مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب چگونه برگزار خواهد شد؟

مراسم تنفیذ رئیس جمهور در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و در تاریخ به جز در دو مورد، همه مراسمات تنفیذ در این حسینیه برگزار شده است.

مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب چگونه برگزار خواهد شد؟

پس از انتخاب رئیس جمهور توسط مردم در انتخابات ریاست جمهوری هر دوره، فاصله‌ای بین پایان کار دولت قبلی تا روی کار آمدن دولت جدید فرصت است که رئیس جمهور قبلی، دولت را آماده تحویل به دولت بعد کند.

آغاز به کار رئیس جمهور منتخب در تمامی کشور‌های دنیا آداب خاص دارد و در هر کشور طبق قانون آن کشور، فرد انتخاب شده باید مراحلی را تا رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری طی کند تا طبق قانون اساسی، حضورش در منصب مربوط، به رسمیت شناخته شود.

در ایران هم طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، امضاء حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در این قانون می‌آید، باید قبل از انتخابات به تایید شورای نگهبان و در دوره اول به تایید رهبری برسد.

تایید رهبری بر حکم ریاست جمهوری، به نوعی مجوز آغاز کار و به رسمیت شناخته شدن منتخب مردم برای حضور در منصب ریاست جمهوری است، به همین خاطر است که باید قبل از مراسم تحلیف انجام شود و مراسم تحلیف به فاصله کوتاهی از آن برگزار می‌شود.

مراسم تنفیذ رئیس جمهور در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و در تاریخ به جز در دو مورد، همه مراسمات تنفیذ در این حسینیه برگزار شده است؛ در مرتبه اول امام خمینی (ره) در بیمارستان بستری بودند و مراسم تنفیذ بنی صدر در بیمارستان برگزار شد و در مرتبه دوم، تنفیذ حکم پنجمین دوره ریاست جمهوری و اولین دوره هاشمی رفسنجانی بود که به علت آماده نبودن حسینیه امام خمینی (ره)، این مراسم در حسینیه جماران برگزار شد.

امسال هم مانند سایر سال ها، مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور بعد از انقلاب اسلامی است که در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به پاستور می‌رود؛ حکم او نهمین حکم تنفیذی است که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به امضا می‌رسد.

چه کسانی در مراسم تنفیذ حضور دارند؟

رئیس جمهور و اعضای کابینه دولت فعلی به همراه سران قوا و نهاد‌های لشکری و کشوری به همراه شخصیت‌های سیاسی و مذهبی از جمله شخصیت‌های ایرانی هستند که در مراسم تنفیذ در حسینیه امام خمینی (ره) حضور خواهند داشت.

سفرای برخی کشور‌ها هم مهمانان خارجی مراسم را تشکیل می‌دهند.

۱۲ مرداد در حسینیه امام خمینی چه می‌گذرد؟

مراسم تنفیذ، صبح روز سه شنبه ۱۲ مرداد در حسینیه امام خمینی (ره) با قرائت قرآن مجید آغاز می‌شود و پس از پخش سرود ملی، وزیر کشور گزارشی درباره نحوه برگزاری انتخابات از ابتدا تا انتخاب شدن منتخب توسط مردم ارائه می‌دهد.

پس از آن محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم تنفیذ را قرائت می‌کند و پس از قرائت متن حکم تنفیذ، رئیس جمهور پیشین، حکم تنفیذ خود را که در آغاز دوره ریاست جمهوری خود دریافت کرده است را به رهبر انقلاب تحویل می‌دهد.

در ادامه مراسم، رهبر انقلاب حکم تنفیذ را که توسط خودشان امضا شده است را به رئیس جمهور جدید می‌دهند.

پس از دریافت حکم تنفیذ، رئیس جمهور در جایگاه حاضر شده و سخنرانی خود را انجام خواهد داد و پس از آن مقام معظم رهبری به عنوان بخش پایانی مراسم، سخنرانی خود را انجام خواهند داد و مراسم به اتمام خواهد رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • کاربر ناشناس
    0

    تنها خواست ملت محاکمه حین روحانی است

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      اعدام

    • حقگو
      0

      برای کشتن افعی باید سر مار را له کنی

  • کاربر ناشناس
    0

    اگر عدالت می خواهید رعایت شودباید وزیران وروحانی محاکمه شوند این خواست ۸۰میلیون ملت است

    نظرات شما -
    • حامد
      0

      فقط حسنک محاکمه شود ، مسئولان گام اول و دوم چی ؟؟؟

  • م.م
    0

    امید واریم با آمدن آیت الله رئیسی فصلی جدید در ایران اسلامی آغاز شود که پایان بخش آلام و دردها و فشارها علیه مردم نجیب و مومن و صبور ما باشد.دولتی که بر مبنای رهنمودهای کلان و آینده نگر مقام عظمای ولایت ، امام خامنه ای شکل گرفته است.

  • محمد رضا
    0

    فقط از روحانی و وزرا سوال کنند در دادگاه که چطوری همه چیز 500 تا 700 درصد توانستید گران کنید چون به نوع خودش یه رکورد بی سابقه هست

    نظرات شما -
    • ایران مظلوم
      0

      این را بهتر نیست از کاسبان تحریم بپرسید ؟!!

  • تزویرخان
    0

    مراسم تاج گذاری!

  • ولایت مدار باشید
    0

    مردم از فقر و کرونا دارند می‌میرند آنوقت اینها به فکر تنفیذ رییس جمهور هستند خوب اگر ولایت مدار هستید دست از این ادا اصولهای غربزدگی بردارید مثل آدم بیاد سر کارش ببینیم دلار میاد پایین یا با دزدی بیشتر می‌ره بالا

    نظرات شما -
    • علی
      0

      عجله نکن دعا کن انشاالله خوب میشه

  • چرت و پرت
    0

    چقدر یاد فیلم «آخرین امپراطور» می افتم ، از خشم مردم میشه فهمید که قاضی القضات به احتمال زیاد آخرین رئيس جمهور حکومت اسلامی خواهد بود ، چرت و پرت است اما پیشگویی ها بعضی وقت ها درست در می آیند

  • محمد
    0

    ملت جالبی داریم .. آخر روحانی که کاره ای نبود

  • علی
    0

    خدا رو شکر ک تو ن رئیس دستگاه قضا بودی

  • خودم
    0

    هیچی نمیشه فقط عروسکها عوض میشن فرقش اینه اینبار عمامه سفید سیاه شده وروزگار ملت سیاهتر

  • روباه
    0

    مراسم تزویر

  • احمد
    0

    هیچ اتفاقی در بهبود اوضاع مردم و کشور نمی افتد چون سیاست ها همان است که بود ظاهراً اهداف انقلاب بهبود اوضاع سیاسی،اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی و پیشرفت مردم و کشور نبود هدف این بود که ما بشار اسد را نگه داریم آمریکا را نابود کنیم و اسرائیل را از بین ببریم

  • رضا
    0

    رای حداقلی مردم سه بار بایستی تایید شود و الا پا در هواست،قبل از انتخابات و با نظارت استصوابی، بعد از انتصابات و با تایید فلان شورا و در روز تنفیذ که اگر نباشد رای مردم بی ارزش است. وجدانا این اسمش انتخابات است؟. چرا همیشه انتخابات ایران سر موقع برگزار می شوند، چون می دانند این انتخابات الکی است و تاثیری در سیاست های کلان و اساسی مملکت ندارند و. از سوی دیگر نزد جهانیان پز دموکراسی و مردم سالاری!!!!!! هم خواهند داد، چرا چه بهتر که همیشه تنور ان گرم و مردم به این بازی مشغول باشند و حضرات هم کار خود را می کنند، بدون توجه به خواست مردم

  • آبی
    0

    هنوز نیومده سپاه کار خودش را در دریای عمان کرد و به رئیسی هشدار داد که این ما هستیم که می گوییم چه بکن و چه نکن! و تو در بهترین حالت فقط و فقط مجری و سیل انتقادات بر حق مردم هستی

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    یک نمایش مسخره چهار ساله سرگرم کردن مردم و سرکار گذاشتن اونها شروع شد !!!!

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    شروع یک خیمه شب بازی چهارساله دیگر که سرنخ دست کسی دیگر و اینها فقط عروسک هستند !!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها