مدیرکل انتقال خون استان کرمان:

۱۵۰۰ بیمار تالاسمی استان کرمان به دریافت ماهانه خون نیاز دارند

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: حدود هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی ماژول در استان کرمان داریم که نیاز ماهانه به دریافت خون دارند.

۱۵۰۰ بیمار تالاسمی استان کرمان به دریافت ماهانه خون نیاز دارند

ایرج شکوهی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان با بیان اینکه انتقال خون یک سازمان حیاتی است چرا که با بیماران نیازمند خون سر و کار دارد اظهار داشت: از سوی دیگر اهدای خون نیز یک امر مقدس است.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا باعث کاهش ذخایر خونی شده است گفت: با این وجود استقبال اهداکنندگان خون در ماه رمضان خوب بوده و آمار اهداکنندگان افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل جدید انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه پنج پایگاه انتقال خون در سطح استان کرمان داریم که از این تعداد دو پایگاه در شهر کرمان و در شهرهای سیرجان، رفسنجان و بم نیز پایگاه داریم افزود: سالانه حدود 70 هزار واحد خونگیری در سطح استان انجام می‌شود که 62 درصد آنها اهداکنندگان مستمر خون هستند.

وی با بیان اینکه 42 موسسه درمانی در سطح استان نیازمند دریافت خون هستند که خون اهدایی بین آنها توزیع می‌شود عنوان کرد: افراد بالاتر از 60 سال نمی‌توانند خون اهدا کنند و این نگرانی وجود دارد که با افزایش سن اهداکنندگان مستمر خون تعداد این افراد کاهش پیدا کند.

شکوهی با اشاره به اینکه محدوده سنی 18 تا 60 سال برای خونگیری تعیین شده و بالای 60 سال ممکن است برای فرد خون‌دهنده آسیب‌هایی داشته باشد گفت: استان کرمان یک استان حادثه خیز بوده و مصرف خون استان کرمان بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه حدود هزار و 500 بیمار تالاسمی ماژول در استان داریم که هر ماه باید خون دریافت کنند افزود: در مناطق جنوبی استان آمار بیماران تالاسمی نیازمند خون زیاد است.

مدیرکل جدید انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه آمار بالای تصادفات نیز باعث افزایش نیازمندی‌های خون در کرمان شده است ادامه داد: کرمان یک استان پهناور است که مشکلاتی برای خونگیری ایجاد می‌کند و نیازمند فرهنگسازی دارد.

وی با بیان اینکه واحد کنترل کیفی در سازمان انتقال خون وجود دارد و خون با کیفیت به بیمارستان‌ها و بیماران نیازمند خون ارائه می‌شود گفت: تمام مراحل فرآورده‌های خونی در استان کرمان انجام می‌شود.

شکوهی با اشاره به اینکه آزمایشات خونی استان‌های هرمزگان، یزد و استان سیستان و بلوچستان در کرمان انجام می‌شود افزود: در استان کرمان تعداد زیادی افاغنه وجود دارد که به دلایل مختلف و بیماری که برای آنها به وجود می‌آید نیازمند خون می‌شوند.

وی با بیان اینکه شبکه خونرسانی ملی در کشور وجود دارد و در صورت نیاز یک استان، سایر استان‌ها کسری موجود را تامین می‌کنند ادامه داد: در حال حاضر هیچ واردات خونی در کشور از سایر کشورهای دنیا نداریم و تمام نیاز خونی کشور از داخل تامین می‌شود.

در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان با تبریک پیشاپیش عید فطر اظهار داشت: کار کردن در سازمان انتقال خون یک خدمت حساس است.

وی با بیان اینکه اهدای خون در استان کرمان نیازمند فرهنگسازی است گفت: با توجه به آماری که ارائه می‌شود تعداد بیشتری از افراد در استان می‌توانند خون اهدا کنند که نیازمند فرهنگ سازی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان با اشاره به اینکه ائمه جمعه و جماعات یک ظرفیت برای فرهنگ سازی برای اهدای خون دارند افزود: ضرورت اهدا خون در کشور و در استان کرمان وجود دارد و استان کرمان جمعیت جوان زیادی دارد که می‌شود با فرهنگسازی از این ظرفیت برای تامین خون بیماران نیازمند استفاده کرد.

وی با بیان اینکه شهر کرمان به 14 منطقه با محوریت مساجد تبدیل شده که ظرفیت بسیار خوبی برای فرهنگسازی در موارد و موضوعات مختلف است گفت: ارتباط‌گیری با ائمه جماعت این مساجد برنامه‌ریزی برای خونگیری را می‌توان انجام داد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها