تحقیق و تفحص از ظریف کلید خورد

برخی نمایندگان مجلس که از هر فرصتی برای حمله به دولت و کابینه استفاده می‌کنند بعد از جلسه غیرعلنی دیروز، صحن علنی مجلس را به کارزار حمله به محمدجواد ظریف تبدیل کردند.

تحقیق و تفحص از ظریف کلید خورد

بعد از انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف، نمایندگان تندرو مجلس حملات تندی را روانه وزیر امور خارجه کرده‌اند و سخنان دیروزشان حرفی جدید یا پیش‌بینی‌نشدنی نبود. رئیس مجلس شورای اسلامی که از او به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری یاد می‌شود و او نیز تاکنون نشان داده تمایل بسیار برای کوچ از بهارستان به پاستور دارد، درباره فایل صوتی اخیر محمدجواد ظریف گفت: موضوع بعدی که لازم است با وجود موضع‌گیری‌های قبلی از تریبون مجلس نیز به آن اشاره کنم درباره برخی صحبت‌ها علیه قهرمان ملی ایران و دوگانه‌سازی غیرکارشناسی از قدرت میدانی و دیپلماسی است.

این دوگانه‌سازی ضد منافع ملی است. قالیباف تصریح کرد: بدون قدرت میدان، دیپلماسی توانی برای موفقیت ندارد و بدون قدرت دیپلماسی، میدان هرگز به اهداف خود برای تأمین منافع ملی دست نخواهد یافت، این همان مجاهدت هوشمندانه‌ای است که حاج قاسم سلیمانی در منطقه با هم‌افزایی قدرت میدانی و دیپلماسی توطئه دشمنان را خنثی کرد و قدرت عظیمی برای دیپلماسی به وجود آورد. رئیس مجلس یازدهم با اشاره به تاریخ انقلاب اسلامی و اتفاقات پس از شهادت شهید بهشتی گفت: در روزهای اول پس از شهادت حاج قاسم گفته بودم همان‌طور که شهادت شهید بهشتی ریشه منافقان را کَند و خطر جریان نفاق را از انقلاب دور کرد، خون شهید سلیمانی نیز جریان خودباخته غرب‌زده را رسوا می‌کند و ریشه آنها را می‌خشکاند.

امروز آثار این اتفاق عظیم را می‌بینیم و مطمئن هستیم خون شهید سلیمانی تأثیراتی تاریخ‌ساز در مسیر پیشبرد آرمان‌های انقلاب خواهد داشت. به گفته رئیس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی «مجلس وظیفه خود می‌داند نسبت به برخورد با عوامل بعضی اقدامات نسنجیده اخیر، پیگیری‌های لازم را انجام دهد و از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کند». حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، در بخشی از سخنانش در جلسه علنی روز گذشته در اخطاری با استناد به اصل ۱۵۲ قانون اساسی گفت: این اصول درباره تبیین سیاست خارجی کشور است که در اصل به عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر به‌صراحت اشاره شده است. او سخنان ظریف در فایل صوتی منتشرشده را تحریف دانست و درعین‌حال خاطرنشان کرد: اینکه چطور فایل صوتی منتشر شده بحث دوم است و موضوع اصلی در تحریف است. سلیمی گفت: آقای ظریف چرا باید سخن دشمن را بر زبان جاری کند؟ همچنین جبار کوچکی‌نژاد در بخشی از تذکرش با قدردانی از صحبت‌های رئیس مجلس و انتقاد شدید از صحبت‌های وزیر امور خارجه در فایل صوتی منتشرشده از قوه قضائیه به‌عنوان مدعی‌العموم خواست که به این موضوع ورود کند. او با بیان اینکه «سردار سلیمانی سردار دل‌ها بود» تأکید کرد: اگر محبوبیت سردار سلیمانی بیش از ۹۰ درصد است، دلیل این بوده که ایشان زندگی خود را در بیابان و جبهه و سنگرها گذرانده است.

نماینده رشت خطاب به وزیر امور خارجه گفت: حداقل در حوزه دیپلماسی و سیاسی اصلاح رفتار داشته باشید. احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر نیز در تذکری اظهار کرد: انتشار فایل صوتی از وزیر خارجه باعث شد که رهبر انقلاب فرمود این کار باعث تعجب و تأسف است؛ مجلس هم از این اقدام تأسف می‌خورد لذا باید اقدامی انجام شود. وی ادامه داد: سخنان رهبری برای ما حکم و فتوا است و باید جدی باشیم، البته اقداماتی در مجلس در حال انجام‌شدن است. همچنین محمدرضا احمدی، نماینده رشت، در تذکر دیگری اظهار کرد: صحبت‌های وزیر خارجه در فایل صوتی منتشرشده دل‌های همه مردان مرد روزهای جنگ و روزهای سخت را به درد آورد. ان‌شاءالله به‌موقع مجلس انقلابی پاسخ مناسبی خواهد داد. سیدغنی نظری، نماینده خلخال نیز در اخطاری با استناد به اصول ۸۴ و ۱۱۲ قانون اساسی در اخطاری اظهار کرد: صحبت‌های وزیر خارجه در فایل صوتی منتشرشده دشمن شادکن بوده و به تعبیر رهبری مایه تأسف و تعجب است. این خطای بزرگ غیرقابل بخشش است. انتظار می‌رفت مجلس در اولین روز بعد از تعطیلی وزیر خارجه را برای پاسخ‌گویی فرامی‌خواند که این اقدام صورت نگرفت.

مجلس یازدهمی‌ها که تقریبا هیچ دستاورد قابل بیانی تاکنون در عملکرد یک‌ساله خود نداشته‌اند و جز حمله به دولت و تلاش برای فتح پاستور برنامه خاصی نداشته‌اند، در شرایط سخت کرونایی جلسه تشکیل دادند تا ظریف را که خود در مجلس حضور نداشت، محاکمه کنند

در پاسخ به این اخطار، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس جلسه، اظهار کرد: در جلسه غیرعلنی موضوع اظهارات تأسف‌برانگیز آقای ظریف مورد بحث قرار گرفت و در نهایت قرار شد کمیسیون امنیت ملی آن را با حساسیت پیگیری کند. وی ادامه داد: این سؤال بزرگ مطرح است کسی که در مبانی استراتژیک نظام شبهه دارد، چطور می‌تواند رئیس گروه مذاکره‌کننده بوده و از منافع ملی دفاع کند و آن را به نتیجه برساند. البته تازه متوجه می‌شویم که چرا در این مذاکرات طولانی خطوط اصلی و قرمز رعایت نشد و به چنین سرانجامی گرفتار شد. مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در بخشی از نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی دیروز در مجلس خطاب به وزیر خارجه با بیان اینکه «اینکه بگویند فایل صوتی قرار نبود منتشر شود چنین چیزی نیست» مدعی شد: این فایل صوتی دو نسخه بوده است؛ یک نسخه در اختیار وزیر و یک نسخه هم در اختیار مجموعه تحقیقات راهبردی ریاست‌جمهوری، از کجا این فایل صوتی به بیرون داده شد؟ اگر در زبان دولتی‌ها گفته شد این توطئه صهیونیست‌هاست، سؤال ما هم این است صهیونیست‌ها چگونه در مجموعه شما چنین نفوذی دارند که مطالب سری و فوق سری باید فورا در اختیار آنها قرار بگیرد؟ وی افزود: پس چرا در مقابل برخی از اقدامات مانند سریال گاندو برآشفته می‌شوید که موضوع نفوذ را مطرح می‌کنند؟ چرا چنین نفوذی در مجموعه دولت ما وجود دارد؟ چرا آنها باید چنین مسائلی را در اختیار بگیرند؟ البته ذوالنوری و سایر نمایندگان منتقد درباره درز اطلاعات هسته‌ای که چندی پیش محسن رضایی راجع به آن توییت کرد یا دو بار انفجار تأسیسات اتمی نطنز و نقش جاسوس‌های اسرائیلی در ایران و نحوه حضور و فعالیتشان صحبتی نکرده‌اند و فایل صوتی منتشرشده و همه مشکلات امنیتی کشور به ظریف ارتباط داده شده است.

مجلس یازدهمی‌ها که تقریبا هیچ دستاورد قابل بیانی تاکنون در عملکرد یک‌ساله خود نداشته‌اند و جز حمله به دولت و تلاش برای فتح پاستور برنامه خاصی نداشته‌اند، در شرایط سخت کرونایی جلسه تشکیل دادند تا ظریف را که خود در مجلس حضور نداشت، محاکمه کنند.

احمد امیرآبادی‌فراهانی در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی دوگانه‌سازی‌ها را محکوم می‌کند، ادامه داد: تیم تحقیق و تفحص در این حوزه شروع به کار کرده و تا حالا سه گروه از نمایندگان تقاضای تحقیق و تفحص درباره این موضوع را مطرح کردند. قرار است در جلسه کمیسیون امنیت ملی هر سه مورد تقاضای تحقیق و تفحص بررسی شود و کمیسیون به دنبال این است که هر سه درخواست در قالب یک درخواست به‌عنوان تحقیق و تفحص از مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری در طول هشت سال گذشته تصویب شود. در صورت تصویب این تقاضا در جلسه «روز یکشنبه» کمیسیون، در جلسه روز سه‌شنبه صحن این تحقیق و تفحص بررسی خواهد شد. در نهایت هم سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: نشست (۱۹ اردیبهشت ماه) کمیسیون با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، برای پاره‌ای از توضیحات برگزار شد. اطلاعاتی از این نشست تا زمان تنظیم گزارش منتشر نشده اما با توجه به حمله‌هایی که در غیاب ظریف در صحن علنی رخ داده است، مطمئنا مباحث جالبی باید رد و بدل شده باشد.

منبع: روزنامه شرق

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • علیرضا
    0

    شماها نمایندگان 10 درصدی چه باری از دوش کشور برداشتید فقط دنبال هیاهو بیخود هستید.

  • حسین
    0

    اهای مدیر سایت خبر فوری حرف دهنت رو بفهم چی داری منتشر میکنی . هرکسی که به دولت مورد علاقه جناب عالی که گند زده به عزت و عفت ملی . را افشا میکنه تدرو محسوبش میکنی . به موقعش به حساب توهم میرسیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خودشون قبول دارن و افتخار میکنن که تندرو هستن، تو چی میگی؟

    • ناش
      0

      تو چرا داری از اینا که به ملت هیچ ارزشی قائل نیستن پرچم نگه میداری

    • ناشناس
      0

      شما کاری جز حساب رسی وتهدید ندارید زیرا عاری از منطق وانصافید .همه چیز را با قمه قداره جواب میدید.

    • منم مختار به حسین
      0

      سگ کی باشی حیف سگ تو یه موشی در فاضلاب همین که گفتم خبر فوری پست کن این حسین منقلی روی اعصاب روانم رفت

  • 232185
    0

    خبر این است : تحقیق و تفحص از مرکز مطالعات استرانژیک ریاست جمهوری، خبر فوری حیف است با این تیتر زدن های غلط انداز سطح سایت خود را پایین بیاوری!

  • فرزاد
    0

    رهبری حرف های دیگری هم در مورد ظریف فرمود که در اینجا کر شده اید : امین ، شجاع ، غیور ومتدین .

  • حسنی
    0

    شما نمایندگان ملت ایران قطعا میدانید مشکلات اداره این مملکت از کجا بروز میکند ولی متاسفانه هیچکدام جرعت لب باز کردن و بازگوکردن ان را ندارید توجه داشته باشید قرن قرن پیشرفت و تکنولژی و دیجیتال است و ایضا شما خوب میدانید اقای ظریف که در دل و بطن سیاست ایران و جهان قراردارد از تک تک شما اگاهتر و مسلط تربه سیاست منطقه و جهان است و مشکلات را بخوبی درک میکند ایشان مرد سیاست هستند در تله اهریمنی عده ای دشمن و خائن قرار داده شده بجای کشف این معمای ساده که دین خود را به مردم و مملکت ادا کنید چشم بسته همسو با یک جریان مخرب خودتان را قراردادید حداقل از پیشوایمان حضرت حسین ابن علی درس بیاموزید اگر دین ندارید و جشم بسته همسو با یک جریان ضد ایرانی شدید حداقل ازاده باشید و مانند نمایندگان سابق اقای محمود صادقی و اقای علی مطهری و دیگر وطن پرستان زیر بار این خیانت نروید هیچ فکر کردید پلک روی هم بگذارید دوره نمایندگی شما تمام میشود و برگ های تاریخ در ایند شما را قضاوت میکنند

    نظرات شما -
    • غیر قابل نشر
      0

      اگه لب باز کن بودند که تایید صلاحیت نمی شدند.

  • ناشناس
    0

    ایناخاله زنک هستن هیچ کاری غیرازبدگویی وشکایت بلدنیستن.بنده های خدابیسوادن فقط مسجدروبودن وچفیه دورگردنشون همین

  • محسن
    0

    وقتي قاليباف ميشه ساربان مجلس ميشه اين ديگه... اين بندگان خدا حرف واسه گفتن ندارن. حتي نميدونن بايد چي بخوان از كي ؟؟ نظر من اينه كه صبح به صبح برن اونجا با رياست آقاي قاليباف يكسري شعار بدن برن خونه و بيشتر از اين سعي نكنن دست به تركيب و يا تغيير قانوني بزنن

    نظرات شما -
    • ت.س
      0

      اون مجلس شما بود که با مدرسه ی موشها مجلس رو اشتباه گرفته بود

  • ناشناس
    0

    ظریف در مصاحبه عملٱ در مقابل نظام وفداکاریهای سردار ودیگرشهداایستاده وحدااقل برخورد با او برکناری است

    نظرات شما -
    • بابا
      0

      این همه ظریف ظریف نکن همه جهان ب خیانتکار بودن ظریف شک ندارن شمایک نفرخودت رازدی بخواب

  • ناشناس
    0

    نماینده تندرو نماینده همون پنج درصد تند رو جامعه هست که کاسب تحریم و عاشق فشار حد اکثری و خفه کردن ملت است ..

    نظرات شما -
    • ت.س
      0

      کاسبان تحریم همون کاسبان برجام بودند هنوز دوزاریت کجه یا از آلبانی شرکت میکنی خخخ

  • محمد
    0

    من از نحوه مذاکرات برجامش در چندسال پیش فهمیدم که خائن امریکایی انگلیسی هستند دقیقا به خاطر توافق بدش.بعید نیست ماسون باشه حالا بعد از 8سال دستش روشده و حرف و حدس من درست دراومدالبته حدسمو فقط به خونوادم میگفتم

    نظرات شما -
    • نفهم
      0

      آفرین به فهمت! با همین فهمت هم به ماموتی رای دادی.

    • به محمد
      0

      اولا تو از نوشته ات معلومه بی سوادی دوم اینکه مجلس باصطلاح انقلابی نماها با تلویزیون میلی هم دست شدند تا سناریوی ضد ظریف را نوشته و اجرایی کنند ای لعنت خدا بر خوارج دوران مثل مجلس و تلویزیون و ....ساندیس خور حیا کن بشین بابا یه بسته ساندیس هم بد نیستش.

  • محسن
    0

    واقعا این دولت دیگه نوبر بود چقدر واسه مملکت حاشیه و هزینه درست کردن

  • رئیسی
    0

    مجلس که نیست طویله است وقلی باف چوپانش .معیشت مردم را ول کردند چسبیدند به حرف .آقای ظریف حرف حق را زدند اهانتی هم به سردار سلیمانی که همه ملت دوستش داشتند نکردن حالا این مجلسیان ده درصدی شلوغش کردند اصلا به اینا چه ربطی داره خطایی کرده قوه قضاییه هست .یکسری مردم عوام تندرو مقدس معاب که سراز تعامل با دنیا ودیپلماتیک در نیاورند وچاک دهنشونو باز میکنند هرچی میخوان یاوه میگویند که خودشون قوه اراده واعتماد به نفس نداند وبهشون بگن نمک سیاهه میکن سیاهه هرچی دلشون میخواد میگن بابا انسان باید واقع بین باشه این مجلسونه مثل بچه ها رفتار میکنند خره بخور دراین مجلس

  • شهرام.ر
    0

    مردم کله شون پره و شکمشان خالی ولی نماینده‌های حداقلی دقیقا برعکس . این چرندیات نشان دهنده شکم سیر و کله خالیست.

  • مصدق
    0

    خدامیداند مجلس انقلابی آخروعاقبت خوبی ندارد این گواین میدان فقط بفکربرخوردسیاسی باکسانی که درحزبشان نیست،این رابدانیدبیشترآنهادورو،ظاهرباف،هوچی،و.....‌هستند،بابافکراین مملکت باشید،شماباحداقل رای آمدین باید هم خودتان راکه چه کستی فراموش کردید.شما رابه خدا به این مجلس ریا بگویید حق ندارید ازامام خامنه ای سرمایه بگذارید،یک عده بیسواد،مشنگ دراین مدت چه بازیهای بچه گانه ای راه انداخته اند.

  • ارش
    0

    باز هم سياه بازي راه انداختن اين نمايندگان به اصطلاح انقلابي وقتي سياستهاي كلي بالا دست بسته ميشه و همه مجري هستند شماها ديگه چكاره هستيد اون هم اين آخر دمي همه حقه باز و منفعت طلب

  • مورچه
    0

    بهتره ساده نباشم ازاین تحقیق وتفحص های زرگرری زیاد دیدم اخرش هم صورت همه دیگررا ماچ میکنن مجلس اگرمجلس است یادولت اگردولت است قانونی طرحی ایحاد کنند برای تقسیم ثروت بین تک تک مردم وقطع کمک مالی وغیره ب کشورهای عربی

  • غیر قابل نشر
    0

    حالا که از ظریف شروع شد امیدواریم جرات بفرمایید به کلفت هاش هم برسید.

  • ناشناس
    0

    راستی عنابستانی هم اعتراض کرده یا نه ؟؟ چه انتخابی و تایید صلاحیتی کرده این شورای نگهبان عجب مجلسی !!!

  • سعیدیان
    0

    چه کشوری شده کشور ما ، دسته ای چون اصلاح طلبان در پی ان هستند که قیمت دلار وارز های خارجی پایین بیاید ودسته ای چون اصول گرایان همه توان خود را از طریق رسانه های جمعی به کار گرفته اند قیمت دلارو ارز پایین نیاید وبالا هم برود چون ان را عامل شکست خود درانتخابات می بینند . شیفتگان قدرتی که خدا وانقلاب وخون شهدا و تقوی ورمضان و مردم و.... را نادیده گرفته وفقط به قدرت می اندیشند . چه می خواستیم وچه شد .

  • احمد
    0

    به محمد ، هذیان گویی ومفت گویی قطعا هزینه نداردالبته برای امثال تو . قبل از نوشتن دست وصورتت را بشوی .

  • علی طهرانی
    0

    هماهنگی یا عدم هماهنگی میدان و دیپلماسی نفعی برای ملت ندارد همانطور که مشخصه فشار تصمیمات بین المللی میدان بر دوش مردم عادی کوچه بازار و شهر و روستا داره سنگینی میکنه و کمر مردم رو خم کرده و تمومی هم نداره اینقدر یکطرفه به سمت امنیت و حضور منطقه ای رفتند که دنیا مارو تحریم کرد و نتیجش شده اقتصاد فلج و بیکاری و فقر و به خطر افتادن امنیت روانی و فیزیکی داخلی وقتی تو خیابون یا پیاده رو جرات نمیکنی از ترس دزد و زورگیران پر تعداد در کمین گوشی تو بگیری و قدم بزنی و صحبت کنی و هنگامیکه خانوادت بیرون و در حال تردد هستند همش نگرانشونی کیف قاپ و موبایل قاپ و مهاجم مریض جنسی که دنبال مردم راه میوفتن باشی دقیقا از چه امنیت و دستاوردی صحبت میکنیم وقتی هر صاحب خودرو حداقل یکبار سابقه سرقت وسایل خودرو یا خود خودرو را دارن و تفریبا هر کسی سابقه دزدی یا زور گیری خیابانی رو تجربه کرده خوب این یعنی اقتصاد و معیشت و ارامش و سلامت داخلی جامعه رو فدای چی کردیم .حالا شاید یکسریا هم نظر نباشن بله کسانی که مناطق درجه یک شهر زندگی میکنند هر عضو خانواده خودرو های شخصی دارند احتیاجی به تردد پیاده یا وسیله عمومی در شهر ندارند و با پول و هزینه امنیت و ارامش رو برای خانوادشون فراهم میکنند در مورد اونها و افرای که جیب و زندگیشون وصله به بیت المال و هر چیزی بخوان براشون فراهمه شامل مردم عادی نمیشن .

  • مهدی
    0

    به حسین ، خبر فوری را تهدید نکن رسالت یک رسانه اطلاع رسانی است . نهایت کاری که می توانی انجام دهی چون گذشته توسل به چماق و پاره اجر است که قبلا امتحان کرده اید ولی نتیجه نگرفتید . عصر وقرن ۲۱ ، عصر وقرن منطق است ومدارا .

  • الن
    0

    چرا تحقیق و تفحص از قالیباف در زمان ریاستش بر شهرداری تهران رای نیاورد!!!؟؟؟؟؟

  • عباس
    0

    شما نماینده ملت ایران نیستید.شما 10در صد رای آوردید.و در توان شما نیست که از امیر کبیر مردم ایران آقای ظریف.باز خواست بکنید.شما ها کجا .ظریف کجا.ظریف در قلب ملت ایران است .همین الان نظر خواهی کنید 95در صد مردم طرفدار ظریف هستن.پس بیشتر از این نگذارید مردم شما را نفرین کنند.بگذارید مردم از این فشار اقصادی نجات پیدا کنند.بلاخره این را بگم ظریف در قلب مردم ایران است.درود بر او.شما هم الکی در مجلس صدای خودتان را بلند نکنید.آقایون 10در صدی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها