خرید تضمینی ۲۰۰ هزار راس دام عشایر خراسان شمالی آغاز شد

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: خرید ۲۰۰ هزار راس دام زنده عشایر با قیمت تضمینی از امروز (دوشنبه) در استان آغاز شد که انتظار می‌رود قیمت این محصول بتدریج متعادل شود.

خرید تضمینی ۲۰۰ هزار راس دام عشایر خراسان شمالی آغاز شد

مهندس محمدرضا قلی پور اظهار داشت: دام زنده عشایر به صورت ترکیبی از دام شامل میش، دام پرواری و یا بره های ماده است که به ازای هر کیلوگرم ۴۵۰ هزار ریال از این تولیدکنندگان خریداری می شود.

وی افزود: در طرح خریداری دام زنده، دام راهی کشتارگاه شده و گوشت استحصال شده نیز ذخیره سازی می شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: در این زمینه هماهنگی های لازم با کشتارگاه ها انجام شده است و امید می رود با اجرای این طرح، قیمت دام زنده در بازار افزایش یابد.

قلی پور خاطرنشان کرد: کاهش قیمت دام سبب گلایه عشایر شده و تولید را برای آنان غیراقتصادی کرده است، از این رو دولت برای حمایت از این قشر، خرید تضمینی دام زنده را در دستور کار قرار داده است.

وی گفت: یکی از مشکلات در خرید تضمینی دام عشایر این بود که دام به صورت ترکیبی خریداری می شود و در جدول، علاوه بر میش، دام پرواری و بره، بز هم دیده شده بود که عشایر استان در جمعیت دامی خود بز ندارند از این رو خرید با مشکل رو به رو شد اما اکنون رفع شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی تصریح کرد: در خرید ترکیبی، به جای بز، دام هم سطح به لحاظ قیمتی، جایگزین بز می شود.

آغاز اجرای طرح خرید تضمینی دام عشایر، ۱۷ خردادماه امسال اعلام شده بود اما اجرای آن در خراسان شمالی تاکنون به تاخیر افتاده است که علت آن، آماده نبودن زیرساخت ها و نبود بز در جمعیت دامی عشایر استان اعلام شده است.

بر اساس این گزارش ظرفیت کشتارگاه صنعتی دام بجنورد، کشتار ۵۰۰ راس دام سبک در روز است که این ظرفیت کم سبب می شود تا خرید و کشتار دام بسیار طولانی و دست کم ۴۰۰ روز به طول بینجامد که این امر عشایر را نگران کرده است.

در صورتی که کشتارگاه در تمام روزها با ظرفیت کامل فعالیت داشته باشد، دست کم ۴۰۰ روز طول می کشد تا دام عشایر زیر پوشش قرار گیرد.

۳۰ هزار نفر عشایر خراسان شمالی در قالب پنج هزار و ۳۵۰ خانوار حدود ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها