روزنامه کیهان، پیام روحانی درباره سیاسی نشدن ارتش را هم تحمل نکرد

اینکه حسن روحانی در پیامی‌ که به مناسبت روز ارتش صادر شده، در ادبیاتی عجیب به فضای سیاسی و انتخاباتی اشاره می‌کند و به دوگانه‌سازی‌هایی مانند دولت نظامی- غیرنظامی دامن می‌زند را باید مورد واکاوی قرار داد.

روزنامه کیهان، پیام روحانی درباره سیاسی نشدن ارتش را هم تحمل نکرد

روزنامه کیهان نوشت: در پیام رئیس جمهور به مناسبت روز ارتش آمده است که تا ارتش ایران همین‌گونه بماند، ارتش ملی و دینی و انقلابی ایران؛ ارتش همه ملت ایران است. ارتش بزرگ‌تر از آن است که آن را به سیاست فروبکاهیم. ارتش مهم‌تر از آن است که حتی آن را به یک مشرب و سیاست فروبکاهیم. سربازان و سرداران و امیران، پاکباخته‌ترین فرزندان یک ملت‌اند که از ملت بدون آنکه از عقیده دینی و مذهبی و تمایل سیاسی، موقعیت و منزلت و شأن آنها خبر داشته باشند دفاع می‌کنند. کافی است ایرانی باشید تا ارتش از شما دفاع کند و این رمز دوام و بقای ارتش است.

ادبیات حاکم بر پیام رئیس‌جمهور به مناسبت روز ارتش و طرح مسائلی مانند اینکه «در زمان نارضایتی ملت از حکومت، ارتش باید یکی را برگزیند» یا آنکه «مأموریت ارتش ورود به رقابت‌های سیاسی نیست» گرچه عجیب ‌و غریب به‌نظر می‌رسد و این فرضیه را تقویت می‌کند که او سعی کرده با بهره‌برداری سیاسی به دوگانه‌سازی‌هایی مانند دولت نظامی- غیرنظامی دامن بزند اما نکته جالب‌ توجه آنکه، پیام دیروز رئیس‌جمهور از منطق درستی برخوردار نبود.روحانی گفته است «در دوران جدید، در دنیا حتی برای فرماندهی نیروهای نظامی و وزیران دفاع از رجال غیرنظامی استفاده می‌شود تا ارتش‌ها از سیاست دور بمانند» در حالی که اتفاقاً برعکس بوده و در بسیاری از کشورهای دنیا به‌ویژه کشورهایی که ازقضا نگاه روحانی هم معطوف به آن‌هاست، بخش قابل‌توجهی از مدیریت‌های راهبردی، دفاعی و امنیتی و حتی سیاسی آن کشور در ید عناصری است که از سابقه نظامی برخوردار هستند.

اینکه چرا روحانی در پیامی‌که به مناسبت روز ارتش صادر شده، در ادبیاتی عجیب ‌و غریب به فضای سیاسی و انتخاباتی شیفت می‌دهد را باید در جای دیگری مورد واکاوی قرار داد اما نکته قابل‌ تأمل دیگر این بود که پیام رئیس‌جمهور روز گذشته مورد توجه و استقبال برخی از جریانات اپوزیسیون و معاند قرار گرفت.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • کاربر ناشناس
    0

    فقط لاف می زند

  • کاربر ناشناس
    0

    تا مملکت را بیشتر از این خراب نکرده بگذارید شرش را کم کند

  • خواننده
    0

    بجای روزنامه کیهان کاش مینوشتید روزنامه شیطان

    نظرات شما -
    • نوازنده
      0

      هیچی نباید بهت گفت. جوابت سکوته.

  • کاربر ناشناس
    0

    چقدر آدم بدبخت است روحانی فکر می کند ملت یادشان می رود بلوف های که زده

  • کاربر ناشناس
    0

    روحانی به بلوغ سیاسی نرسیده هرچی دهنش می آید بیرون می ریزد

    نظرات شما -
    • نادر
      0

      بلوغ سیاسی کاملی هم داره و دقیقا میدونه داره چی میگه. برنامه ای دارند اینها.

  • کاربر ناشناس
    0

    ارتش چراندارد

  • م
    0

    از نظر اکثریت مردم خود کیهان یک جریان معاند و پاچه خوار محسوب میشه.

  • کاربر ناشناس
    0

    روحانی با حرف هایی که دیروز زد می خواهد دست به کودتا بزند ولی کور خونده من یک ارتشی هستم هیچ زمان گول حرف این آدم بی تدبیر را نخواهم خورد

  • کاربر ناشناس
    0

    زمانی دنبال انحلال ارتش بود باید مثل بن صدر از کشور با چادر فرار کند

  • سردار دلها
    0

    اتفاقا روحانی تو عمرش یه حرف درست زده باشه همینه. نظلمی کجا و سیاست کجا؟

  • کاربر ناشناس
    0

    فقط یکم گوه اضافی میل میفرمایند

  • کارلوس آلبرتو
    0

    فرمایشات ایشون خطاب به ارتش به شدت نگران کننده است. مدت ها است پیله کردند به بحث تایید صلاحیت کاندیدا ها. سپاه رو هم دولت با تفنگ معرفی کردند تا محبوبیت سپاه رو کم کنند. قضیه انتخابات رو دارند امنیتی میکنند و از همین الآن بنای شورش رو میچینند. از این طرف دارن پیام میدن به همه که قراره یک شورش راه بندازیم از شورش بنزین بد تر و میگند: ارتش، اگر تو جلوی شورشی های ما رو بگیری، یعنی اینکه حکومت رو به مردم ترجیح دادی . . . مردم تو رو بخدا حواستون جمع باشه. فریب نخورین.

  • ایرانی
    0

    اگرنبودندعزیزان رزمنده ووفاداربه وطن ولایت معلوم نبودافساربعضهاکه خودراتافته جدابافته ومخالف نظامیها میداننددست چه کسی ازاجنبیها بودالبته الآن هم هست ولی غیرآشکاربعضی روی ابوسفیان راهم سفیدفرموده انداوهم میگفت مسلمانم ولی کاری به نمازو....ندارم اینهاهم میگویندایرانی هستیم ولی هرچه بیگانه امرکندمسلمانیم ولی حکومت دینی مضراست

  • سید
    0

    عجب پیامی داده ارتش مال مردم است نه حکومت شریعتمداری و درود بر روحانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها