بار ویروسی مسئول انتقال بیشتر گونه‌های جهش یافته کروناویروس نیست

اگرچه انواع جدید ویروس سارس-کوو-۲ قدرت انتقال بیشتری دارند اما شواهدی از وجود میزان بیشتری از ویروس در مجاری تنفسی بیماران مبتلا به انواع جدید کرونا یافت نشده است.

بار ویروسی مسئول انتقال بیشتر گونه‌های جهش یافته کروناویروس نیست

ظهور و قدرت انتقال بیشتر انواع جدید ویروس سارس-کوو- ۲ که باعث ابتلا به بیماری کووید-۱۹ می‌شود نگران کننده بوده است. محققان گونه‌ی B.۱.۱.۷ که اولین بار در انگلستان یافت شد و گونه‌ی B.۱.۳۵۱ که اولین بار در آفریقای جنوبی یافت شد را مورد بررسی قرار دادند تا دریابند وجود میزان بیشتری از ویروس در فرد مبتلا باعث انتقال بیشتر ویروس می‌شود یا خیر.

گونه‌ی کشف شده در انگلستان نوع "آلفا" نامیده می‌شود و گونه‌ای که در هند یافت شد نوع "بتا" خوانده می‌شود.

گونه‌های مختلف این ویروس با توالی‌یابی ژنوم کشف شدند. محققان از مجموعه نمونه‌های زیادی استفاده کردند تا نشان دهند نوع "آلفا"‌ ۷۵ درصد ویروس‌های در گردش تا آوریل ۲۰۲۱ را شامل می‌شود. محققان ۱۳۴ نمونه را با ۱۲۶ نمونه از گروه شاهد مقایسه کردند در حالی که به اطلاعات بالینی بیماران نیز دسترسی داشند.

آدانایا آمادی(Adannaya Amadi) نویسنده‌ی اصلی این مقاله می‌گوید: علت قدرت انتقال بیشتر این گونه‌ها هنوز مشخص نیست. با این حال یافته‌های ما نشان می‌دهد که احتمال کمی وجود دارد که افرادی که به این انواع ویروس مبتلا می‌شوند بدون علامت باشند. اگرچه مبتلایان به این گونه‌ها در معرض خطر بیشتر فوت یا بستری شدن در بخش‌ مراقبت‌های ویژه نیستند اما احتمال بستری شدن آن‌ها در بیمارستان بیشتر است.

ویروس سارس‌-کوو-۲ از دسامبر سال ۲۰۱۹ از شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و تبدیل به یک همه‌گیری شد.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها