اختراعات جالبی که به مسلمانان نسبت داده می‌شود

یک لشکر نظامی برای اهداف غیر جنگی در قرن یازدهم میلادی ایجاد شد. اولین کسانی که این گروه را ایجاد کردند عثمانی‌ها بودند.

اختراعات جالبی که به مسلمانان نسبت داده می‌شود

عصر طلایی اسلامی به عنوان دوره‌ای بین قرن های 8 تا 14 میلادی تعریف شده است. در این دوره زمانی به لطف گسترش فتوحات اسلامی، فرهنگ اسلامی شکوفا شد و در پایین‌ترین و بالاترین قسمت در کره زمین گسترش یافت. دوران طلایی با حمله مغولها و متعاقب آن محاصره بغداد در سال 1258 میلادی پایان یافت.

در آن دوره، دانشمندان مسلمان در بسیاری از زمینه ها اختراعات بزرگ و برجسته ای انجام دادند که نقطه آغاز بسیاری از اختراعات دیگری بود که امروز در دست ما است.

اختراعات بزرگ عصر طلایی اسلامی:

آسیاب های بادی افقی

اختراعات بزرگ عصر طلایی اسلامی

اگرچه اولین اشکال آسیاب‌های بادی در قرن اول میلادی به اسکندر نسبت داده می‌شود اما در قرن دهم میلادی بود که آسیاب های بادی افقی توسط احمد الحسن ساخته شدند. این آسیاب ها از شش تا دوازده بال تشکیل شده بود و با پارچه یا حصیر نی پوشانده شده بودند.

اسطرلاب

اختراعات بزرگ عصر طلایی اسلامی

اسطرلاب را می توان ترکیبی از یک سطح دایره مکانیکی و یک میله برای دیدن دانست. این دستگاه در دوران باستان در پیمایش استفاده می شده است. طبق شواهد ادبی و باستان شناسی اسطرلاب در سالهای 220 و 150 قبل از میلاد در یونان اختراع شد. با این حال، ستاره شناسان مسلمان با استفاده از مقیاس های زاویه‌ای طرح را بهبود بخشیدند. این پیشرفتهای اساسی در قرن هشتم میلادی به دانشمند مسلمان محمد الفضری نسبت داده شده است.

ساز موسیقی عود

اختراعات بزرگ عصر طلایی اسلامی

یک ساز موسیقی ساخته شده با زه برای اولین بار در دوران طلایی در جهان اسلام پدیدار شد. به گفته مورخان ، این الحسن بن الهیثم بود که اولین توصیف عود را در قرن یازدهم میلادی ارائه داد.

دستگاه رباب

اختراعات بزرگ عصر طلایی اسلامی

نوع دیگری از سازهای زهی اولین بار در قرن هشتم میلادی ظاهر شد و مسلمانان در پشت اختراع آن ایستاده اند.

گروه سرود نظامی

اختراعات بزرگ عصر طلایی اسلامی

یک لشکر نظامی برای اهداف غیر جنگی در قرن یازدهم میلادی ایجاد شد. اولین کسانی که این گروه را ایجاد کردند عثمانی‌ها بودند. گروهی از سربازان به نام "نوبت" تاسیس شد و سپس در امپراطوری عثمانی به "مهتران" معروف شد، که وظیفه آنها نواختن طبل در رویدادهای نظامی و پذیرایی های رسمی بود.

ذره بین

اختراعات بزرگ عصر طلایی اسلامی

کتاب اپتیک اثر ابن هیثم در قرن یازدهم میلادی اولین کتابی بود که توصیف دقیقی از عدسی محدب مورد استفاده برای بزرگنمایی ارائه داد. این کتاب سرانجام به لاتین ترجمه شد و بدین ترتیب این مفهوم در طول قرن سیزدهم به اروپا وارد شد.

کارخانه های کاغذ سازی

اختراعات بزرگ عصر طلایی اسلامی

هرچند شواهدی وجود دارد که کارخانه های کاغذ سازی برای اولین بار در جهان اسلام مطرح شد، اما شواهد ذکر شده کمیاب است. مشهور است که آسیاب هایی که توسط انسان و حیوان کار می‌کردند در این مدت توسط چینی ها و مسلمانان برای ساخت کاغذ مورد استفاده قرار می گرفت.

منبع: تابناک باتو

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها