رعایت دستورات بهداشتی، شرط برگزاری برنامه‌های سالروز ورود امام رضا به نیشابور

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: برنامه‌های بزرگداشت سالروز ورود امام رضا (ع) به نیشابور، نسبت به دو سال قبل، بسیار محدود شده‌ است و شرط اصلی اجرای برنامه‌ها نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی قید شده‌ است.

رعایت دستورات بهداشتی، شرط برگزاری برنامه‌های سالروز ورود امام رضا به نیشابور

علیرضا سیدآبادی عنوان کرد: دهم تیر ماه مصادف است با ورود امام رضا (ع) به نیشابور و مردم نیشابور همه ساله با اجرای برنامه‌های آئینی از جمله حرکت نمادین کاروان امام رضا (ع)، این رویداد تاریخی را جشن می‌گیرند، اما در دو سال اخیر به دلیل بیماری کرونا و جلوگیری از شیوع آن، بسیاری از برنامه‌های میدانی که سال‌های گذشته در این روز انجام می‌شد کلا حذف شده‌ است.

سیدآبادی اظهار کرد: سال گذشته به دلیل اینکه شهر نیشابور به لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار داشت هیچ‌گونه برنامه‌ای اجرا نشد و امسال نیز بیشتر برنامه‌ها در فضای مجازی برگزار می‌شود و سایر برنامه‌ها از جمله برنامه تعزیه‌خوانی و جشن نیز در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به آغاز روند صعودی شیوع کرونا و گسترش نوع جدید ویروس موسوم به دلتا در برنامه‌هایی که اجرا می‌شود، پروتکل‌های بهداشتی چگونه رعایت خواهد شد گفت: شرط اصلی اجرای این برنامه‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی قید شده‌ است و بر همین اساس برنامه‌های جشن و تعزیه‌خوانی در فضای باز و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداتشی برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور، برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی ضامن آهو به مدت سه شب (نهم، دهم و یازدهم تیرماه) در محل بقعه بی بی شطیطه و برنامه جشن ورود امام رضا(ع) به مدت دو شب (دهم و یازدهم تیر ماه) بعد از نماز مغرب و عشاء در محل فرهنگسرای سیمرغ نیشابور را از جمله برنامه‌های ویژه گرامیداشت سالروز ورود امام رضا (ع) به نیشابور عنوان کرد و افزود: این برنامه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز برگزار خواهد شد.

وی همچنین گفت: برگزاری نمایشگاه عکس و نمایشگاه کتاب، مسابقه کتاب‌خوانی امام رضا (ع)، مسابقه عکس و پویش امام رضا(ع) از جمله برنامه‌هایی است که به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برای ثبت حدیث ارزشمند سلسله‌الذهب اقداماتی در حال انجام است

سیدآبادی عنوان کرد: زمانی که حضرت امام رضا علیه السلام توسط مامون خلیفه عباسی به بهانه برگزیده شدن ایشان به ولایت عهدی از مدینه به مرو فرا خوانده‌ شد با چالش‌هایی مواجه شدند که زمینه‌ساز هجرتی تاریخی و تمدن ساز شد و در نیشابور با بیان حدیث سلسله‌الذهب به نقطه اوج خود رسید و کاتبان نیز آن را ثبت کردند.

وی با بیان این که امسال پانزدهمین سال است که نیشابور این رویداد تاریخی را جشن می‌گیرد، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی که هر سال و قبل از شیوع ویروس کرونا در نیشابور برگزار می‌شد حرکت کاروان نمادین امام رضا (ع) بود که به همت هنرمندان نمایش نیشابور، هنرمندان تعزیه نیشابور و سایر هنرمندان شهرستان برگزار می‌شد و با استقبال بسیار خوب مردم همراه بود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور افزود: این رویداد یک رویداد تاریخی مهم است و برای ثبت حدیث ارزشمند سلسله‌الذهب اقداماتی در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم با ثبت این رویداد تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به حفظ آن کمک کنیم.

یکی از آثار مهم ما در باب فرهنگی اثر حدیث سلسله‌الذهب است

فرماندار نیشابور نیز گفت: حدیث سلسله‌الذهب از نگاه دینی و اندیشه‌ای به عنوان یک منشور است و امام رضا (ع) این حدیث را در نیشابور بیان کردند.

علیرضا قامتی تأکید کرد: درواقع همه‌ کشورها به دنبال این هستند که آثار خود را حفظ کنند و بدون شک یکی از آثار مهم ما در باب فرهنگی اثر حدیث سلسله‌الذهب است و به دنبال این هستیم که این رویداد تاریخی را به عنوان یک روز فرهنگی در آثار ملی ایران به ثبت برسانیم.

منبع: ایسنا

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها