کشفیات مواد مخدر در استان چهارمحال و بختیاری ۶۱ درصد افزایش یافت

فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری گفت: در سه ماهه ابتدایی امسال کشفیات مواد مخدر ۶۱ درصد افزایش یافته و یک تن مواد مخدر طی عملیات مختلف کشف شد.

کشفیات مواد مخدر در استان چهارمحال و بختیاری ۶۱ درصد افزایش یافت

سردار منوچهر امان‌اللهی در نشست خبری و مصاحبه مطبوعاتی به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: ایران اسلامی اولین کشور در مبارزه با مواد مخدر است که تاکنون حدود 4 هزار شهید تقدیم نظام کرده و 26 نفر از این شهدا مربوط به استان چهارمحال و بختیاری بوده است.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با مواد مخدر در اولویت فعالیت‌های نیروی انتظامی استان قرار دارد، افزود: طی دو سال گذشته کشفیات مواد مخدر در استان 3 درصد و دستگیری حوزه مواد مخدر از جمله دستگیری خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر 24 درصد افزایش داشته است و هزار و 341 مورد طرح پاکسازی نقاط آلوده و کنترل محورهای مواصلاتی انجام شد.

فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در سه ماهه ابتدایی امسال کشفیات مواد مخدر 61 درصد افزایش یافته و یک تن مواد مخدر طی عملیات مختلف کشف و دستگیری عوامل مختلف توزیع و قاچاق مواد مخدر نیز 41 درصد افزایش یافت.

تغییر رویکرد مبارزه با مواد مخدر به اقدامات چندبعدی

سید قدیر مرتضوی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان چهارمحال و بختیاری در ادامه این نشست عنوان داشت: رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر از اقدامات تک‌بعدی به اقدامات چندبعدی تغییر پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌ها باید بلندمدت باشد، تصریح کرد: مهم‌ترین آسیب و تهدید جامعه اعتیاد است و هنوز بین ساختارهای برنامه‌ریز، مجری و حامی در بخش مبارزه با اعتیاد پیوند صورت نگرفته و شکافی وجود دارد که باید با اطلاع‌رسانی و آگاهی رسانی به ویژه از طریق رسانه‌ها باید کاهش پیدا کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با اجرای طرح یاری‌گران زندگی، در سال گذشته سرعت شیوع اعتیاد در بین دانش‌آموزان استان متوقف شد و در هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر 70 خانه ورزش به منظور پیشگیری از اعتیاد در استان راه‌اندازی و طرح مشاوره نیز انجام می‌شود.

65 مرکز MMT در استان فعال است

در ادامه علیمراد سلیمیان مسئول پیگیری کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر استان افزود: 65 مرکز MMT در استان فعال است که از این تعداد پنج مرکز دولتی و60 مرکز خصوصی است که به ازای هر 15هزار نفر یک مرکز وجود دارد اما با توجه به اینکه در برخی مناطق کمبودهایی احساس می‌شود درخواست افزایش مرکز ارائه اما به دلیل محدودیت‌ها مخالفت شد.

وی با اشاره به اولویت‌های استان، عنوان داشت: کاهش مصرف به صورت تزریقی از اولویت‌های مبارزه با مواد مخدر در استان است و در مراکز ترک اعتیاد سه داروی جایگزین متادون، اپیوم خوراکی و بوپرونورفین استفاده می‌شود.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه سال گذشته 136 بازدید توسط تیم نظارتی از مراکز ترک اعتیاد انجام شد، عنوان داشت: حدود 24 هزار نفر زیرپوشش مراکز ترک اعتیاد استان هستند و در سال‌های گذشته زنان به تعداد کم دچار اعتیاد و به مراکز مراجعه می‌کردند که این تعداد اندکی در حال افزایش است.

شهرام مقدس، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این نشست گفت: در مبارزه با مواد مخدر سطح اول، گرفتاری فرد است که هر فرد مسئول سلامتی خود است و در سطح بعدی آگاهی و مهارت خانواده در برخورد با مسائل مختلف فردی و بین‌فردی و اجتماعی است.

وی افزود: اعتیاد نماد و پیامد مشکل است و معضل اصلی آسیب‌های وارده به فرد است که در خانواده به واسطه عدم کارکرد منظم و درست ساختارها ایجاد و فرد و خانواده مهارت و آگاهی لازم برای برطرف کردن آن ندارند و برای تسکین مشکل به اعتیاد روی می‌آورد که مسکنی موقت است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری توضیح داد: در سطح اجتماعی، همه مردم باید برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد مشارکت کنند که بخشی در قالب انجمن‌های مردم‌نهاد و بخشی از طریق خانواده‌ها و افراد محقق می‌شود.

مقدس ادامه داد: باید زمینه‌های پیشگیری فراهم و مسئولیت‌های اجتماعی برای پرداختن فعالیت‌های سالم مانند ورزش، هنر و ... از طریق همکاری و حمایت دستگاه‌های مختلف، کارخانه‌ها و صنایع و ....نیز گسترش یابد و همه تشکل‌ها فعال و موجب کاهش گرایش به اعتیاد شوند.

طرح پازک، "پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان"، در استان اجرا می‌شود

نرگس عسگری، مدیرکل بهزیستی استان در این نشست توضیح داد: انسان ابعاد مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دارد که در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد همه این ابعاد باید درنظر گرفته و به همین مناسبت نمی‌توان برای همه افراد نسخه یکسان پیچید.

وی تاکید کرد: بهزیستی استان به عنوان دبیر کمیته پیشگیری از اعتیاد، مبارزه و پیشگیری از اعتیاد بانوان را در دستور کار قرار داده است، همچنین طرح پازک "پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان " اجرا و یکی از ارکان این طرح حمایت از کودکانی است که دارای پدر معتاد هستند.

مدیرکل بهزیستی استان با ییان اینکه 18مرکز اقامتی ترک اعتیاد در استان فعال است، تاکید کرد: طرح جامع بازتوانی از سال گذشته در شهر گندمان اجرا و در این طرح فرد معتاد به مدت یک سال از ابعاد مختلف، جسمی، روحی، اجتماعی و شغلی تحت درمان قرار می‌گیرد و خانواده آن‌ها نیز می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای آن بهر‌ه‌مند شوند.

عسگری مطرح کرد: در استان 6 مرکز MMT تحت نظارت بهزیستی وجود داشت که به علوم پزشکی واگذار و فقط یک مرکز کاهش آسیب‌های ناشی از ترک فعال است که در این مرکز سیار با استفاده از ون پاتوق‌های اعتیاد بازرسی می‌شود.

وی با اشاره به ماده 16 قانون مبنی بر ارجاع به واسطه حکم قضایی‌‌ ادامه داد: معتادین متجاهری که با شکایت خانواده و با حکم قضایی به مراکز ترک ارجاع داده می‌شوند مشمول این ماده هستند.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: 6هزار و 883 نفر در سال 98 و 4 هزار و 326 نفر در سال گذشته و هزار و 400 نفر طی سه ماهه امسال از مراکز ترک استان خدمت دریافت کرده‌اند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها