کاوشگر "اروپا کلیپر"‌ سوار بر "فالکون" به فضا خواهد رفت

فضاپیمای

کاوشگر "اروپا کلیپر"‌ سوار بر "فالکون" به فضا خواهد رفت

ناسا در روز جمعه اعلام کرد که فضاپیمای "اروپا کلیپر" به ارزش ۴.۲۵ میلیارد دلار بر روی موشک فالکون شرکت اسپیس‌ایکس به فضا خواهد رفت. به گفته‌ی ناسا ارزش کل این قراداد در حدود ۱۷۸ میلیون دلار خواهد بود.

اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود کلیپر در سال ۲۰۲۴ از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب می‌شود و در سال ۲۰۳۰ به قمر اقیانوسی مشتری می‌رسد. این فضاپیما در طی چهار سال زمینی ۵۰ بار به این قمر نزدیک می‌شود و آن را مطالعه می‌کند.

قمر اروپا در زیر سطح یخی خود اقیانوسی بزرگ از آب مایع دارد و یکی از اجرام مناسب برای یافتن حیات فرازمینی است. فضاپیمای اروپا کلیپر در کنار فعالیت‌های خود به بررسی اقیانوس و یخ‌های این قمر می‌پردازد و به دنبال مکانی مناسب برای فرود سطح نشین ناسا بر روی این قمر در آینده می‌گردد.

در ابتدا قرار بود ناسا این کاوشگر را با موشک سامانه پرتاب فضایی خود به فضا بفرستد اما ساخت این موشک به تاخیر افتاد و این موشک هنوز موفق به پرواز نشده و اولین ماموریت‌های آن به برنامه آرتمیس ناسا اختصاص داده شده است. در طی ماموریت آرتمیس ناسا قصد دارد انسان‌ها را در سال ۲۰۲۴ به سطح ماه برساند.

در ماه ژانویه گذشته ناسا اعلام کرد که کاوشگر اروپا کلیپر بر روی یک موشک تجاری به فضا خواهد رفت و در روز جمعه مشخص شد که این موشک متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس خواهد بود.

موشک فالکون هوی تاکنون سه بار پرواز کرده است و آخرین پرواز آن در ماه ژوئن ۲۰۱۹ انجام شد.

کاوشگر "اروپا کلیپر"‌ سوار بر "فالکون" به فضا خواهد رفت

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها