مروری بر نرخ ارز در سالی که گذشت

داستان پرفراز و نشیب دلار در سال ۹۹/ ۲ جهش وحشتناک ارز در ۸ سال ریاست جمهوری روحانی/ ماه عزا برای دلار چه ماهی است؟/ جدول و نمودار

روند نرخ ارز از همان ابتدای سال ۹۹ یعنی فروردین ماه صعودی بود. در مهرماه با اوج گیری اختلاف دولت ترامپ و ایران، نرخ دلار به اوج رسید و با شکست ترامپ در انتخابات، بازار دچار یک شوک ‌شد. اما سال ۱۴۰۰ چه بر سر ارز می‌آورد؟

داستان پرفراز و نشیب دلار در سال ۹۹/ ۲ جهش وحشتناک ارز در ۸ سال ریاست جمهوری روحانی/ ماه عزا برای دلار چه ماهی است؟/ جدول و نمودار

به گزارش خبر فوری ، نرخ ارز و قیمت دلار در سال 1399 نوسانات بسیار زیادی داشت.

بحران خارجی و بی تدبیری مسئولین باعث شد قیمت‌ها در این سال، به شدت بالا و پایین شوند. البته روند کلی نرخ ارز صعودی بود و به خصوص در مهر ماه به اوج خود رسید اما در چند ماه نرخ پایین آمد و مجددا بالا رفت.

در حالیکه دولت با بحران کرونا و مساله هسته ای و ترامپ دست و پنجه نرم می‌کرد، قیمت دلار صعود عجیبی یافت و مبلغ 28 هزار تومان را ثبت کرد.

ابتدا بد نیست مروری بر قیمت دلار در یک سال گذشته و به ترتیب ماه‌های سال شمسی داشته باشیم. جدول و نمودار زیر نوسانات نرخ ارز (دلار) در سال 99 را نشان می‌دهند:

تاریخ

قیمت دلار

اسفند 99

246,700

بهمن 99

238,680

دی 99

255,650

آذر 99

254,710

آبان 99

268,460

مهر 99

281,970

شهریور 99

224,450

مرداد 99

223,020

تیر 99

209,020

خرداد 99

170,700

اردیبهشت 99

156,080

فروردین 99

148,980


بررسی نمودار بالا به خوبی نشان می‌دهد که روند نرخ ارز از همان ابتدا یعنی فروردین ماه صعودی بوده است. در مهرماه با اوج گیری اختلاف دولت ترامپ و ایران، نرخ ارز (قیمت دلار) به اوج رسیده و با شکست ترامپ در انتخابات، بازار دچار یک شوک می‌شود. در واقع، بعد از انتخابات آمریکا، بازار ارز امیدوار به بازگشت جو بایدن به برجام بود، از این رو روند دلار در طول ماه های آبان و آذر و دی ثابت ماند اما با تعلل دولت جدید آمریکا، در ماه پایانی سال، روند نرخ ارز مجددا سیر صعودی پیدا کرد و شرایط بازار مجددا به هم ریخت.

مروری بر نرخ ارز در طول دو دولت روحانی

سال 1399، در میان 8 سال ریاست جمهوری حسن روحانی یکی از بدترین سال‌ها به لحاظ نرخ ارز بوده است. ابتدا بد نیست نوسانات نرخ ارز را از فروردین 83 تا فروردین 99 بررسی کنیم. نمودار و جدول زیر به خوبی این روند را نشان می‌دهند:

تاریخ

نرخ ارز

فروردین 99

148,980

فروردین 98

131,890

فروردین 97

50,550

فروردین 96

37,700

فروردین 95

34,720

فروردین 94

31,850

فروردین 93

30,610

نمودار بالا به خوبی نشان می‌دهد که از فروردین 93 تا فروردین 97، نرخ ارز نسبتا ثابت بوده است. در طول 8 سال ریاست جمهوری حسن روحانی، نرخ ارز با دو جهش وحشتناک روبه رو بوده است. اولین جهش در سال 97 و دومی در سال 99 اتفاق افتاده است. اولین جهش تا حد زیادی قابل تحلیل و تبیین است. علت این اتفاق خروج ترامپ از برجام و نابود شدن بنیاد اقتصادی دولت است اما جهش دوم به چه علتی است؟ بسیاری کرونا، اوج گیری چالش ایران و آمریکا و البته کارشکنی برخی عناصر داخلی را علت این جهش می‌ دانند. هر چه باشد فرقی ندارد. جهش سال 99 غیر قابل توجیه، وحشتناک و مهارناپذیر بوده است.

همانطور که بیان شد، سال 99 یکی از بدترین سالها به لحاظ نرخ ارز بوده است. با این حال، بسیاری معتقدند در سال 1400 وضعیت کمی بهتر می‌شود. تغییر دولت و البته بازگشت احتمالی جو بایدن به برجام یا حداقل کم شدن تنش هایش با ایران، در این بهبود وضعیت می‌تواند موثر باشند. باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقی می افتد.

با این وجود فعلا برخی از دلار ۳۵ هزار تومانی در سال جدید حرف می‌زنند و نسبت به آن هشدار می‌دهند. اینکه بازار چقدر به خوش‌بین‌ها روی خوش نشان می‌دهد و چقدر به بدبین‌ها، موضوعی است که باید منتظر ماند و دید.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • رززز
    1

    روحانی چه معجزه گریه دلار را ده برابر کرده

  • ....
    0

    سال ۹۷ وضع کار و کاسبی خراب ، ۹۸ خیلی خراب ، ۹۹ افتضاح . سال ۱۴۰۰ رکود عمیق .

  • ص _ ن
    0

    از آنجایی که دلالان سکه و ارز غیرت ندارند .و در زمین دشمن برای دشمن کار می کنند .از این بهتر نمیشه. باید دست این دلالان از سکه و ارز کوتاه بشه

    نظرات شما -
    • دلال سکه و دلار
      0

      قیمت ساعت ۱۱ صبح من اعلام میکنم یا دولت نظام مقدس مردمی اسلام ناب محمدی

    • هم وطن
      0

      بنده دلال نیستم. جهت اطلاع شما، مسئولیت جهش ارز را دلال ها یا مردم دانستن ساده لوحانه بوده و نشانگر این است که از علم اقتصاد سر رشته ای نداری. به زبان ساده تر اینه ؛ خرید دلار توسط دلال های خرده پا یا مردم مثل برداشتن آب با لیوان از یک استخر بزرگ شنا است. عمده ترین تکانه های ارزی و افزایش قیمت ناشی از چاپ پولهای بی پشتوانه چند هزار میلیاردی توسط بانک مرکزی است.

  • arad
    0

    اگر دولت نتواند دلار راکه اصولا در حد سه برابری سالهای تورم به 10 هزار تومان برساند با طوفان تورم روبرو خواهیم شد که دیگر هیچ گروهی از دولت نخواهند توانست این ابر تورم را کنترل کنند مردم هم که دیگه چیزی برای از دست دادن و امید برای زندگی بهتر برایشان تبدیل به یک رویای دست نیافتنی شده

  • درخت انجیر معابد
    0

    ریس جمهور روحانی،سیاست مدار کارکشته و دیپلمات باسوادیست.کاش شرایط بین المللی ما عادی بود...بر آن عهد که بستیم هستیم

    نظرات شما -
    • محمد
      1

      بله کسی که در کشور انگلیس درس خونده و به قول خودش دکتری گرته ولی زبان انگلیسی رو بعد از درس خوندن بلد نیست حتماً با سواد هست

  • سرباز گمنام
    0

    ارزش پول ملی را چه کسی باید حفظ کند؟ برای تحت فشار قرار دادن مردم،دولت به نحوی ارزش پول ملی را نابود کرد که خود امریکا و انگلیس هم توانایی آن را نداشتند.واقعا در عجبم که این همه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی(قوه مقننه) و قوه قضائیه هم با آن همه ادعا کاری نکردند و بجای تدبیر جهادی برای حفظ ارزش پول ملی؛دنبال افزایش حقوق کارگر بودند که عاید آن چیزی جز سربار شدن قیمتها بر مردم نیست چون کارخانه دار و تولید کننده تحت هیچ عنوان از جیب خود هزینه اضافه نخواهد کرد.بنده ضرس قاطع تا خرداد دنبال افزایش ۳۰ درصدی مجدد کالا ها هستم چون زبان اقتصاد این است.

  • امنیت
    0

    گفتند که امنیت داریم . مگر امنیت اقتصادی هم امنیت نیست. کدوم اختلاسگر را تا حالا اعدان کردین تا اعتماد ملت را به حرفاتون نشون بده.

  • حمایت از منتقدان
    0

    نقدها منتشر و منتقدان حمایت کنید، شاید ناخواسته این دروغ بزرگ مشکلا فساد و ناکارآمدی اقتصادی سیستمی کشور از جمله احتکار و گرانی کار دولت است هی تکرار نکنید، تمام دسترسی به منابع ارزی و تغییرات سیاستهای کلی در ارکان نظام تصمیم گیری میشود، نقش نظارتی قوه مقننه و قوه قضاییه در گرانی ها و احتکارها و تخلفات عظیم از ارز دولتی پس چی؟! اینکه مجلس بودجه 1400 با آن همه بیعدالتی از افزایش حقوق نجومی بگیران تا کسری بودجه پنهان 70 درصدی پس چه؟! در حالیکه منطق و عقل اقتصادی حکم میکرد بودجه جاری به شدت کاهش و سیاست انقباضی اعمال شود و نه اینکه باز هم به انواع خلق پول متوسل شوند! / برخلاف انتظار بخردان اقتصادی، باز هم منابع مالیاتی مغفول ماند! حمایت از انحصارگرانی مثل خودروسازی! همان سیاست اشتباه از چهل ساله! این حمایتهای اشتباه، در خود سیمای ج.ا اعلام شد در بحث خودروی به اصطلاح ملی سمند، ارزش معادل 800 میلیون دلار طی ده سال! در حالیکه شرکت دوو را همان سالها بطور کامل 500 میلیون دلار خریدند یک خارجی! یعنی میرفتند شرکت دوو میخریدند الان ایران صاحب صفرتاصد فن آوری مدرن بود زیر قیمت هزینه سمند مونتاژی غیر ملی!

  • ایرانی
    1

    اگر واکسن موثر و به نسبت ایمین باشد، بهتر است. حقیقت اینست اگر این وضع کرونا ادامه یابد، به طور کامل افراد فرودست و اقشار بیکار فقیر برای همیشه از زندگی حداقلی عادی محروم خواهند شد/ متاسفانه باز هم بیرحمی بیعدالتی دنیا رخنمایی کرد در بلای کرونا! باز هم سرمایه دارها و ثروتمندان حتی از این بلای جهاین کیسه ثروت اندوختند! و می بینمی چگون در کاخها و ویلاها و پلاژها و تفریحگاه عیش و کیف میکنند! خدایا کی عدالت را خواهیم دید؟! تنها راه همین است واکسیناسیون عمومی و برای همه به رایگان انجام شود، قطعا هر چه قدر هم هزینه روی دست دولتها بگذارد، حتی یک معادل درصد خسارتی متوجه کشورها و درامدهای مالیاتی دولتها میکند نیست/ سود دولتها پایان بخشیدن سریع به بحران کرونا است./ امیدوارم بشریت از این آزمون الهی سربلند بیرون بیاد و به عدالت الهی گردن نهد و دست ظلم بر خود و طبیعت بردارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها