صادرات استان مرکزی نسبت به سال گذشته رشد ۳ برابری را تجربه کرد

مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: در فروردین‌ماه امسال حدود ۷۵.۸ میلیون دلار آمار صادرات بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ برابر افزایش داشته است.

صادرات استان مرکزی نسبت به سال گذشته رشد ۳ برابری را تجربه کرد

اسماعیل حسینی با اشاره به هدف‌گذاری صادرات امسال اظهار داشت: با توجه به گسترش ویروس کرونا و تحریم‌های اقتصادی ابتدای سال گذشته تحت این شرایط قرار گرفتیم و صادرات با کندی حرکت کرد.

وی افزود: خوشبختانه امسال علی رغم تشدید ویروس کرونا اما وضعیت صادرات بهتر است و با توجه به شعار سال گذشته و شعار امسال و با تعامل تمام دستگاه‌ها در تجارت خارجی و تلاش گمرک، صادرات در یک ماه ابتدای امسال 3 برابر و واردات استان 2 برابر رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی خاطرنشان کرد: در فروردین‌ماه امسال حدود 75.8 میلیون دلار آمار صادرات بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 برابر افزایش داشته و حدود 39 میلیون دلار واردات در فروردین‌ماه امسال انجام شده و این امر از نظر ارزشی 197 درصد مثبت بوده است، درصورت ادامه‌دار بودن این روند صادرات و واردات و رفع موانع صادرات، قطعا شاهد رشد خوبی هستیم.

پشتیبانی‌های لازم در حوزه صادرات انجام نمی‌شود

حسینی تصریح کرد: معمولا موانع صادرات متعدد است و صادرات تحت تاثیر بخشنامه‌‌های متعدد و متناقضی قرار می‌گیرد و باتوجه به شرایط کشور یک سری از محدودیت‌ها، عوارض‌ها و ممنوعیت‌ها برای صادرات اعمال می‌کنند که این عوامل بر صادرات تاثیر می‌گذارد و همچنین در این راستا پشتیبانی‌های لازم انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: بیشتر واردات استان مرکزی مربوط به مواد اولیه خط تولید، قطعات واسطه‌ای و ماشین‌آلات است و آمار یک ماهه ابتدای امسال در راستای موضوع تجارت خارجی نوید سال خوبی را می‌دهد و این رشد نیز در کشور رخ داده و این امر نشان می‌دهد که تمام مسئولان به دنبال رفع موانع هستند.

ظرفیت صادرات تا 2 میلیارد دلار در استان مرکزی وجود دارد

مدیرکل گمرکات استان مرکزی ادامه داد: هدف‌گذاری صادرات در سال‌های گذشته متفاوت و حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار بوده که ظرفیت استان بیشتر از این هدف‌گذاری‌ها است و ظرفیت صادرات تا 2 میلیارد دلار در استان مرکزی وجود دارد اما شاید این هدف‌گذاری‌ها به خاطر عواملی اعم از مسائل و مشکلات اقتصادی موجود در کشور و عدم صادرات برخی کالاها به خاطر نیاز در کشور خوشبینانه نباشد اما در صورت رفع موانع تحقق هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد و 300 میلیون دلار دور از دسترس نیست.

حسینی با اشاره به اینکه 915 میلیون دلار صادرات در سال گذشته رقم خورد که نسبت به مدت مشابه سال 98 حدود 6 درصدکاهش داشت گفت: آمار صادرات نشان می‌دهد که علی‌رغم مشکلات موجود تولیدکنندگان استان مرکزی همچنان درحال تولید محصولات خود هستند و در صورت کمک به تولیدکنندگان و رفع موانع قطعا امسال تولیدات آنها به ویژه کالاهای صادرات‌محور افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: اگر مرزها بسته شوند مسئله صادرات را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، خوشبختانه تاکنون مرزها بسته نشده‌اند و احتمالا ورود و صدور کالا به کشور هندوستان به خاطر شیوع ویروس هندی ممنوع می‌شود که درصورت گسترش شدید ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها از سوی کشورها صادرات تحت تاثیر این ویروس قرار می‌گیرد و شاید نتوانیم این رشد را ادامه دهیم.

کالاهای دارای مشکل ارز بانکی را با تعهد ترخیص می‌کنیم

مدیرکل گمرکات استان مرکزی تصریح کرد: در راستای ترخیص مواد اولیه وارداتی اواخر سال گذشته بخشنامه‌ای از سوی دولت ابلاغ شد که افراد دارای مشکلات بانکی و ارزی می‌توانند با تعهد کالاهای خود را ترخیص کنند و توانستیم بیش از 90 درصد کالاهای دارای مشکل ارز بانکی را با تعهد ترخیص کنیم و این بخشنامه امسال نیز ابلاغ شده است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها