واکسن آنفلوانزا سلاحی در برابر برخی عوارض کووید-۱۹

تحقیقات جدیدی که امسال در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌ های عفونی اروپا (ECCMID) ارائه شد نشان می‌ دهد که واکسن آنفلوانزا ممکن است بتواند از افراد در برابر برخی از عوارض کرونا محافظت کند.

واکسن آنفلوانزا سلاحی در برابر برخی عوارض کووید-۱۹

بررسی داده‌های مربوط به بیماران در سراسر جهان نشان می‌دهد که تزریق سالانه‌ی واکسن آنفلوانزا، خطر سکته مغزی، سپسیس و ترومبوز سیاهرگی عمقی ناشی از ویروس کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد.

بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که واکسن آنفلوانزا زده بودند کمتر به اورژانس مراجعه کردند و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

به رغم افزایش روزافزون تولیدات واکسن به نظر می‌رسد برخی از کشورها موفق به واکسینه کردن بخش بزرگی از جمعیت خود تا سال ۲۰۲۳ نشوند.

به تازگی چندین مطالعه نشان داده که واکسن آنفلوانزا ممکن است بتواند از افراد در برابر کووید-۱۹ محافظت کند و سلاحی ارزشمند برای مبارزه با همه‌گیری باشد.

خانم سوزان تقیوف(Susan Taghioff) از دانشکده پزشکی میامی میلر(Miami Miller) در ایالات متحده آمریکا و همکارانش داده‌های مربوط به ده‌ها هزار بیمار در سراسر جهان را مورد بررسی قرار دادند.

در مطالعه‌ای بزرگ‌تر داده‌های مربوط به ۷۰ میلیون بیمار را برای تشخیص دو گروه ۳۷ هزار و ۳۷۷ نفری بررسی کردند.

هردوی این گروهها از نظر عواملی که بر روی شدت کووید-۱۹ اثر می‌گذارد مانند سن، جنسیت، قومیت، سیگار کشیدن و مشکلات سلامتی مانند دیابت، چاقی و بیماری انسداد مزمن ریوی با یکدیگر منطبق شدند.

اعضای گروه اول بین دو هفته تا شش ماه پیش از آن که ابتلای آن‌ها به کووید-۱۹ تشخیص داده شود، واکسن آنفلوانزا دریافت کرده بودند و گروه دوم نیز واکسنی دریافت نکردند. در این آزمایش بیمارانی از آمریکا، آلمان، ایتالیا و سنگاپور مورد بررسی قرار گرفتند.

بروز ۱۵ مشکل نامطلوب در بیماران طی ۱۲۰ روز پس از ابتلا به کووید-۱۹ در هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفت. از جمله این موارد می‌توان به سکته مغزی، ترومبوز سیاهرگی عمقی، آمبولی ریوی، نارسایی حاد تنفسی، بی‌اشتهایی، حمله قلبی، درد مفاصل، نارسایی کلیوی، ذات الریه و بستری شدن دربیمارستان و فوت کردن اشاره کرد.

سپس بروز این موارد در دو گروه با یکدیگر مقایسه شد.

بررسی‌ها نشان داد که افرادی که واکسن آنفلوانزا دریافت نکرده بودند به طور قابل توجهی(بیش از ۲۰ درصد) در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

این افراد تا ۵۸ درصد بیشتر به اورژانس مراجعه کردند و دچار سکته مغزی شدند. همچنین تا ۴۰ درصد بیشتر دچار ترومبوز سیاهرگی عمقی شدند.

هنوز مشخص نیست که چگونه واکسن آنفلوانزا در برابر کووید-۱۹ محافظت ایجاد می‌کند اما بر طبق نظریه‌ها این واکسن سیستم ایمنی ذاتی را تقویت می‌کند.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند که نتایج تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که واکسن آنفلوانزا از ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند اما تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع و درک ارتباط میان این واکسن و کووید-۱۹ باید انجام شود. در آینده واکسن آنفلوانزا می‌تواند به کمک کشورهایی بیاید که دچار کمبود واکسن کووید-۱۹ هستند.

خانم تقیوف می‌گوید: استفاده از واکسن آنفلوانزا می‌تواند به نفع دسته‌ای از افراد باشد که به دلیل جدید بودن واکسن کووید-۱۹ در دریافت آن مردد هستند.

با این حال واکسن آنفلوانزا نمی‌تواند جایگزین واکسن کووید-۱۹ باشد و ما همه را به دریافت واکسن کووید-۱۹ تشویق می‌کنیم.

صرف نظر از اثر واکسن آنفلوانزا بر روی کووید-۱۹، دریافت این واکسن به حفظ منابع بهداشت جهانی کمک می‌کند و از افزایش موارد ابتلا به آنفلوانزا می‌کاهد و این دلیلی کافی برای بهبود واکسیناسیون آنفلوانزا است.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها