رئیس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران

سیمان از تنی 300 هزار تومان به 1 میلیون 300 هزار تومان رسیده است /توقف پروژه‌های عمرانی و جاده‌سازی به دلیل نبود سیمان/‌فقط ۲۰ درصد بتن پروژه‌ها تأمین می‌شود

رئیس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران گفت: افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت سیمان در یک ماه اخیر موجب توقف فعالیت ۸۰ درصد کارخانجات ساخت قطعات بتنی شده و این به توقف پروژه‌های عمرانی، جاده‌سازی و ساخت مسکن‌ منجر شده است.

سیمان از تنی 300 هزار تومان به 1 میلیون 300 هزار تومان رسیده است /توقف پروژه‌های عمرانی و جاده‌سازی به دلیل نبود سیمان/‌فقط ۲۰ درصد بتن پروژه‌ها تأمین می‌شود

مهرداد نظارت‌ اظهار داشت: تولیدات بتن آماده و قطعات بتنی در راهسازی و جاده‌سازی، ساخت و نصب نیوجرسی (دیوار بتنی جداکننده) در آزادراه‌ها، ساخت جاده‌ها با روسازی بتنی و یا زیرسازی بتنی و همچنین بخش‌های ساختمان‌سازی و سدسازی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه رشد کیفیت در صنعت بتن و افزایش عمر سازه‌های بتنی را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: بتن آماده پرمصرف‌ ترین مصالح در سازه‌های عمرانی و پروژه‌ها است.

* استفاده از قطعات بتنی در بهسازی پروژه باند 29 چپ مهرآباد

رئیس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران با بیان اینکه در ساخت اسکله‌ بنادر استفاده از بتن خشک انجام می‌شود، گفت:‌ در ساخت باند فرودگاه‌ها نیز این قطعات بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حال حاضر در پروژه بهسازی باند 29 چپ مهرآباد از بتن‌های تولیدی ما استفاده می‌شود.

نظارت با بیان اینکه در حوزه راهسازی با محوریت بتن غلطکی از تولیدات بتن آماده و قطعات بتنی استفاده می‌شود، گفت:‌ در این حوزه جاده‌سازی با بتن غلطکی و رویه آسفالت و جاده‌سازی با بتن غلطکی بدون رویه آسفالت اجرا می‌شود و این از آن منظر است که ایران چهارمین تولیدکننده سیمان دنیا است و نسبت به قیر صرفه بیشتری دارد.

وی گفت: ادارات راه و شهرسازی استان‌ها به دلیل گرانی قیر به سمت استفاده از بتن برای جاده‌سازی رفته‌اند، ضمن آنکه نسبت به قیر دوام بیشتری دارد.

* همکاری با قرارگاه خاتم در تأمین بتن پل‌‌های شهری و خطوط مترو

رئیس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران با بیان اینکه با قرارگاه خاتم‌الانبیاء‌در حوزه تأمین بتن و قطعات بتنی همکاری داریم گفت: در بخش توسعه خطوط مترو و تأمین بتن تونل‌های مترو ‌به عنوان مثال در خط 6 و ساخت پل‌‌های شهری، با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء همکاری می‌کنیم.

نظارت گفت: البته در تأمین بخشی از بتن پروژه‌های قرارگاه، از تولیدات کارخانه‌های بتن استفاده می‌شود و بخشی نیز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء خود بابت تأمین بتن فعال است.

* کاهش کیفیت بتن به دلیل افزایش 300 درصدی قیمت سیمان در بورس

وی با بیان اینکه کیفیت در صنعت بتن در حال نزول است، اظهار کرد: امروز برای تأمین سیمان در تهیه قطعات بتنی در کل کشور مشکل داریم و یکی از این مشکلات ورود سیمان به بورس است که باید ساز و کار مناسبی برای عرضه سیمان در بورس فراهم شود، با عدم اطلاع‌رسانی متولیان این صنعت در حال حاضر متقاضیان سردرگم هستند و 80 درصد کارخانجات بتن در کشور تعطیل شده‌اند.

رئیس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران اظهار کرد: کارخانجات تولیدی سیمان، سیمان را به صورت قطره‌چکانی به بورس ارائه می‌کنند و در کشور کمیاب شده است‌، دلالان و واسطه‌گران وارد خرید این محصول شده‌اند، در حالی که ‌80 درصد تولیدات کارخانجات سیمان را کارخانجات تولید بتن مصرف می‌کنند و بهتر است واسطه در این میان حذف شود.

نظارت گفت: تا همین خرداد 1400 قیمت هر تن سیمان 308 هزار تومان بود اما امروز به یک میلیون و 299 هزار تومان رسیده است و این موجب توقف پروژه‌های عمرانی، زیرساختی و حتی ساخت مسکن شده است.

وی گفت: ایران جزو 4 کشور تولیدکننده سیمان دنیا است، اما پیش‌بینی می‌کنیم با این روند افزایشی قیمت سیمان در کنار توقف پروژه‌های عمرانی و زیرساختی که منجر به افزایش هزینه آنها می‌شود در دولت بعد هم برای تحقق هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن با مشکل مواجه باشیم چون 80 درصد کارخانجات تولیدات قطعات بتنی تعطیل شده‌اند، یعنی با 20 درصد ظرفیت کار می‌کنیم و همین امر یعنی 20 درصد نیاز بتنِ پرو‌ ژه ‌های عمرانی و زیرساختی تأمین می‌شود.

منبع: فارس

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها