۶ دلیل برای اینکه چرا ماهواره‌ها برای ادامه حیات مهم هستند

در این مطلب به بیان ۶ دلیل مهم درباره اهمیت ماهواره‌ها برای ادامه حیات در زندگی ارائه شده است.

۶ دلیل برای اینکه چرا ماهواره‌ها برای ادامه حیات مهم هستند

تقریبا ۳۰۰۰ فضاپیمای عملیاتی به دور کره زمین می‌چرخند. این تعداد به لطف مواد ارزان‌تر و ماهواره‌های کوچکتر به طور مداوم در حال رشد است. وجود این تعداد ماهواره در مدار می‌تواند مشکلاتی از قبیل نحوه تغییر دید ما نسبت به آسمان شب ایجاد کند، اما ماهواره‌ها خدمات حیاتی را ارائه می‌دهند.

بسیاری از افراد با GPS آشنا هستند و ممکن است که این را هم بدانند ماهواره‌ها داده‌های حیاتی را برای پیش بینی وضعیت هوا ارائه می‌دهند. اما ماهواره‌ها از طرق مختلف زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و برخی از این‌ها ممکن است شما را متعجب کند.

۱. پرداخت ماهواره‌ای

همانطور که می‌دانیم پرداخت هزینه غذا از طریق اینترنت و یا حتی برداشت پول از دستگاه خودپرداز، بدون ماهواره امکان‌پذیر نیست. در واقع تمام معاملات مالی از معاملات چند میلیونی بورس سهام تا اشتراک‌های مختلف ماهانه برای امنیت به مکان و زمان‌بندی ماهواره متکی هستند.
سیستم‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی در حدود ۲۰۰۰۰ کیلومتری سطح زمین می‌چرخند و به طور مداوم با تلفن‌ها و رایانه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

OroraTech یک شرکت آلمانی است که از داده‌های طیف وسیعی از فضاپیما‌ها برای شناسایی شیوع آتش به محض وقوع آن‌ها استفاده می‌کند. آن‌ها از تصاویر مادون قرمز برای شناسایی نقاط گرم، اندازه گیری باد برای پیش بینی مسیر آتش سوزی و پوشش گیاهی برای کمک به آتش نشان ان استفاده می‌کنند؛ همچنین از داده‌های ماهواره‌ها برای پایش طوفان‌های گرمسیری، پیش بینی مسیر آن‌ها و کمک به جوامع برای آمادگی در برابر تاثیرات مورد انتظار استفاده می‌شود.

خودپرداز

گرچه همه این تلاش‌ها قابل تحسین است، اما برای چنین چالش شدید جهانی، ما به یک پاسخ جهانی هماهنگ نیاز داریم. در سال ۲۰۰۰، ۱۷ کشور توافق کردند که داده‌های ماهواره‌ای را در موارد اضطراری آزادانه به اشتراک بگذارند. تاکنون تقریبا ۷۰۰ مورد استفاده از این منشور برای پشتیبانی از تلاش‌های مقابله با حوادث در ۱۲۶ کشور انجام شده است که از داده‌های بیش از ۶۰ ماهواره استفاده می‌شود.

۳. ایستادن برای آنچه درست است

هیچ کشور یا نهادی قادر به ادعای یک منطقه از فضا به عنوان دارایی خود نیست. به همین دلیل ماهواره‌ها می‌توانند برخلاف هواپیما‌ها یا هواپیما‌های بدون سرنشین که ممکن است برای ورود به حریم هوایی کشور دیگری نیاز به مجوز داشته باشند، در هر نقطه از کره زمین تصویربرداری کنند.

بیشتر ماهواره‌های نزدیک به زمین، فقط ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر بالاتر از سر ما قرار دارند و فقط ۹۰ دقیقه طول می‌کشد تا یک مدار کامل به دور زمین انجام شود. با چرخش زمین در زیر فضاپیما، هر مدار نواحی جدیدی از زمین را نشان می‌دهد.

با تقریبا ۳۰۰۰ ماهواره در بالای سر، پنهان کردن همه آسمان بسیار دشوار است. به همین دلیل داده‌های ماهواره به یک منبع حیاتی برای فعالان، روزنامه نگاران و محققان تبدیل شده است. این بخش به جوامع محلی این امکان را داده است تا به جنگل زدایی غیرقانونی جنگل‌ها بپردازند و یا تعقیب جنایتکاران جنگی را برای آن‌ها امکان پذیر کند.

ماهواره

۴. متوقف کردن دزدان دریایی

همه کشتی‌های عظیم لازم است موقعیت خود را هر دقیقه مخابره کنند. در نزدیکی ساحل این سیگنال‌ها توسط آنتن‌های زمینی قابل تشخیص هستند، اما وقتی کشتی‌ها در دریا هستند این سیگنال‌ها را فقط ماهواره‌ها و البته سایر شناور‌های مجاور می‌توانند دریافت کنند.

دزدان دریایی یا ماهیگیران غیرقانونی اغلب چراغی را حمل نمی‌کنند یا برای جلوگیری از شناسایی آن را خاموش می‌کنند، تحت این شرایط است که تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا می‌توانند با استفاده از روشی به نام رادار دیافراگم مصنوعی آن‌ها را مشاهده و ردیابی کنند.

۵.ردیابی گونه‌های در معرض خطر

همانطور که می‌دانیم به دست آوردن شمار دقیق حیوانات به ویژه آن‌ها که در مکان‌های دور از دسترس زندگی می‌کنند مانند پنگوئن‌ها که کمی دسترسی به آن‌ها دشوار است، آسان نیست؛ برای این منظور استفاده از تصاویر ماهواره‌ای بسیار کمک کننده است.

اخیرا دانشمندان با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای با وضوح بسیار بالا حتی در تصاویر گرفته شده از فضا توانسته‌اند حیوانات جداگانه‌ای مانند نهنگ‌ها و فیل‌ها را شناسایی و شمارش کنند. این ابزاری باورنکردنی برای محافظان محیط زیست است که سعی دارند گونه‌های جانوری در معرض خطر را از شکار غیرقانونی، تجاوز به انسان و تخریب زیستگاه و انقراض محافظت کنند.

پنگوئن

۶. جستجوی زندگی

همه ماهواره‌هایی که به دور کره زمین می‌چرخند به پایین نگاه نمی‌کنند، بعضی از آن‌ها به فضای عمیق نگاه می‌کنند. تعداد زیادی تلسکوپ روی زمین وجود دارد که برای مطالعه آسمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما با ارسال این تلسکوپ‌ها به مدار می‌توانیم از جو زمین دیدن کرده و منظره واضح‌تری از کیهان فراتر از آن را ارائه دهیم.

این دیدگاه واضح به ویژه در جستجو برای سیارات فراخورشیدی بسیار مهم است، سیاراتی که به دور سایر ستاره‌های منظومه شمسی می‌چرخند، بنابراین ما آن‌ها را با اندازه گیری فرو رفتن در نور ستاره در حال چرخش هنگام عبور سیاره از مقابل آن تشخیص می‌دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها