اختلاف قیمت مرغ قرارگاه با مرغ بازار چقدر است؟

قرارگاه ساماندهی مرغ در فروردین امسال نرخ مصوب هر کیلو مرغ گرم را ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد اما قیمت این کالا در سطح بازار بیش از ۳۰ هزار تومان است.

اختلاف قیمت مرغ قرارگاه با مرغ بازار چقدر است؟

از اواخر سال گذشته تاکنون، بازار مرغ هرازگاهی به بهانه های مختلف دچار نوساناتی می شود به طوریکه خبری از عرضه با نرخ مصوب نیست که این امر مشکلات متعددی را برای خانوارها ایجاد کرده است‌.

علی رغم آنکه قرارگاه ساماندهی مرغ در فروردین امسال قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم برای مصرف کننده را ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد، اما عرضه با این نرخ دوام زیادی نیاورد و مجدد قیمت در سطح بازار به بالای ۳۰ هزار تومان رسیده که بسیاری از مسئولان افزایش نرخ مصوب ذرت و کنجاله سویا و کرایه حمل و نقل را دلیل اصلی این موضوع عنوان می کنند.

بررسی های میدانی از سطح بازار نشان می دهد که هر کیلو مرغ با نرخ ۳۲ تا ۳۷ هزار تومان در مغازه های پروتئینی به فروش می رسد و به رغم ممنوعیت قطعه بندی، همچنان سینه، فیله، کتف، جوجه کباب زعفرانی و ... در سایه کمبود نظارت ها با نرخ های بالایی عرضه می شود.

برمبنای برنامه ستاد تنظیم بازار، ماهانه حداقل ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری باید صورت گیرد که بنابر آمار ماه های اخیر میزان جوجه ریزی تحت تاثیر عوامل مختلف همچون افزایش قیمت جوجه و سایر نهاده های تولید کمتر از این میزان بوده که تلفات ناشی از تنش های گرمایی و افت وزن گیری در فصل گرما هم‌ مزید بر علت شده تا میزان عرضه مرغ در بازار کاهش یابد که پشتیبانی امور دام با استفاده از ذخایر مرغ منجمد به دنبال تنظیم بازار است. درحالیکه مسئولان تشکل ها اذعان می کنند تا زمانیکه نرخ مصوب مرغ اصلاح نشود، نابه سامانی های قیمت مرغ، کمبود عرضه و در نهایت خروج مرغداران از گردونه تولید یکی پس از دیگری بواسطه زیان در فروش ادامه خواهد داشت.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین دلایل نابه سامانی های قیمت مرغ در بازار، میزان جوجه ریزی، تاثیر گرانی سایر محصولات پروتئینی بر میزان مصرف با خبر شویم:

مشکلات شبکه توزیع علت اصلی التهابات قیمت مرغ در بازار/قیمت گذاری دستوری، بازار مرغ را متشنج کرد

برومند چهار آیین رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیوربا اشاره به گلایه های مرغداران نسبت به تاخیر در توزیع نهاده های دامی اظهار کرد: واحدهای مرغداری که طی ۴۰ تا ۵۰ روز اخیر، نهاده مورد نیاز خود را از سامانه بازارگاه خریداری کرده اند، اما هنوز ذرت و کنجاله به مرغداران‌ تحویل داده نشده است که همین‌ موضوع تولیدکنندگان را مجبور به خرید از بازار آزاد کرده است.

وی قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۷ هزار و ۴۰۰ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ذرت را ۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: بنابر اذعان مسئولان نهاده به میزان کافی وارد شده، اما در بنادر رسوب کرده است و ترخیص آن با اما و اگرهای زیادی روبروست به طوریکه امکان دارد بعد از دوره پرورش، نهاده بدست مرغدار برسد.

چهارآیین ادامه داد: علی رغم افزایش هزینه های تولید، مرغدار با نرخ مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان اقدام به توزیع مرغ در بازار می کند، اما انحرافات توزیع بعد از کشتارگاه منجر به عرضه مرغ با نرخ های ۲۷، ۲۸ و ۳۰ و بعضا بالاتر در بازار می شود.

این مقام مسئول مشکلات ناشی از پخش شبکه مویرگی‌ را از دیگر التهابات بازار در تمامی کالاها از جمله مرغ دانست و گفت: هیچ مرغداری نمی تواند یک گرم مرغ زنده را بالاتر از نرخ مصوب بفروشد و چنانچه این کار را انجام دهد، سهمیه بازارگاه و جوجه ریزی بسته می شود؛ بنابراین مرغدار چاره ای جز تحویل مرغ در این‌مسیر ندارد. هر چند واقعیت امر آن است که قیمت تمام شده بالاتر از نرخ مصوب است.

منبع: الف

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها