۲۶ نفر سال گذشته بر اثر مسمومیت با قرص برنج در همدان جان باختند

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: ۲۶ نفر شامل ۶ زن و ۲۰ مرد سال گذشته بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند.

۲۶ نفر سال گذشته بر اثر مسمومیت با قرص برنج در همدان جان باختند

دکتر ارتین کمالی بیان کرد: روز گذشته نیز زن ۲۴ ساله ساکن در شهرستان کبودراهنگ بر اثر بی احتیاطی با قرص برنج مسموم و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

وی افزود: آلومینیوم فسفید با نام‌های تجاری‌ «کویک‌فوس»، «سلفوس » و در ایران با نام «قرص برنج» برای ضدعفونی و حفاظت از دانه‌های غلاتی همچون برنج استفاده می‌شود و این قرص به ویژه زمان نخست خارج کردن از ظرف، بسیار سمی و مهلک است و به‌ علت وارد کردن شوک عمیق، آماس قلب و از کار انداختن بعضی عناصر داخلی بدن، سبب مرگ مصرف کننده می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان ادامه داد: مرگ مغزی این نوع قرص ها از نوع مرگ «سوماتیک» است یعنی پس از مصرف قرص برنج ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و مغز دچار مشکل شده و فرد در حالتی دردناک و زجرآور می میرد.

دکتر کمالی بیان کرد: علاوه بر خوردن، استشمام بوی قرص برنج نیز سبب مسمومیت و مرگ افراد می شود چرا که خاصیت سمی «آلومینیوم فسفید» به علت داشتن گاز «فسفین» از فعالیت آنزیم‌های سلول‌های حیاتی جلوگیری و بافت‌ها را نابود می‌کند.

وی یادآوری کرد: پس از چند دقیقه از ورود قرص به معده ویژگی‌های سمی آغاز به کار کرده و پیامد کشنده اصلی آن از کار ایستادن سیستم گردش خون و آسیب زدن به غده فوق کلیه است البته علائم آن با میزان دوز مصرفی و زمان مصرف متفاوت است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان از دیگر ویژگی بارز کلینیکی این قرص را مقاومت در برابر درمان با «دوپامین» دانست و گفت: سرگیجه، خستگی، فشار قفسه سینه، سردرد، تهوع، بی‌حسی، اسهال، آتاکسی، لرز، خواب رفتگی، ضعف ماهیچه‌ها، دید دوگانه و یرقان از دیگر عوارض مصرف قرص برنج به شمار می رود.

دکتر کمالی ادامه داد: در صورت سخت شدن تنفس برای بیمار احتمال نارسایی قلبی، آریتمی قلب و تشنج و در ادامه رفتن به حالت کما زیاد است و وجود سم در بدن بر کلیه ها و کبد هم تاثیر می گذارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها