خبر فوری بررسی می‌کند

برجام و یک بحران جدید/ نشست وین، در انتظار تصمیم مهمی است/ زمان؛ بزرگترین خطر توافق هسته ای

عدم تمدید نظارت آژانس بین المللی اتمی بر مراکز هسته ای ایران، شاید به زودی مذاکرات وین را تحت تاثیر خود قرار دهد.

برجام و یک بحران جدید/ نشست وین، در انتظار تصمیم مهمی است/ زمان؛ بزرگترین خطر توافق هسته ای

به گزارش خبر فوری ، مساله مذاکرات هسته ای ایران و غرب به مرحله حساسی رسیده است. در حالیکه تیم مذاکره کننده ایران در وین اتریش حضور دارد تا مقدمات احیاء برجام را فراهم کند، کشورهای غربی به ایران هشدار داده اند که مذاکرات هسته ای را نیمه تمام رها نکند.

اما این هشدار به چه علتی است؟ اولتیماتوم سه ماهه جمهوری اسلامی ایران به آژانس اتمی به پایان رسیده و حالا ممکن است ایران اجازه نظارت از مراکز هسته ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ندهد.

ترس بیشتر کشورهای غربی به این علت است که این فرصت سه ماهه تا کنون توسط ایران تمدید نشده و به نظر می‌رسد قرار هم نیست تمدید شود. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مجلس در رابطه با تمدید بازه زمانی فرصت به آژانس اتمی گفت: "درباره آژانس قبلاً نیز تذکر دادم، الان هم می‌گویم پس از زمان سه ماهه‌ای که گذشت، هیچ چیزی تمدید نشده و پس از آن هیچ کدام از موضوعاتی که در داخل ضبط شده، هیچ‌وقت به آژانس داده نمی‌شود و در اختیار جمهوری اسلامی ایران است، قانون دقیقاً در حال اجرا است."

واکنش غرب به تصمیم ایران؛ زمان، مهم ترین عامل است

پایگاه خبری اویل پرایس (oilprice) در گزارشی به نتایج تصمیم اخیر ایران پرداخت. نویسنده تاکید دارد که این تصمیم شاید باعث شود، ثمره شش هفته مذاکرات سخت و نفس گیر ایران و کشورهای غربی از بین رود.

طبق گزارش‌ها، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته یک نگرانی جدی در موضوع مذاکرات رخ خواهد داد و همتای فرانسوی‌اش، ژان لو دوریان نیز این موضع را تایید کرده است.

طبق گزارش اویل پرایس، درگیری ایران و آمریکا بعد از خروج غیرقانونی دولت ترامپ از برجام آغاز شد. ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات غرب و بازگشت تحریم ها، به صورت آرام و گام به گام از تعهدات هسته ای خود عقب نشینی کرد و فعالیت هسته ای خود را از سر گرفت. اختلاف ایران و غرب بر سر برجام باقی بود تا اینکه اسرائیل -از طریق اطلاعات درز شده از نظارت های هسته ای- دانشمند هسته ای کشورمان، شهید محسن فخری زاده را ترور کرد. بعد از این اتفاق، مجلس ایران دستور ممانعت از بازرسی مراکز حساس هسته ای توسط نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی را صادر کرد. با وساطت دولت البته این دستور تعلیق شد و درعوض، ایران یک فرصت سه ماهه به غرب داد که یا به تعهدات خود بازگردد و یا دستور اولیه اجرا شود. حالا فرصت سه ماهه به پایان رسیده و به نظر می رسد برجام مجددا به یک گره رسیده است.

طبق گزارش اویل پرایس، به نظر نمی رسد فقط گره برجام مربوط به پایان فرصت سه ماهه ایران به غرب باشد. در وین نیز مذاکرات علی رغم تلاش طرفین، به بن بست خورده است. آنتونی بلینکن (وزیر امور خارجه آمریکا) اعلام کرده که "ما هنوز اختلافات عمیقی با ایران داریم". بلینکن تاکید کرده که "اگر مساله برجام طول بکشد، اوضاع بدتر و بدتر می شود."

به نظر می رسد که مساله زمان برای هر دو طرف مهم باشد. تاکید بلینکن شاید از این جهت باشد که دولت ایران تا مدتی دیگر تغییر خواهد کرد و شاید بحث برجام در دولت ابراهیم رئیسی سخت‌تر و پیچیده‌تر از همیشه شود.

لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در ملاقاتی که با بلینکن داشت از ایران خواست "تصمیم نهایی" خود را در مورد برجام بگیرد.

واکنش ایران و روسیه

اظهارات فوق الذکر در حالی است که سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارنظرها گفته: "جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت برجام را ترک نکرده که بخواهد به برجام برگردد، بلکه این آمریکاست که باید تصمیم خود را بگیرد و با لغو تحریم‌های غیرقانونی و اجرای موثر تعهدات قطعی خود، به برجام بازگردد."

با وجود این، برخی کشورهای نزدیک به ایران مانند روسیه نیز از ایران خواسته اند مدت زمان بازدید از مراکز هسته ای توسط آژانس را تمدید کند. در همین رابطه، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در گفت‌وگوهای برجام در وین ضمن ابراز امیدواری از کسب توافق در این دور از مذاکرات، از ایران درخواست کرده است تا مهلت همکاری با آژانس را تمدید کند.

اولیانوف در پیامی توییتری با اشاره به این موضوع که آژانس هنوز پاسخ مثبتی از ایران دریافت نکرده از ایران درخواست کرده تا با پاسخ مثبت خود مانع از پیامدهای منفی برای مذاکرات کمیسیون مشترک برجام شود.

به نظر می رسد مساله برجام مبهم تر و پیچیده تر از همیشه شده است. باید صبر کرد و دید که در آینده این گره باز می شود و ایران با تمدید دوره نظارت آژانس بر فعالیت های هسته ای موافقت می کند یا اینکه برجام قبل از رسیدن به این نقطه حساس، تکلیف خود را خواهد شناخت.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 45
  • کیان
    0

    مشکل اینجاست که تنها کشوری که متحد ما در برجام است روسیه است و قالی در همان کشور روسیه کنفت شد و برگشت و اینها به کنار چرا تشخیص مصلحت نظام کاری نمی‌کند که خود را با تجربه ترین ها می‌دانند و کار دست نماینده ای افتاده که از یک روستا با چند هزار رای آمده و هنوز اگر راننده آن را به منزل یا فرودگاه نیاورد در تهران گم می‌شود و از نمایندگی فقط پوشیدن کت و شلوار خوشش آمده و چشم در دهان قالی دارد هر چیزی او گفت تصویب می‌کنند و یک مشت بی خرد دارن ایران را به جهنم تبدیل می‌کنند اگر آقای شش کلاس سواد هم آمد که اوضاع در روابط خارجی خیلی بدتر می‌کند

    نظرات شما -
    • حمدالله
      0

      اگر خبر نداری بدان که آمد و روابط خارجی رفت رو هوا یعنی تعامل کشکی

    • به کیان شهری
      0

      چرا این وسط دارید روستایی ها رو تحقیر میکنید؟درضمن تهران تهران که میکنید خودش یه دهات بوده غیر از این که نیست؟به لطف پایتخت شدن دهات تهران الان دارید بهش مینازید! اگر پایتخت رو از تهران جابه جا بکنه اونوقت تهرانتونو که الان اینجوری بهش مینازید و روستارو تحقیر میکنیم میبینیم! بعلاوه ایران مال کل مردمه ایرانه نه فقط شما تهرانی های شهری!

  • رفراندوم
    0

    بیشترین منفعت از این مناقشه را روسیه و چین دو کشور برادر و کم و نیستی میبرند،،،،حالت نه جنگ و نه صلح را برای دوشیدن ایران بهترین گزینه میدانند،ایران هم مجبور است به آنها باج های کلان(رشوه،حرام است)بدهد،،،به چه قیمت ؟؟امارات ظرف حدودا دو سال یک نیروگاه را راه اندازی کرد ،بدون درد و خون ریزی!!!ما چهل سال شد یک نیروگاه را با کلی درد و.....تازه سوختش هم روسیه ی رو سیاه گرو کشی کرده و تا دلار ندهیم ،نمی دهد و باعث خاموشی های سراسری شده است،،،

  • انصاری
    0

    به دلار 60 هزار تومان خوش امدید...

  • مورچه
    0

    بابرجام یابی برجام حکومت بایدتااخرتابستان ۱۴۰۰ پول فروش نفت گازپتروشی اب سنگین اورانیوم معادن طلانقره مس ذغل سنگ سنگ اهن ودرلاهای بلوکه شده دربانکهای جهانی رابین مردم ایران زمین تقسیم کند دارا ونداربطورمساوی ثروت بی کران ایران متعلق ب همه مردم ایران است بجز اخوندهای ازخدابیخبر

    نظرات شما -
    • فکری
      0

      خواب دیدی خیر باشد بدان که دوباره حکومت دست همانی افتاد که گفتی

    • ب مورچه
      0

      زوربیخودنزن مامردم ۵۰سال دیگه به فهم شماشاید برسیم

    • به مورچه
      0

      مگه آخوند ها جزو ملت ایران نیستن؟تو نمیتونی ملت رو دسته بندی کنی بگی یه عده ملتن یه عده نیستن! اگر بخوای دسته بندی بکنی پس فرق تو با اینایی که داری بهشون انتقاد میکنی دقیقا چیه؟اونوقت شما هیچ فرقی ندارید هردو ایران رو فقط برای خودتون میدونید و هر دو از خدا بیخبر

    • ناشناس
      0

      گل گفتی مورچه جان قاجاروپهلوی تقسیم ثروت نکردن اخوند که جای خوددارد شایدبگویی رهبرکبیرانقلاب سال ۵۷دربهشت زهرافرموده بود اب وبرق مجانی پول نفت میاددرخانه امابدان واگاه باش خواب دیدی خیرباشه مامردم ایران تمام ثروت واموالمان رابرای پیروزی اسلام نوین نثارمی کنیم

  • مفردی
    0

    متاسفانه به نظر می آید آقای قالیباف به دنبال زور آزمایی است تا حصول یک پیشرفت برای کشور

  • پناهی
    0

    با سلام ایران باید بمب اتم بسازد تا کشوری با توانایی باز دارندگی شود و الا غرب دست از سرش بر نمی دارد و برجامی هم در کار نیست و آنان فقط وقت کشی میکنند .

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      معلومه کاسب تحریمی

    • قیصر
      0

      راست میگه تو محلی که چاقو کش چاقو میکشه برا اهالی یکی باید از پشت ، از جایی که نفهمه فرو یی بهش بزنه ، تا حساب بیاد دستش.

    • محمد
      0

      کره شمالی الان بمب اتم داره هیشکی هم آدم حسابش نمیکنه مردمش نون ندارن بخورن. چی میگی واسه خودت. کنار دستت پاکستان هم داره چه گلی به سر خودش زده مثه عقب مونده ها زندگی میکنن

  • رضا..
    0

    متن توافق آماده امضا است این وسط مصادف شده با تغییر دولت در ایران و همینه که طرفین کمی تامل کرده اند که توافق در دولت فعلی باشد یا دولت رییسی وگرنه توافق قطعی است. احتمالا طرفین یه بند هایی را هم در برجام کم و زیاد هم کرده اند که این هم کمی زمان بر شده.

  • علی طهرانی
    0

    هیچی دیگه روسیه دستور داده باید اجرا بشه پنجاه سال با امریکا جنگیدیم که بریم زیر یوق روسا چشم اقای پوتین شما فقط فرمان بده همه اینجا سرباز تو هستن.

  • محمد
    0

    روسیه از همشون عوضی تره.

  • ....
    0

    قیمت ارز ، سکه و طلا روند افزایشی به خود گرفتن . ساختمان سازها کارهای خود را متوقف کرده اند و برخی دیگر کاملا رها کرده اند .

  • ....
    0

    قیمت ارز ، سکه و طلا روند افزایشی به خو گرفتن . ساختمان سازها کارهای خود را متوقف کرده اند و برخی دیگر کاملا رها کرده اند .

  • بهزاد
    0

    به غرب نباید رو داد ، به قول معروف، رو که بدی آسترش رو هم می خوان .

    نظرات شما -
    • هيچكس
      0

      چقدر حقوق از دولت ميگيري .جيره خوار كدام ارگاني

    • ممد
      0

      بهزاد چرت نگو

    • امیر
      0

      به قول آقا بهزاد به پرو که رو بدی ، شلوارت رو هم می خواد...

  • حمید
    0

    ظاهراً آمریکایی ها اراده لازم جهت حل موضوع هسته ای که یکبار در خصوص آن توافق شده ندارند کافی است به شرایط چهار سال پیش برگردند و تحریم هاییکه در طول این مدت اعمال کردند بردارند پس بهتره بمب اتمی ساخته شود و با ایران ذیل کشورهای دارای بمب اتم گفتگو کنند آنوقت نتایج بهتر حاصل خواهد شد و ایران حتی می تواند با آمریکا هم رابطه برقرار کند

    نظرات شما -
    • کارشناس
      0

      آقا حمید مگر کره شمالی بمب نساخت آیا با بمب اتمی توانست وضعیت اقتصادیش را پیش ببرند.

    • الن
      0

      حمید خان تفکر شما دقیقا تفکر دولتمردان ماست ، بمب اتم هیچ دردی از ما دوا نمی کند ، همین تفکر امثال شما سینه زنان زیر اعلم روسیه بود که وضعیت کشور را تا بحران امروز پیش برد ، حداقل مرد باشید و چماق دست دیگران نباشید.

    • ممد
      0

      حمید چرت تگو

    • محسن
      0

      اتفاقا حمید جان درست میگوید ، ایران قرارداد را پاره کرد یا آمریکا؟؟؟

  • برجامی
    0

    جناب کیان شهری !انگار خدمات روستا وروستایی ها در تامین نیازهای اولیه زندگی همه مان رو از یاد برده ای؟ حفظ احترام هموطنان برهمگان است.اهانت ممنوع!

  • اا
    0

    فعلا مسوولین در خواب حماسه انتخابات به سر می برند و برایشان هم مهم نیست گرانی و تحریم و کرونا چه بلایی سر ملت می آورد.

  • امین
    0

    این گوری که سرش گریه می کنید خالیه آن زمان مرد و آن سبو بشکست دوران شیران و مردان مرد آغاز شده گر کور کر هستیدتقصیر خودتان است

  • شادی
    0

    اینقدر با این ملت بازی نکنید خدارو خوش نمیاد ، بیایید یک توافق خوب بنویسید و ملت رو از شر تحریمها خلاص کنید آیا به آینده اون بچه کوچک که فردا بزرگ خواهد شد فکر کردید ،، اصلا فکر می کنید؟!!

  • ستم‌دیده
    0

    حواس‌را‌پرت‌کن‌جیبو‌بزن‌بفرست‌امریکا حالشو‌ببر‌جمع‌کنید‌این‌مسخره‌بازی‌را

  • شبنم
    0

    خوش بحال کسانی که مهاجرت کردند ،، گرانی فقر کرونا ، دزدی‌های مسئولین زندگی را در کشور چهار اقلیم طاقت فرسا کرده

  • هيچكس
    0

    مورچه جان جيره خوار كدام ارگاني

  • امید
    0

    خدالعنت کند دو کشور روس وچین راکه تفرقه میندازن وحکومت میکتن مشگل ما این دو کشور کثیف هستن .فقط همین

    نظرات شما -
    • الن
      0

      نظام ایران پراست از جاسوسان روسیه ، افسوس که ملت ایران سالها بعد این موضوع را درک خواهند کرد

  • محمدتقی
    0

    اینهمه سالی که مملکتو تحریم کردید و نذاشتید نفت به فروش بره اگه بیخیال هسته ای شده بودید و روی انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کرده بودید الان ایران را با اون پولای از دست رفته میشد طلا گرفت ..افسوس که میادین مشترکو عربا خالی میکنن و مردم هم رو گنج نشستن با اه و ناله روزگار میگذرونن

  • فرید
    0

    مگر اکثر کشورهای دنیا هم از این نعمت انرژی هسته ای برخوردارنیستند؟پس چرافقط این خراب شده انگشت نمای دنیا شده؟ این بنای دشمنی را کی گذاشت؟چرا بایستی فقط کشورماتو دنیا انگشت نمابشه ومردمش با فقر وفلاکت وتورم وبیکاری وزباله گردی و......دست وپنجه نرم کنند ومسعولین وبستگانشون مشغول دزدی ورانت واختلاس و.......باشند؟

    نظرات شما -
    • الن
      0

      جناب فرید چگونه شما این رومتوجه نشدید: اولا ایران در سیاست خارجی بسیار بد بازی میکند و منافع ایدوئولوژیک را به منافع اقتصادی و سیاسی ترجیح میدهد حتی حاضراست در راستای ایدئولوژی نظام از روسیه ضربه بخورد ولی از امریکا نه!!! دوم اینکه ایران عضو سازمان ملل است و سازمان ملل دولت اسرائیل را پذیرفته و ایران تنها کشوری است که بعد از جنگ جهانی دوم یک کشور دیگر بهنام اسرائیل را محکوم به نابودی می کند و برای ان زمان تعیین کرد ،نکته جالب اینکه ایران سازمان ملل را قبول ندارد ولی حاضر به انصراف از این سازمان نیست.

    • مبینا
      0

      نان خالی جیب خالی انرژی هسته ای آری !!!!

  • الن
    0

    خلاصه وضعیت ایران : روز به روز تورم و گرانی و نظام در حال کنترل تورم است ، روز به روز بیکاری ولی نظام می گوید بیکاری تک رقمی است ، هرروز تهدید واحتمال جنگ ، هر ماه ترور ، بحران مسکن ، بحران آب و خشکسالی ، بحران فروش نفت ، بحران فساد دولتی ، کمبود بودجه ، بحران نظام اموزشی، هر روز چپ شدن اتوبوس و افتادن هواپیما ، کاهش قدرت خرید ، کاسبان تحریم ، اختلاص گرا ها ، رانت خوار ها و.... ما اینهمه بحران داریم و دریغ از یک اقدام هر چند کوتاه مدت ، ما به چی دلخوش هستیم ، ایران اینده ای ندارد ، ایران تبدیل به هند خواهد شد >>>>> مذاکرات وین چه با روحانی و چه با رئیسی به هیچ نتیجه های نخواهد رسید ، لعنت بر کسانی که اینده ایران را با نوکری روسیه عوض کردند.

  • ی ط
    0

    آمریکا اروپا عربستان خصوصا اسرائیل نیازمند به توافق برجام هستند حتی برجام بدون پیش شرط روحانی نباید عجله کند .ایران درتوافق برجام آمریکا را به زانو در خواهد آورد شک نکنید.

  • معین اسعدی همدانی
    0

    بهتره برای مذاکره جله نکنیم و روی مسائل داخلی تمرکز کنیم با گذشت زمان و بدست اوردن برتری سیاسیو دست پر بودن بهتر میشه امتیاز گرفت .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها