ناسا در تلاش است تا هابل را دوباره احیا کند

سازمان فضایی ناسا در پی مشکلات رخ داده در رایانه هابل سعی دارد تا این تلسکوپ را دوباره تعمیر کرده و از آن استفاده کند.

ناسا در تلاش است تا هابل را دوباره احیا کند

ناسا پس از اتمام مجموعه آزمایشات دیگری در روز‌های ۲۳ و ۲۴ ژوئن، هنوز هم به دنبال کشف مشکل در رایانه تلسکوپ فضایی هابل است. خود تلسکوپ و ابزار‌های علمی آن از سلامتی خوبی برخوردار هستند و در حال حاضر پیکربندی این تلسکوپ نیز سالم است. رایانه این تلسکوپ در سیزدهم ژوئن به مشکل برخورد و جمع آوری اطلاعات توسط هابلمتوقف شد.

قسمت‌های مختلف رایانه تلسکوپ هابل

این فضاپیما دارای دو رایانه است که یکی از آن‌ها به عنوان پشتیبان عمل می‌کند و در واحد ابزار علمی و فرماندهی و مدیریت داده (SI C&DH) قرار دارد. این رایانه‌ها سخت افزار‌های مختلفی دارند، از جمله:

ماژول پردازش مرکزی (CPM) که دستوراتی را که ابزار‌های علمی را هماهنگ و کنترل می‌کنند، پردازش می‌کند.

رابط استاندارد (STINT) که ارتباطات را بین CPM کامپیوتر و سایر اجزای ارتباط برقرار می‌کند.

گذرگاه ارتباطی که شامل خطوطی است که سیگنال‌ها و داده‌ها را بین سخت افزار جا به جا می‌کند.

ماژول حافظه فعال که دستورات عملیاتی را ذخیره می‌کند و سه ماژول اضافی نیز وجود دارد که به عنوان پشتیبان کار می‌کنند.

آزمایشات اضافی انجام شده در ۲۳ و ۲۴ ژوئن شامل روشن کردن رایانه پشتیبان برای اولین بار در فضا بود. این آزمایشات نشان داد که ترکیبی از این قطعات سخت افزاری از کامپیوتر اصلی و پشتیبان همگی دارای یک خطای مشابه هستند و دستورات برای نوشتن یا خواندن از حافظه موفقیت آمیز نبودند.

همه قطعات مشکل ندارند

از آنجا که بعید به نظر می‌رسد همه عناصر سخت افزاری با مشکل روبرو شده باشند، تیمی از ناسا در حال حاضر بررسی سخت افزار‌های دیگر هستند که فکر می‌کنند ممکن است این خطا‌ها ناشی از آن‌ها باشد. این تیم همچنین در حال بررسی تنظیم کننده نیرو هستند تا ولتاژ‌هایی که به سخت افزار‌ها می‌رسد را بررسی کنند. یک تنظیم کننده نیرو منبع تغذیه ثابت ولتاژ را تضمین می‌کند. اگر ولتاژ بیش از حد باشد، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

طی هفته آینده، محققان به ارزیابی سخت افزار‌های دیگری می‌پردازند و اگر این سخت افزار‌ها یا تنظیم کننده‌های نیرو مشکلی داشته باشند، سخت افزار یا تنظیم کننده پشتیبان را فعال خواهند کرد.

گفتنی است که هابل در سال ۱۹۹۰ راه اندازی شد و بیش از ۳۱ سال است که جهان را رصد می‌کند. این تلسکوپ در برخی از مهمترین اکتشافات کیهان به ما کمک کرده است، از جمله انبساط شتابان جهان، تکامل کهکشان‌ها در طول زمان و اولین مطالعات جوی سیارات ماورای منظومه شمسی.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها