سرلشکر صفوی: ایران بایستی در فضا حضور موثری داشته باشد

مشاور عالی فرمانده کل قوا تاکید کرد: ایران بایستی در فضا حضور موثری داشته باشد و امسال چندین ماهواره با کاربردهای مختلف به فضا  پرتاب کند و نیروهای مسلح می توانند در این حوزه پیشتاز باشند.

سرلشکر صفوی: ایران بایستی در فضا حضور موثری داشته باشد

سردار سرلشکر پاسدار صفوی به دعوت رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فن آوری اطلاعات از توانمندی های تحقیقاتی و اجرائی این پژوهشگاه بازدید کرد و در جمع مدیران و محققین این پژوهشگاه با اشاره به روندهای تغییر و تحولات جهانی و لزوم آینده پژوهی گفت: جهان کنونی با سرعتی بالا در حال تغییر و تحول است و بشریت تا سی سال آینده با جهانی جایگزین روبرو خواهد شد و بایستی برای دنیای جدید جایگاه ایران را تعریف کنیم

صفوی در ادامه با تبیین روندهای کلان تغییرات جهانی گفت: بر اساس پیش بینی ها ، تا سال 2050 میلادی جمعیت جهان به حدود نه میلیارد و هشتصد میلیون نفر خواهد رسید ، جمعیت شهر نشین بالای 75 درصد جمعیت جهان را شکل می دهند و پیشرفت فن آوری های نوین در حل مشکلات جمعیت تاثیر شگرفی ایفا خواهد کرد.
وی ادامه داد: با کاهش نسبی فقر و گسترش طبقه متوسط در جهان و گسترش دستاوردهای آموزشی و استفاده همگانی از ارتباطات و فن آوری های جدید ، خصوصا در زمینه های تولید و ساخت در همه عرصه ها ، افراد بشر قدرتمند می شوند .

صفوی با اشاره به توسعه فن آوریهای نوین مبتنی بر فن آوریهای فضایی و حضور در فضا بعنوان یکی از روندهای کلان تغییرات جهانی افزود: ایران بایستی در فضا حضور موثری داشته باشد و امسال چندین ماهواره با کاربردهای مختلف به فضا پرتاب کند و نیروهای مسلح می توانند در این حوزه پیشتاز باشند.
سرلشکر صفوی تغییرات بنیادین در جایجایی قدرت را یکی دیگر از روندهای کلان تغییرات جهانی دانست و اضافه کرد: به نظر اکثر صاحب نظران ژئوپلیتیک حوزه های روابط بین الملل و علوم سیاسی ،در قرن حاضر جابجایی قدرت از غرب عالم به شرق عالم به آرامی در حال شکل گرفتن است و مبانی قدرت عبارتست از: اقتصاد ، فرهنگ و علوم و فناوریهای جدید و جغرافیا . جهان کنونی شاهد چند قطبی شدن قدرت خواهد بود که یکی از قدرت های مطرح جهان فعلی قدرت قدرت آسیا مرکب از چین ، هند ، ژاپن و روسیه است و از سوی دیگر بروز و ظهور قدرت جدید جهان اسلام با توجه به توانمندیهای فرهنگی و تمدنی و اقتصاد مبتنی بر انرژی فسیلی و قدرت فن آوری و جمعیت و جغرافیای به هم پیوسته از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام حتمی و قطعی است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک قدرت منطقه ای در غرب آسیا لازم است بر مبانی قدرت چهارگانه فوق روابط خودش را با قدرت های آسیایی و کشورهای پیرامونی یعنی 15 کشور همسایه و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی مشخص کند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری قدرت گیری شرکت های بزرگ اقتصادی را یکی دیگر از روندهای تغیرات قدرت جهانی دانست و گفت: با پیشرفت محیر العقول فن آوری نوین ، بازیگران غیر دولتی و شرکت های بزرگ اقتصادی احتمالا سردمدار رویارویی با دولت ها خواهند بود.
این استاد دانشگاه با بیان لزوم برنامه ریزی کلان و بلند مدت و تبیین جایگاه کشور در قدرت جهانی طی سی سال آینده گفت:بنظر می رسد کشور و ملت عزیز ما و دولتها یایستی برنامه سی سال آینده خود را مشخص کنند و دولت ها با یستی با یک نگاه آینده پژوهانه به روندها ی جهانی جایگاه کشور را در سی سال آینده ترسیم کنند ، یکی از این حوزه ها حوزه فن آوریهای نوین است که بایستی جایگاه کشور در این حوزه مشخص شود.
وی ادامه داد: دولت آینده بایستی سند راهبردی جامع شامل تمام حوزه های علمی - فن آوری را در برنامه بگنجاند. تا سی سال آینده احتمالا جمعیت کشور با همین نرخ رشد به حدود یکصد میلیون نفر نزدیک خواهد شد و جمعیت شهر نشین ما به بالای 70 درصد خواهد رسید، تامین نیازهای اساسی این جمعیت از غذا - پوشاک، آب و مسکن و بهداشت و اشتغال و.. برای دولت مردان آینده یک اصل است.
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در ادامه به زمینه های همکاری بین پژوهشگاه ارتباطات و فن آوری اطلاعات و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی و پژوهشی که قبلا به امضاء رسیده بود پرداخت.
گفتنی است تفاهم نامه همکاری های علمی و پژوهشی فی مابین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و پژوهشگاه ارتباطات و فن آوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات با هدف هم‌افزایی در پیشبرد مأموریت‌ها و وظایف علمی- پژوهشی، ارتقای بهره‌وری و بهره‌برداری علمی و پژوهشی از طریق به اشتراک‌گذاری تجارب و دستاوردها و برقراری تعامل و همکاری پژوهشی مؤثر در حوزه‌های تخصصی بین دو مجموعه منعقده گردیده بود و مقرر گردیده بود طبق این تفاهم نامه، طراحی و اجرای پروژه­های تحقیقاتی در سطوح راهبردی، بهره‌برداری و استفادة مشترک از بانک­های اطلاعات علمی چاپی و دیجیتال، بهره­گیری مشترک از سرمایه انسانی علمی و پژوهشی، همکاری در فرایندهای علمی و پژوهشی و تهیه و تدوین مداخل دایرةالمعارف دفاعی- امنیتی انقلاب اسلامی و همچنین همکاری و مشارکت در برگزاری فعالیت‌های مشترک فرهنگی، کارگاه‌های آموزشی، نشست و همایش‌های تخصصی و تولید آثار علمی- پژوهشی انجام پذیرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    الانم حضرتعالی تو فضایی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها