساختاری.

  • تورج میرآب
    0

    همه چیز از نازکی پاره میشه ظلم از کلفتی هنوز مهلت اصلاح دارم ولی وقت کم است

  • .
    0

    ایناکه تندنیس.ماتندترشم میتونیم بگیم

  • سید
    0

    با سلام کشور داران مانند ناخدای کشتی در دریای طوفانی است وقتی سران کشور فقط حفظ نظام و خودشان وهزار فامیلشان باشد همیشه در طوفان بسر میبرند.اینهمه تبعیض و تورم و مشکلات عدیده در کشوری که دیده نشود روزی شاید زودتر از فکر همگان طوفان نارضایتی مردم همه را نابود میکند .مردم مخصوصا فقرا در مشکلات نابود شده اند.اما مسئولین در انروز صوفانی چه میکنند ایا فکری برای کشور قبل از ویرانی کرده اند یا هر کس بفکر خودش میباشد. حداقل حرمت خون شهدای عزیزمان را پایمال نکنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها