مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور:

هنوز به پیک پنجم کرونا نرسیده‌ایم/ هیچ واکسنی ایمنی صددرصدی ندارد

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران گفت: با توجه به این‌که هنوز به پیک پنجم کرونا نرسیده‌ایم، در هفته‌های آتی روند ابتلا و مرگ ناشی از کرونای دلتا صعودی خواهد بود.

هنوز به پیک پنجم کرونا نرسیده‌ایم/ هیچ واکسنی ایمنی صددرصدی ندارد

آمیتیس رمضانی در خصوص علل افزایش مرگ و میرهای کرونایی در روزهای اخیر و موج پنجم کرونا گفت: چنین روزهایی قابل پیش‌بینی بود و با توجه به این‌که هنوز به پیک پنجم نرسیده‌ایم روند افزایش ابتلا و فوتی تا دو هفته آینده هم ادامه خواهد داشت.

به گفته وی تجربه کرونا دلتا در هند و جهش‌هایی که در این ویروس تاج‌دار اتفاق می‌افتد پیش‌بینی می‌شود زمان پیک موج پنجم کرونا سه ماه زمان ببرد.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران با بیان این‌که جهش ویروس کرونا خیلی پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی است افزود: ریزش ویروس دلتا بیشتر در حلق‌وبینی افراد است و از آنجا حجم زیادی از بدن را می‌گیرد سرعت انتقال و انتشار بالایی دارد.

رمضانی با اشاره به این‌که کرونای دلتا و عوارض ناشی از آن بسیار بیشتر از ویروس ووهان و حتی لامبدا است ادامه می‌دهد: افراد مبتلا به این نوع ویروس با مدت زمانی حدود سه هفته در قرنطینه بمانند زیرا مدت زمان ناقل بودن فرد مبتلا در این نوع دلتا بسیار بیشتر از سایر انواع آن است.

وی با تاکید بر این‌که تا سه هفته آینده انتظار سیر صعودی کرونا دلتا وجود دارد عنوان کرد: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تردد و شلوغی‌های زیاد و روند کند واکسیناسیون در کشور موجب توسعه و گسترش ویروس دلتا شده است و هرچه گردش ویروس در جامعه بیشتر باشد طبیعتا میزان ابتلا و فوتی هم بیشتر خواهد شد.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این ویروس آن است که کارایی همه واکسن‌های کرونا نسبت به آن به شدت پایین است و هیچ واکسنی نمی‌تواند مانع روند ابتلا و مرگ‌ومیر توسط ویروس کرونا دلتا شود.

رمضانی به ناکارآمدی همه واکسن‌ها در برابر کرونا دلتا تاکید کرد و ادامه داد: آنتی بادی که در اثر واکسن در بدن ایجاد می‌شود توان مقابله با کرونا دلتا را ندارد و مانع مرگ‌ومیر نمی‌شود زیرا ساخت واکسن‌ها بر اساس نوع کرونای چینی بوده و با جهش‌هایی که در آن اتفاق افتاده دیگر کارایی واکسن‌ها صددرصدی نیست و خاصیت فرار از واکسن دارد.

وی تصریح کرد: اگر تزریق واکسیناسیون در دو دُز با سرعت انجام شده بود چنین بحرانی در کشور رقم نمی‌خورد. اما متاسفانه در حال حاضر به دلیل روند کند واکسیناسیون حتی افرادی‌ هم که دُز اول را گرفته بودند به دلیل فاصله زمانی زیاد تا تزریق دُز دوم آنتی‌بادی ناشی از دُز اول را هم از دست دادند و در معرض ابتلا به ویروس قرار دارند.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران به گلودرد شدید و گرفتگی بینی که عوارض اصلی کرونای دلتا است اشاره کرد و گفت: چهره بالینی غالب کرونا تغییر کرده است زیرا چنین علائمی در سویه‌های قبلی مشاهده نمی‌شد.

رمضانی با بیان این‌که هرچه ویروس بیشتر در جوامع گردش داشته باشد جهش‌هایش بیشتر می‌شود افزود: در چنین شرایطی ویروس قدرت قوی‌تر شدن دارد و احتمال این‌که با جهش‌ بیشتر و بدتر در آینده نزدیک مواجه شویم زیاد است.

منبع: آنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    پس چرا واکسن میزنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها