استفاده از «تریاک» در یک داروی گیاهی کرونا/ واکنش ستاد مبارزه با موادمخدر؛ اعتیادآور نیست

به ادعای سازمان غذا و دارو، غلظت تریاک داروی گیاهی کرونا در حدی نیست که شربت تریاک تلقی شود و بسیار رقیق شده است و می‌تواند برخی از علائم کرونا مانند سرفه و درد را مدیریت کند و این با مجوز سازمان غذا و دارو است.

استفاده از «تریاک» در یک داروی گیاهی کرونا/ واکنش ستاد مبارزه با موادمخدر؛ اعتیادآور نیست

رضا تویسرکان‌منش درخصوص شربت گیاهی ضد کرونا که توسط صدا و سیما تبلیغ شده و همچنین اظهاراتی درخصوص استفاده از اپیوم در ترکیبات این داروی گیاهی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بررسی‌ها از میزان تریاک داخل این شربت نشان می‌دهد که با مجوز سازمان غذا و دارو مقدار ۲ در ۱۰۰۰ معادل دو دهم درصد تریاک به این دارو اضافه شده است، و از نظر دارویی نظیر ترکیبات کدئین، قرص دیفینوکسییلات و شربت دکسترومتورفان و اکسپکتورات (که داخل‌شان مخدر است)، در حدی مجاز و با نسخه پزشک قابل ارائه است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به شربت گیاهی «آلرگارد» برای درمان بیماری کرونا و میزان تریاکی که در ترکیبات این دارو مورد استفاده قرار گرفته افزود: به ادعای سازمان غذا و دارو غلظت تریاکی که داخل این شربت وجود دارد در حدی نیست که شربت تریاک تلقی شود و بسیار رقیق شده است و می‌تواند برخی از علائم کرونا مانند سرفه و درد را مدیریت کند و این با مجوز سازمان غذا و دارو است.

تویسرکان‌منش اظهار کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که جای نگرانی نیست و میزان اپیومی که داخل آن استفاده شده کمتر از محدوده مجاز است و موجب اعتیاد نمی‌شود. گرچه لزوم افزودن ترکیبات مخدر نظیر کدئین و تریاک به داروهای متعددی که برای تسکین علائم ساده نظیر درد خفیف و سرفه استفاده می شوند جای سئوال و تعجب است. توصیه می شود مراجع علمی و مسئول نظیر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اجازه ندهند که شرکتهای داروسازی با هر بهانه ای از ترکیبات تحت کنترل و مخدر در داروهای معمول استفاده کنند.

وی همچنین این را هم گفت که ترکیبات اصلی استفاده شده در دارو شامل گیاهانی مثل سیر، مرزه، آویشن، رازیانه، گلپر و میخک است که ظاهراً برای تسکین علائم بیماری کووید-۱۹ به کار می رود در مورد اثربخش بودن دارو و موارد مصرف و پروتکل استفاده از آن می بایست وزارت بهداشت پاسخگو باشد ولی از نظر ما افزودن ترکیبات مخدر به آن ولو در مقیاس ناچیز سودبخش نیست.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • کاربر ناشناس
    0

    آخ تا قیومت

  • محمد
    0

    میگن دود شیره ی تریاک هر کی کشیده کرونا داشته خوب شده

  • بهروزجعفری
    0

    پس اون بنده خدا راست میگفت معتادا کرنا نمیگیرن

  • ح
    0

    واقعا حقیقته من خودم بدون تعارف ۱۲ساله تریاک میکشم،الان اکثر همکارام یکی دوبار کرونا گرفتن ولی بنده خداروشکر هنوز نگرفتم حتی بیشتر موقع بدون ماسک تو شرکت تردد میکنم،اصلا نمیخام بگم معتادی چیز خوبیه و همیشه هم آرزوم اینه که ترک کنم و هرگز به کسی هم نمیگم مصرف کنه چون اعتیاد خوب نیست ولی برای اطلاع خوانندگان عزیز اینو عرض کردم و باورم شده کسی که تریاک وشیره میکشه هرگز کرونا نمیگیره خیلی ساده ست یه نگاهی ب آمار کرونای سیستان و بلوچستان و افغانستان کنید....

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      دلیلش تریاک نیست،من هم تاحالا اصلا ماسک نزده ونمیزنم مگر بر سر اجباردر اماکن عمومی وتا حالا هم نگرفته ام،اصلا ازبوی تریاک هم فراری هستم.ازنظرذهنیتی به واکسن هم معتقد و معتمد نیستم.

  • متفاوت
    0

    شما که میگویید مسکن،بنابراین هیچ مسکنی درمان کننده نیست بلکه درد را تسکین موقت میدهد یعنی درحقیقت مسکنها و مرفین هاعامل درد را میپوشانند و پنهان میکنند که این خطرناکتر از اشکار بودن درد است ، چون دردهای بزرگ نتیجه انباشته شدن وپنهان بودن دردهای کوچک است،و وقتی درد پنهان شد و بدون درمان تسکین یافت قطعا در پنهانی تبدیل به دردهای بزرگتر وپیچیده تری میشود.پس بهتر است درد را کشید و بادرد همراه بود یا تو بران فایق می ایی یا او تو را ببلعد،ومسلما مسیرهای ذهن وفکر و عمل اگر اصلاح شود براحتی میتوان بر درد غلبه کرد.

  • Fred
    0

    مرغ ها حاوی تریاک ،داروها حاوی تریاک،چه مملکتی؟لا مذهب ها خوب آزادش کنید هرکی دوست داشت بکشه.انهایی را که دوست ندارند را معتاد نکنید.لعنت برشما و خوش بحال کیهانی ها.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها