تلسکوپ جیمز وب جانشینی برای هابل؛

قدرتمندترین تلسکوپ تحقیقاتی کیهان شناسی به فضا می‌رود

تلسکوپ جیمز وب ناسا بزرگترین رصدخانه‌ای است که به فضا می‌رود و تا دهه آینده در صدر رصدخانه‌ها قرار خواهد گرفت.

قدرتمندترین تلسکوپ تحقیقاتی کیهان شناسی به فضا می‌رود

ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا هر سال پروژه های جدیدی را برای کشف ناشناخته های موجود در کیهان طراحی می کند و با اختصاص بودجه های کلان و داشتن تیم تخصصی و تجهیزات فوق پیشرفته تا کنون اطلاعات ارزشمند و مهمی را از سیارات دیگر به زمین مخابره کرده است. این داده های شگفت انگیز افق روشنی را در جهت آشکار سازی حقایق فضا و اجرام آسمانی و همین طور سکونت در نقاط مختلف منظومه شمسی در برابر دانشمندان و عموم مردم قرار داده است.

ناسا اعلام کرده است که این تلسکوپ در مرداد ماه امسال در سکوی پرتاب قرار می‌گیرد، با این حال برنامه دقیقی را هنوز برای پرتاب آن مشخص نکرده است و باید دید ناسا چه برنامه‌ای دارد. همچنین مسئولین ناسا می‌گویند که پروسه آماده‌سازی پرتاب تلسکوپ دو ماه طول می‌کشد. با این حال تلسکوپ جیمز وب زودتر از ۹ آبان ۱۴۰۰ در مدار قرار نخواهد گرفت.

این رصدخانه تمامی مراحل آزمایشی استقرار خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و حالا در مراحل پایانی ادغام و جمع شدن قرار دارد. برج استقرار این رصدخانه بخشی است که تمامی قطعات تلسکوپ را پشتیبانی می‌کند. همچنین به تلسکوپ کمک می‌کند تا با باز کردن آینه‌های خود، در دمای مناسب عمل کند.

ناسا در حال حاضر با همکاری سازمان فضایی اروپا و شرکت فضایی آریان‌اسپیس (Arianespace) در حال بررسی و اعلام زمان دقیق پرتاب هستند. ناسا اعلام کرده است که جیمز وب احتمالا چهار ماه پس از پرتاب آریان ۵به فضا فرستاده خواهد شد. این تلسکوپ هیچ محدودیت زمانی برای پرتاب ندارد و به همین دلیل می‌تواند در هر روزی از سال پرتاب شود.

ساخت این تلسکوپ از سال ۱۹۹۶ میلادی با بودجه ۵۰۰ میلیون دلاری آغاز شده است. پرتاب جیمز وب در مراحل اولیه در سال ۲۰۰۷ میلادی برنامه‌ریزی شده بود، اما تاخیر‌های پیاپی و مشکلات متعدد در تولید آن باعث شد تا پرتاب آن به امسال کشیده شود و بودجه آن تا ۷.۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. عمر تخمینی این تلسکوپ را حدودا ۱۰ سال در نظر می‌گیرند، اما احتمال می‌رود که عمر طولانی‌تری داشته باشد.

یکی از اصلی‌ترین اهداف جیمز وب، مشاهده تاریخ جهان ما و از همه مهم‌تر ثبت اولین نور‌ها در کیهان اولیه است. همچنین این تلسکوپ می‌تواند به درک ما از تشکیل منظومه‌های خورشیدی با احتمال حیات و تکامل نیز کمک کند.

به طبع ارسال این تلسکوپ و انجام موفقیت آمیز این ماموریت جدید ناسا می تواند دریچه جدیدی از هستی و شناخت رموز کیهان را برای دانشمندان فضایی بگشاید که این امر محققان را در ساخت فضاپیماها، سفینه های شخصی و ارسال فضانوردان به سیارات دیگر در منظومه شمسی یاری خواهد کرد. به هر حال باید تا زمان ارسال این تلسکوپ به مدار زمین صبر کرد و منتظر اخبار و اطلاعات جدیدی که جیمز وب به زمین مخابره می کند، باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها