کارشناس پیش‌ بینی اداره‌کل هواشناسی یزد:

سیلاب تابستانه در بهاباد جاری شد

کارشناس پیش‌ بینی اداره‌کل هواشناسی یزد گفت: بر اثر بارش باران عصر چهارشنبه، سیلاب در برخی روستاهای بهاباد به خصوص در جاده این شهرستان به آسفیچ و بموییه و مناطق تابعه جاری شد.

سیلاب تابستانه در بهاباد جاری شد

سید عباس میرحسینی افزود: در این مدت به ترتیب در پرک با ۲، ببروییه با ۱.۸ و شهر بهاباد با ۱.۵ میلیمتر بیشترین میزان بارندگی را در شهرستان به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی از امروز (پنجشنبه) تا یکشنبه هفته آینده در ساعات بعدازظهر و شب افزایش ابر، وزش باد نسبتاً شدید(بعضاً تند باد با گردوخاک موقت) و رگبار پراکنده باران با احتمال رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

این کارشناس هواشناس اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته شهر بافق با دمای هوای ۴۶ و گاریزات تفت با ۲۴ درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان بود.

میرحسینی گفت: دمای هوای شهرستان یزد امروز بین ۳۱ تا ۴۲ درجه سانتیگراد بالای صفر در نوسان پیش‌بینی می‌شود.

میزان بارش سالانه در استان یزد ۶۵ میلیمتر و میزان تبخیر حدود چهار هزار میلیمتر است.

استان یزد در منطقه گرم وخشک و کم باران قرار دارد و رودخانه سطحی قابل توجهی در آن جاری نیست و حدود سه هزار رودخانه خشک که یزدی ها از آن با عنوان « مَسیل » یاد می کنند، وجود دارد و در موقع بارندگی شدید برای چند ساعتی آب در آن جاری می شود و تعدادی از مردم در کنار رودخانه حضور می‌یابند و سیلاب جاری زمینه سرگرمی تعدادی از شهروندان را برای ساعتی فراهم می‌کند .

در استان یزد به دلیل فقر پوشش گیاهی و وجود عرصه های بیابانی و برخی فعالیت‌های معدنی و دخالت انسان در طبیعت بر اثر بارندگی رواناب جاری و خسارت‌هایی به تاسیسات زیربنایی وارد می‌شود .

در سال‌های اخیر با تمهیدات اتخاذ شده از سوی مدیریت بحران استانداری و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در ۱۰ شهرستان استان میزان خسارت ناشی از سیل در مقابسه با سال‌های گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافت و این اقدام در تقویت مهار سیلاب و منابع آب‌های زیرزمینی استان نقش موثری دارد.

مرکز شهرستان بهاباد با ۲۰ هزار نفر جمعیت در ۲۰۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها