علل ایجاد قاچاق کالا و جوجه‌ های یک‌ روزه در کردستان، میزان کشفیات چقدر است؟

 نشست خبری مسئولان و روسای کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سالن جلسات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد که هر کدام آمارهایی از کشفیات قاچاق و به علل ایجاد قاچاق کالا و جوجه‌های یک‌روزه در استان پرداختند.

علل ایجاد قاچاق کالا و جوجه‌ های یک‌ روزه در کردستان، میزان کشفیات چقدر است؟

بیش از یک میلیون جوجه یک‌روزه قاچاق در کردستان کشف شد

علی خداویسی، دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان در این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های اصحاب رسانه، «پیشگیری از قاچاق» را جزو هدف و برنامه‌های اولویت‌دار این کمیسیون در استان خواند و اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال‌جاری تعداد پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در استان کردستان 12 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال جاری یک‌هزار و 310 فقره پرونده قاچاق در استان تشکیل شده که در مدت مشابه سال گذشته یک‌هزار و 167 مورد بوده است، گفت: در همین مدت یک میلیون و 522هزار و 142 لیتر سوخت قاچاق کشف شده که نسبت به سال قبل از افزایش 182درصدی برخوردار بوده است.

خداویسی خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست سال‌جاری 504 دستگاه ماینر تولید ارز دیجیتال در استان کشف شده که نسبت به 180 مورد مدت مشابه سال گذشته 180 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه کشفیات دام زنده با یک‌هزار و 704 رأس 11درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: کشفیات جوجه یک روزه در مدت مشابه سال گذشته صفر بوده که امسال با کشف یک میلیون و 215 هزار و 295 جوجه یک روزه شاهد افزایش 100درصدی آن هستیم.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان اعلام کرد: کشفیات لوازم آرایشی و بهداشتی با 204 هزار و 304 قلم 15درصد کاهش، لوازم خانگی با 2 هزار و 480دستگاه 71 درصد افزایش و لوازم صوتی و تصویری با سه هزار و 997 دستگاه 294 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه طرح رجستری از سال 97 عملیاتی شد، افزود: امسال نیز تعدادی از تجهیزات دیگر شامل ساعت‌های هوشمند، مبدل تلفن ثابت به سیار و تبلت‌های دارای سیمکارت مشمول این طرح می‌شوند.

خداویسی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه 4 دهه از انقلاب می‌گذرد و دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نداریم، اذعان کرد: از سال 95 تاکنون 100 میلیارد تومان در راستای تقویت معیشت به حساب مرزنشینان ساکن شعاع 20 کیلومتری مرز واریز شده در حالی‌که در این بخش باز مشغول آزمون و خطا هستیم چراکه با این اعتبار می‌توانستیم چندین کارگاه زودبازه، تولیدی و مدرسه و غیره ایجاد کنیم، اینکه باز بخواهیم این مبالغ را به حساب مرزنیشینان واریز کنیم با منطق جور در نمی‌آید.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان اظهار کرد: به ازای هر نفر؛ یک‌ میلیون و 900 هزار تومان به حساب 17هزار سرپرست خانوار مرزنشین کردستانی واریز شده است.

«حمایت از تولید و مبارزه با قاچاق کالا و ارز» اولویت‌ پلیس کردستان است

سرهنگ افشین شاه‌حسینی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه حرکت در مسیر تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و موانع زدایی‌ها» را وظیفه دینی، شرعی و سیاسی تک‌تک مسئولان و مردم دانست و اظهار داشت: در همین راستا حمایت از تولید و مبارزه با قاچاق کالا و ارز جزو برنامه‌های اولویت‌دار پلیس در کردستان است.

وی شکوفایی اقتصادی و معیشتی جامعه را مستلزم وجود امنیت پایدار در جامعه دانست و گفت: اگر امنیت باشد، همه کارها و سرمایه‌گذاری‌ها به نحو احسن پیش خواهد رفت که در این راستا نیروی انتظامی با تولید امنیت نقش مؤثری در تحقق شعار سال خواهد داشت.

شاه‌حسینی بیان کرد: نصب بنر مضررات استفاده از کالای قاچاق در مراسمات، برگزاری نشست‌های تخصصی با نهادهای فرهنگی، تشکیل جلسات کمیسیون با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه، حضور در جلسات سلامت‌محور، کنترل محورها در جهت ناامن نمودن بستر قاچاق، حضور در مدارس و بازگوکردن مضررات قاچاق برای دانش‌آموزان، تبیین موضوع از طریق معتمدین محلی، ماموستاها و روحانیون در مناطق مرزی از جمله اقدامات پیشگیرانه در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کردستان بوده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان کردستان با اشاره به اینکه امسال با گرانی و صف‌های طولانی مرغ روبه‌رو بودیم، اعلام کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 125 تن مرغ، 29 هزار کیلوگرم مرغ خارج از شبکه، 468هزار و 269 قطعه جوجه یک روزه و 38 هزار و 276 کیلوگرم تخم مرغ قاچاق در سطح استان کشف شده است.

وی از اجرای 7 مرحله رزمایش سراسری مقابله با قاچاق کالا و ارز در استان خبر داد و عنوان کرد: در سه ماهه نخست سال‌جاری 20انبار محل دپوی قاچاق توسط پلیس در استان شناسایی و با رصد اطلاعاتی 7 محموله کالای قاچاق در قالب عملیات‌های مشترک در سایر استان‌های کشور کشف و گشت‌های مشترک با ادارات برون‌سازمانی انجام شده است.

شاه‌حسینی از حمایت‌های سردار آزادی فرمانده انتظامی کردستان در جهت مقابله با کالای قاچاق و ارز قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه در سایه اقدامات و تلاش‌های انجام شده، پلیس امنیت اقتصادی استان کردستان نهم خردادماه امسال در همایش سراسری که با حضور سردار اشتری برگزار شد، رتبه برتر و در کشف مشروبات الکلی رتبه نخست میان استان‌های کشور را کسب کرده که جای بسی خوشحالی است.

درآمد 80میلیارد تومانی دولت از محل فروش و پایش سوخت در کردستان

عبدالله گیتی‌منش، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان نیز در این نشست از اعمال معافیت پرداخت نرخ تعادلی 300 لیتر سوخت کامیون‌های حمل ونقل برون مرزی در جایگاه سوخت مرزهای استان خبر داد و اظهار داشت: در سال گذشته در مرز باشماق مریوان 65 میلیارد تومان و در سیران‌بند بانه 15 میلیارد تومان درآمد از فروش و پایش سوخت برای دولت ایجاد کرده‌ایم.

وی رسیدگی به تخلفات را جزو برنامه‌های اولویت‌دار شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کردستان را خواند و گفت: در سال گذشته و سه ماهه نخست سال‌جاری 37 پرونده‌ تخلف در زمینه نفت‌کش‌ها، 41 پرونده در جایگاه‌های عرضه سوخت، 48 مورد در رابطه با فروشندگی‌های روستایی ، 6 مورد در رابطه با مصرف‌کننده‌های عمده و 8 مورد هم در زمینه پیمانکاران حجمی طرف قرارداد در کمیته تخلفات تشکیل شده است.

گیتی‌منش از حذف محدودیت‌های عرضه نفت گاز در جایگاه‌ها خبر داد و اذعان کرد: نفت گاز به صورت روزانه با احتساب نیروگاه یک میلیون و 800هزار لیتر توزیع شده که نسبت به سال قبل 26درصد افزایش یافته است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان خاطرنشان کرد: در سال گذشته به صورت متوسط روزانه یک ‌میلیون و 200 هزار لیتر بنزین در استان توزیع شده که نسبت به سال 98 حدود 13 درصد کاهش داشته و دلیل اصلی آن شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده بوده است.

کد شناسایی 2واحد طلاسازی در کردستان ابطال شد

ژیلا یزدانی، مدیرکل استاندارد استان کردستان نیز در این نشست از ابطال کد شناسایی 2واحد تولید طلا در استان خبر داد و اظهار داشت: طلایی که کد شناسایی محل ساخت نداشته باشد به منزله قاچاق محسوب می‌شود.

رئیس کارگروه مبارزه با طلا و جواهر قاچاق در کردستان با اشاره به اینکه سال گذشته 210 گرم طلای بدون کد در استان جمع‌آوری شد، افزود: امسال هم 78مرکز مورد بازرسی قرار گرفت و تاکنون نیاز به جمع‌آوری طلا نبوده است.

کشفیات داروی قاچاق در داروخانه‌های کردستان صفر شده است

عطاءالله حیدری، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان نیز در این نشست با ادعای اینکه در حوزه مقابله با قاچاق کالاهای سلامت‌محور اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، اظهار داشت: تقریباً کشفیات داروی قاچاق در داروخانه‌ها ناچیز و به صفر نزدیک شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 100پرونده و امسال 16 پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده است، افزود: بیشتر کشفیات در زمینه دارو تجهیزات و ملزومات پزشکی از خارج از استان وارد شده و کردستان محل گذر بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان خاطرنشان کرد: در سال گذشته 127هزار و 702 مورد و امسال 39 هزار و 734 مورد در بخش پخش مواد آرایشی بهداشتی و خوراکی بازرسی صورت گرفته است.

افزایش 17درصدی عملیات جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کردستان

شهریار حنیفی، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این نشست به چرایی قاچاق جوجه‌های یک‌روزه در استان پرداخت و اظهار داشت: کردستان یک استان گذر بوده و عمدتاً تولیدات استان‌های دیگر کشور از کردستان عبور کرده و کشفیات مربوط به استان‌های مرکزی یا شمال‌غرب است.

وی افزود: اقدامات خوبی در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جلوگیری از قاچاق تخم مرغ و جوجه یک‌روزه از سوی نیروی انتظامی و مرزبانی در سطح استان انجام شده است که جای قدردانی دارد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه خرید و فروش تراکتور بدون پلاک در استان ممنوع شده است، خاطرنشان کرد: از 31هزار تراکتور موجود، 15 هزار و 28 دستگاه بدون پلاک بوده که برای 10 هزار و 500 دستگاه پرونده تشکیل، 8 هزار و 484 دستگاه پلاک نصب، 9 هزار و 703 دستگاه توسط کارشناسان نیروی انتظامی بازدید و 9 هزار و 213 دستگاه به نیروی انتظامی ارجاع داده شده است.

حنیفی از تویع نهاده‌های دامی خبر داد و بیان کرد: در سال جاری 28 هزا رو 414 تن سویا، 55 هزار و 938 تن ذرت و 11 هزار و 692 تن جو بین دامداران و مرغداران کردستانی توزیع شده است.

وی از افزایش 17درصدی عملیات جوجه‌ریزی در فروردین و اردیبهشت ماه امسال در مرغداری‌های کردستان نسبت به سال گذشته خبر داد و اذعان کرد: در همین بخش در خردادماه به دلیل گرما و قطعی برق 6 درصد رشد منفی داشته است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود از خرید 54 هزار و 250 تن گندم از کشاورزان کردستانی تا امروز خبر داد و اعلام کرد: روزانه به صورت میانگین 5 هزار و 673 تن گندم از کشاورزان استان خریداری می‌شود.

وی افزود: تاکنون 770 میلیون تومان یعنی حدود 90 درصد طلب گندم‌کاران کردستانی پرداخت شده و مابقی نیز تا چند روز آینده پرداخت خواهد شد تا جلوی سوءاستفاده افراد سودجو گرفته شود.

حنیفی با اشاره به کشف 2هزارتن انواع کود شیمیایی در قروه و سنندج در سال گذشته یادآور شد: پرونده‌های تخلف این افراد در حال بررسی است.

250میلیارد تومان تسهیلات به تولیدکنندگان کردستانی پرداخت شد

پیمان الماسی؛ معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نیز در این نشست با ادعای اینکه ماهیت سازمان صمت هدایت، حمایت و نظارت است، اظهار داشت: حمایت از واحدهای تولیدی جزو وظایف این سازمان بوده که مایحتاج مردم را در این اوضاع اقتصادی تامین می‌کنند.

وی تصویب قانون حمایت از تولید در مجلس را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: در همین راستا در سه سال گذشته 10واحد تولیدی لوازم خانگی و یک واحد تولید سیگار با سرمایه‌گذاری 60میلیارد تومان در مریوان، سقز و بانه راه‌اندازی شده که زمینه جیران کمبود 15 هزار نخ سیگار در کشور و ایجاد اشتغال برای 800 نفر را در این شهرستان‌های مرزی فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه زمین برای واگذاری در بانه وجود ندارد، گفت: هم‌اکنون 16نوع لوازم خانگی در بانه تولید و 80 درصد عمق ساخت داریم و بسیاری از قطعات از تولید داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

الماسی با یادآوری اینکه استفاده از تولیدات داخلی از ورود کالاهای خارجی جلوگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: از همه دستگاه‌ها و ادارات انتظار می‌رود که برای تأمین نیازمندی‌‌های خود از کالاهای ایرانی استفاده کنند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان اظهار کرد: در سال گذشته 250میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ 10 تا 12 درصد به تولیدکنندگان کردستانی پرداخت شده و انتظار می‌رود این حمایت‌ها همچنان تداوم داشته باشد.

تشکیل یک میلیارد و 117 میلیون تومان پرونده تخلف در کردستان

بختیار خلیقی؛ معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت کردستان نیز در این نشست از انجام 7 هزار و 403 مورد بازرسی در راستای مقابله با قاچاق در سطح استان در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: در همین مدت 81 پرونده به ارزش ریالی یک‌میلیارد و 117 میلیون تومان برای متخلفان تشکیل شده است.

وی از انجام 209 مورد بازرسی از واحدهای تولید مرغ و جوجه یک روزه و تشکیل 115 پرونده تخلف در زمینه عرضه خارج از شبکه و عدم اعلام موجودی و ارجاع به تعزیرات حکومتی استان خبر داد و افزود: سیگار، موادغذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و اسباب‌بازی بیشترین کالاهای قاچاق کشف و ضبط شده در روند این بازرسی‌ها در استان بوده است.

خلیقی درج شناسه کالا بر روی لوازم خانگی را الزامی خواند و خاطرنشان کرد: یک‌هزار و 836 واحدهای صنفی در زمینه لوازم خانگی و یک‌هزار و 323 واحد صنفی در حوزه لوازم یدکی قطعات خودرو در سطح استان کردستان فعالیت دارند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها