واکنش رییس کانون وکلای دادگستری مرکز به حادثه زندان اوین

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز به حادثه زندان اوین گفت: نکته‌ای که می‌تواند در جلوگیری از این قبیل رفتارهای مجرمانه موثر باشد، اعتماد به کانون های وکلای دادگستری و اجازه به آن‌ها جهت بازدید دوره ای از زندان‌ها است.

واکنش رییس کانون وکلای دادگستری مرکز به حادثه زندان اوین

جلیل مالکی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در واکنش به تصاویر منتشر شده اخیر از زندان اوین نوشت: انتشار فیلم ضرب و شتم زندانیان و شکست کرامت آن‌ها در صحن زندان اوین توسط زندانبانان این واقعیت تلخ را نشان داد که اینگونه رفتارهای مجرمانه و هنجارشکنان با زندانیان معلول عدم نظارت قضایی و انتظامی در بازداشتگاه‌ها و زندانهای کشور است.

وقتی مجریان قانون از زیر چتر ضوابط نظارتی آن هم در جایی که تحت شدیدترین نظارت های دوربین های مداربسته قرار دارند، خارج می‌شوند و یا زیر چتر نظارتی قرار دارند ولی هراسی از نظارت قضایی و یا انتظامی موجود ندارند، طبیعی است که خود را بی نیاز از پاسخگویی تصور نموده و مبادرت به رفتارهای خشن و ناشایستی نمایند که نمونه ای از آن در فیلم منتشره هویدا است.

قوانین و مقررات ناظر بر رفتار مأمورین و ضابطان در زندان ها روشن است. هم قانون آیین دادرسی کیفری هرگونه تعرض فیزیکی و یا غیر فیزیکی به افراد بازداشت شده و یا زندانی را منع نموده و برای آن ضمانت اجرای کیفری در نظر گرفته است و هم آیین نامه اجرایی سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به اندازه کافی ضوابط نظارتی دارد.

متاسفانه آنچه که حلقه مفقوده این ماجرا است، عدم نظارت دقیق بر رفتار مأموران یا عدم اعمال ضمانت اجراهای قانونی در مورد رفتارهای هنجارشکنانه و یا مجرمانه آنها است؛ بنابراین قبل از اینکه به شماتت و مجازات مأمور خاطی بپردازیم و یا به عذرخواهی رئیس زندان از زندانبان دل خوش کنیم، باید به مسئولیت مقامات قضایی و اداری ناظر بر رفتار آنها توجه نماییم. والا مجازات مأمورین جزء و حذف معلول هیچگاه موجبات عدم تکرار این قبیل اقدامات موهن را فراهم نخواهد کرد.

و اما نکته دیگری که می‌تواند در جلوگیری از این قبیل رفتارهای مجرمانه موثر باشد در کنار بازدیدهای مستمر دادستان های عمومی از بازداشتگاه‌ها و زندانها، اعتماد به نهاد های مردم نهاد به ویژه کانون های وکلای دادگستری و اجازه به آن‌ها جهت بازدید دوره ای از زندان‌ها و ارائه گزارش بیطرفانه به مقامات مسئول در قوه محترم قضاییه و مردم است. بازدید این نهادها در چارچوب قوانین جاریه کشور از یک طرف باعث خواهد شد که مامورین و مسئولان امر در زندانها هر لحظه خود را در معرض نظارت نهادهای مردمی بدانند و مجالی برای انجام رفتارهای خلاف قاعده پیدا نکنند و از طرف دیگر به مقامات مسئول در قوه قضاییه کمک خواهد کرد تا از کاستی‌ها و نواقص و سوء رفتار ها توسط مراجع بیطرف مطلع شوند و در جهت رفع آنها برآیند.

منبع: ایسنا

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    به عنوان بزرگ وکلا خوبه که تا حالا موردی به چشمتون نخورده ازاین لحاظ باید خدارو شکر کنین و الا توبه اش سخت بود .

  • سیاوش سلطان
    0

    آقای جلیل مالکی نظارت شما بر زندان ها پیشکش ، شما نظارتتان را معطوف به تنگ تر کردن دایره وکلاء و انحصاری کردن آن کرده اید باز ادامه دهید ، ضمنناً بر وکلاء که بدون ضابطه قانونی مبادرت به دریافت حق الوکاله صد یا شاید هزار برابری و ابطال تمبر بر اساس تعرفه می کنند معطوف بفرمایید ، بزرگترین خدمت را کرده اید و شر این شرخران وکیل نما را از سر مردم کم کنید ، یقه زردهایی که غیر پول به هیچ نمی اندیشتد و جایگاه انسان در خلقت را زیر سوال برده اند ، کاش ماهیگیر آب گل آلود نبودیم

  • م
    0

    این ایده بسیار خوبیه. ولی بنظرم حکومت ایران قبول نمیکنه. چون رسوایی های زیادی براش داره. کاش دنبالش رو بگیرید و این اتفاق بیوفته. چقدر انسانهای بی دفاع مظلوم تو این زندانها هستند فقط برای اینکه اعتقادشون بر وفق مراد آقایون نیست سالهاست توی زندان در شرایط بد بسر میبرن..‌ اگر کاری از دستتون برمیاد بخاطر خدا انجام بدین. حتی مردم حداقل کاری که میتونیم بکنیم ازین جور ایده ها حمایت کنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها