روند کند لاک‌پشتی طرح اقدام‌ ملی مسکن در زنجان/ چرا پروژه ۳۶۸ واحدی گلشهر با کندی پیش می‌رود؟

با اینکه قرار بود طرح اقدام ملی مسکن دو ساله به متقاضیان تحویل داده شود ولی گویا عملیات ساخت برخی از پروژه‌ها در استان زنجان با کندی پیش می‌رود.

روند کند لاک‌پشتی طرح اقدام‌ ملی مسکن در زنجان/ چرا پروژه ۳۶۸ واحدی گلشهر با کندی پیش می‌رود؟

در اواسط سال 98 بود که دولت دوازدهم تصمیم گرفت در راستای کنترل بازار مسکن و همینطور خانه‌دار کردن بسیاری از جوانان طرح "اقدام ملی مسکن" را در کشور اجرا کند، بنابراین ثبت نام از واجدان شرایط انجام گرفت و مقرر شد اکثر واحدهای مسکن تا پایان دولت (دو ساله) به بهره‌برداری برسد. حتی چهارم فروردین ماه سال گذشته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: "در این طرح فرض بر این است که این برنامه 18 تا 24 ماهه به اتمام برسد با این حال در برخی از استان‌ها که پروژه 55 درصد پیشرفت دارد حتی زودتر یعنی تابستان 99 مسکن‌ها تحویل داده خواهد شد."

اما بالاخره این زمان دو سال در آستانه اتمام است و گویا خبری از افتتاح واحدهای طرح مسکن اقدام ملی حداقل در استان زنجان نیست و البته به نظر می‌رسد تکمیل این طرح برای دولت بعدی به ارمغان خواهد ماند.

از صحبت‌های احمد اصغری‌ مهرآبادی، معاون وزیر راه و شهرسازی که در بهمن سال گذشته به استان زنجان سفر کرده بود می‌شد فهمید که دولت فعلی توانایی افتتاح اکثر واحدهای طرح اقدام ملی مسکن را ندارد و قطعا تکمیل بیشتر آن‌ها بر عهده دولت سیزدهم باقی خواهد ماند.

با تمام این‌ها، با اینکه قرار بود زمان شروع تا تکمیل واحدهای طرح اقدام ملی مسکن دو ساله باشد ولی متاسفانه با این روند ساخت پروژه‌های طرح ملی مسکن در زنجان کمی بعید به نظر می‌رسد که پروژه‌ها در موعد مقرر افتتاح شود. از سال گذشته تقریبا ساخت اکثر پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در زنجان آغاز شده ولی با اینکه عمر دولت دوازدهم رو به اتمام است خبری از افتتاح آن‌ها در مهلت تعیین شده نیست.

یکی از پروژه‌های مهم طرح اقدام ملی مسکن پروژه 368 واحدی گلشهر کاظمیه زنجان است که ساخت این پروژه بر عهده بنیاد مسکن به عنوان پیمانکار گذاشته شده است و باید ببینیم بنیاد مسکن این پروژه بسیار مهم را چه زمانی افتتاح خواهد کرد.

چندی پیش بود که روابط عمومی بنیاد مسکن استان زنجان در گزارشی اعلام کرد که مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان در بازدید از روند ساخت این پروژه اعلام کرده است پروژه 368 واحدی گلشهر کاظمیه در 30 ماه آینده افتتاح می‌شود. همچنین در ادامه این خبر آمده است که این مسئول اعلام کرده که پروژه مذکور فقط 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

انتشار این خبر بر روی خروجی بسیاری از رسانه‌ها و فضای مجازی کمی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در زنجان را نگران کرد چرا که برای خانه‌دار شدن باید زمان بیشتری را صبر کنند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در زنجان به کندی پیش می‌رود؟ چقدر زمان برای فرصت دو ساله ساخت این پروژه‌ها باقی مانده است؟ آیا زمان 30 ماه برای افتتاح پروژه 368 واحدی گلشهر زیاد نیست؟

مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: هر پروژه از زمان شروع تا پایان، دو ساله باید افتتاح شود؛ اگر هر پیمانکاری نتواند از زمان شروع تا پایان این زمان دو ساله را رعایت کند قطعا با جریمه همراه خواهد شد.

وی با بیان اینکه بخشی از پروژه‌های مسکن ملی در شهریور، بخش دیگر آن تا پایان سال و نهایتا بخش دیگری از آن تا پایان 1401 افتتاح خواهد شد، عنوان کرد: سهم مسکن ملی در زنجان حدود 3 هزار و 400 واحد بود که با تخصیص زمین این تعداد به حدود 15 هزار واحد رسیده است. ساخت این تعداد پروژه واقعا کار بسیار بزرگی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در واکنش به پیشرفت 10 درصدی پروژه 368 واحدی گلشهر کاظمیه توسط بنیاد مسکن گفت: بنیاد مسکن کارفرما نیست و فقط پیمانکار است و اگر دیرتر از 24 ماه پروژه را تمام کند جریمه می‌شود؛ البته به شرطی که متقاضیان به موقع پول‌هایشان را واریز کنند که تا این لحظه به موقع واریز کرده‌اند.

وی ادامه داد: بعضی از پیمانکاران درخواست کردند که شروع قرارداد 24 ماه از تاریخ پروانه باشد ولی به کلیه پیمانکاران و دستگاه نظارت ابلاغ شده است که از تاریخ تحویل زمین برنامه زمانبندی 24 ماه تنظیم و ملاک تمام تعدیل‌ها و کنترل‌ها خواهد بود. البته در همین راستا با مصوبه شورای مسکن و همراهی شهرداری، مقرر شد همزمان با فرآیند صدور پروانه عملیات اجرایی پروژه‌ها محسوب شود.

از سوی دیگر رضا خواجه‌ای، مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: صدور پروانه ساخت پروژه 368 واحدی گلشهر از اول اردیبهشت ماه سال جاری صادر شده است و ملاک برای حساب کردن 24 ماه آینده از همین اردیبهشت ماه سال جاری است.

وی با بیان اینکه ملاک تحویل پروژه‌ها 24 ماه از زمان شروع تا پایان است، خاطرنشان کرد: البته منظورم از 30 ماه آینده که در برخی از خبرها منتشر شده است این بود که این زمان را با احتساب شش ماه قبل اعلام کردم، ما از زمان‌بندی ساخت پروژه جلو هستیم و قطعا این پروژه در مهلت قانونی خود یعنی تا اردیبهشت 1402 به بهره‌برداری می‌رسد.

با تمام آنچه که گفته شد امیدواریم وعده‌های مسئولان در زمینه مسکن به شکل واقعی محقق شود چرا که متقاضیان هنگام ثبت‌نام با همین وعده‌های رنگین مسئولان ثبت نام کرده‌اند و آرزو دارند هرچه سریعتر به رویای دیرین خود یعنی صاحب خانه شدن برسند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها